Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Szczurek
Data publikacji
2019-05-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
47

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja dotyczy problemu wychowawczego, dość częstego wśród dorastających chłopców. Zachowanie negatywne, imponowanie starszym, pokazywania agresywnych zachowań, łamanie przepisów, zasad i ustalonych reguł, problemów z nauka oraz z szukaniem zainteresowań budujących osobowość młodego człowieka.
 Pobierz (docx, 21,3 KB)

Podgląd treści

Opis i analiza

problemu wychowawczego

ucznia w szkole Podstawowej

Opracowała: mgr Agnieszka Szczurek

Wstęp

Kontakty interpersonalne są podstawą relacji międzyludzkich. Każdy wnosi własne postawy, oczekiwania, emocje. Te ostatnie bywają często inaczej interpretowane, niż to jest w intencji młodego człowieka.

Młodzi ludzie regulują swoje stosunki z otoczeniem w różny sposób. Najczęściej przez naśladowanie, szpan lub stwarzanie pozorów i granie kogoś, kim w rzeczywistości nie są. Ma to związek z łamaniem bądź przekraczaniem przyjętych społecznie norm. Te dzieci, które mają kłopoty z podporządkowaniem się obowiązującym normom łatwo można rozpoznać. Są to uczniowie niespokojni, ruchliwi, o zmiennych nastrojach, impulsywni, agresywni, nieskupieni na zadaniu.

Spore problemy wychowawcze może sprawiać uczeń, nastolatek z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Uczeń pogodny, samodzielny zwłaszcza w samoobsłudze: przygotowaniu posiłków, dbałości o higienę, w czynnościach codziennych. Wykazuje gotowość do podejmowania czynności dodatkowych jak: pełnienie funkcji zastępcy przewodniczącego, czy pomoc młodszym kolegom. Nawiązuje kontakt werbalny z osobami dorosłymi, które lubi i akceptuje. Bywa uparty i nieposłuszny. Na wybranych lekcjach przeszkadza i zachowuje się prowokacyjnie. Bardzo często pisze po rękach, szyi i twarzy przeróżne hasła i symbole. Namawia też do pisania innych. Chłopiec ma obniżoną motywację, labilność procesów uwagi. Podczas zajęć lekcyjnych pracuje mało samodzielnie i ze zmiennym zaangażowaniem. W razie niepowodzenia dość szybko się denerwuje. Czasem w trakcie zabawy, wchodzi w drobne konflikty z innymi dziećmi, aczkolwiek jego relacje z rówieśnikami są raczej poprawne, teraz myślę że są coraz lepsze. Uczeń świadomie łamie ustalone klasowe zasady. Niechętnie podejmuje wysiłek intelektualny i nie wierzy w swoje możliwości. Wymaga częstego motywowania i zachęty do aktywności na lekcjach. Z chłopcem należy jasno i krótkoterminowo określać wszelkie ustalenia.

Uczeń ma tendencję do otyłości. Chłopiec potrzebuje wskazówek w temacie zdrowego odżywiania.

Wychowanek w tygodniu mieszka w Internacie. W wolnym czasie najchętniej gra w piłkę nożną lub korzysta z gier na telefonie. Lubi rywalizacje i zabawy sportowe. Dobrze radzi sobie w pływaniu.

Jako wychowawca klasy podejmuję częste interwencje, prowadzę indywidualne rozmowy, wyjaśniam i tłumaczę uczniowi w jaki sposób może zaradzić, żeby rozwiązać problem. Na bieżąco wzmacniam pożądane zachowania.

Geneza i dynamika problemu

Uczeń przyszedł do Szkoły Podstawowej do klasy III. Dość szybko zaadoptował się w nowym zespole klasowym. Do tej samej szkoły zapisane jest także starsze rodzeństwo chłopca. Uczeń pochodzi z wielodzietnej rodziny, w której mama i tata dość długo spędzają czas w pracy. Dość dobrze dogaduje się ze starszym o dwa lata bratem. Rodzina mieszka w domu ...