Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opis i analiza
problemu wychowawczego
ucznia w szkole Podstawowej
Opracowała: mgr Agnieszka Szczurek
Wstęp
Kontakty interpersonalne są podstawą relacji międzyludzkich. Każdy wnosi własne postawy, oczekiwania, emocje. Te ostatnie bywają często inaczej interpretowane, niż to jest w intencji młodego człowieka.
Młodzi ludzie regulują swoje stosunki z otoczeniem w różny sposób. Najczęściej przez naśladowanie, szpan lub stwarzanie pozorów i granie kogoś, kim w rzeczywistości nie są. Ma to związek z łamaniem bądź przekraczaniem przyjętych społecznie norm. Te dzieci, które mają kłopoty z podporządkowaniem się obowiązującym normom łatwo można rozpoznać. Są to uczniowie niespokojni, ruchliwi, o zmiennych nastrojach, impulsywni, agresywni, nieskupieni na zadaniu.
Spore problemy wychowawcze może sprawiać uczeń, nastolatek z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Uczeń pogodny, samodzielny zwłaszcza w samoobsłudze: przygotowaniu posiłków, dbałości o higienę, w czynnościach codziennych. Wykazuje gotowość do podejmowania czynności dodatkowych jak: pełnienie funkcji zastępcy przewodniczącego, czy pomoc młodszym kolegom. Nawiązuje kontakt werbalny z osobami dorosłymi, które lubi i akceptuje. Bywa uparty i nieposłuszny. Na wybranych lekcjach przeszkadza i zachowuje się prowokacyjnie. Bardzo często pisze po rękach, szyi i twarzy przeróżne hasła i symbole. Namawia też do pisania innych. Chłopiec ma obniżoną motywację, labilność procesów uwagi. Podczas zajęć lekcyjnych pracuje mało samodzielnie i ze zmiennym zaangażowaniem. W razie niepowodzenia dość szybko się denerwuje. Czasem w trakcie zabawy, wchodzi w drobne konflikty z innymi dziećmi, aczkolwiek jego relacje z rówieśnikami są raczej poprawne, teraz myślę że są coraz lepsze. Uczeń świadomie łamie ustalone klasowe zasady. Niechętnie podejmuje wysiłek intelektualny i nie wierzy w swoje możliwości. Wymaga częstego motywowania i zachęty do aktywności na lekcjach. Z chłopcem należy jasno i krótkoterminowo określać wszelkie ustalenia.
Uczeń ma tendencję do otyłości. Chłopiec potrzebuje wskazówek w temacie zdrowego odżywiania.
Wychowanek w tygodniu mieszka w Internacie. W wolnym czasie najchętniej gra w piłkę nożną lub korzysta z gier na telefonie. Lubi rywalizacje i zabawy sportowe. Dobrze radzi sobie w pływaniu.
Jako wychowawca klasy podejmuję częste interwencje, prowadzę indywidualne rozmowy, wyjaśniam i tłumaczę uczniowi w jaki sposób może zaradzić, żeby rozwiązać problem. Na bieżąco wzmacniam pożądane zachowania.
Geneza i dynamika problemu
Uczeń przyszedł do Szkoły Podstawowej do klasy III. Dość szybko zaadoptował się w nowym zespole klasowym. Do tej samej szkoły zapisane jest także starsze rodzeństwo chłopca. Uczeń pochodzi z wielodzietnej rodziny, w której mama i tata dość długo spędzają czas w pracy. Dość dobrze dogaduje się ze starszym o dwa lata bratem. Rodzina mieszka w domu ...