Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Czajka
Data publikacji
2019-05-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
243

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć wyrównawczych i korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas I-III
 Pobierz (docx, 27,0 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH

I KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNYCH

DLA UCZNIÓW KLAS I-III

Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Nowej Woli

Opracowanie: mgr Małgorzata Czajka

nauczyciel dyplomowany

edukacji wczesnoszkolnej

Nowa Wola 2018

WSTĘP

Program powstał w celu wyrównania szans edukacyjnych dzieci z brakami

w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych z zakresu edukacji polonistycznej i matematycznej dla uczniów klas I-III. Pierwsze szkolne kłopoty uczniów wynikają bardzo często z trudności w czytaniu, pisaniu oraz liczeniu. Aby je przezwyciężyć najpierw trzeba poznać przyczyny i znaleźć środki zaradcze.

Program powstał po przeprowadzonej wstępnej diagnozie pedagogicznej wiadomości i umiejętności uczniów przeprowadzonej we wrześniu. Celowość realizacji programu wynika także z diagnozy potrzeb opartych na obserwacji uczniów podczas pracy na lekcji, a także z opinii z poradni psychologiczno – pedagogicznej.

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

W ramach przezwyciężania trudności edukacyjnych zajęcia będą realizowane poprzez dwie podstawowe formy, tj.:- pracę korekcyjno – kompensacyjną, której celem będzie eliminacja zaburzeń rozwojowych ujawnionych u uczniów. Zaburzenia te są bezpośrednią przyczyną występowania trudności.- pracę wyrównawczą, która ma zlikwidować luki w wiadomościach i umiejętnościach ucznia.

Na zajęcia przewidziano jedną godzinę tygodniowo. Nauczyciel ustalił terminy spotkań, przedstawił rodzicom cele i sposoby realizacji programu. Zgromadził potrzebne materiały, pomoce dydaktyczne, założył dziennik zajęć. Ponadto opracował zadania także do ćwiczeń w domu. Program zajęć wyrównawczych i korekcyjno – kompensacyjnych dla dzieci z klas I-III z trudnościami edukacyjnymi w zakresie aktywności polonistycznej i matematycznej, jest zgodny z treściami "Podstawy programowej". Powstał w celu wyrównania szans edukacyjnych dzieci z brakami w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych.CELE PROGRAMUCel główny:

Wyrównanie istniejących braków w wiadomościach i umiejętnościach, przezwyciężanie trudności czy niepowodzeń szkolnych, powtarzanie, utrwalanie wiadomości, wdrażanie do posługiwania się zdobytymi umiejętnościami.

Cele szczegółowe:- zapobieganie powstawaniu zaburzeń emocjonalnych.- ułatwienie dziecku umiejętności czytania, pisania i liczenia

- rozwijanie spostrzegawczości,

-usprawnianie koordynacji wzrokowej, rozwijanie percepcji słuchowej.

- kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i samokontroli.

- stworzenie atmosfery bezpieczeństwa i życzliwości.

- wdrażanie do komunikatywnego prowadzenia rozmowy na różne tematy.

- wzbogacanie, aktywizowanie i uściślanie słownictwa.

- kształtowanie wrażliwości estetycznej przez kontakt a twórczością dla dzieci.

- przygotowanie do odbioru dzieł sztuki teatralnej, filmowej, radiowej i telewizyjnej.

- przygotowanie do samokształcenia i korzystania ze środków upowszechniania informacji.

- budzenie miłości do języka ojczystego.

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Indywidualizacja - dobór środków i metod w zależności od potrzeb i możliwości uczniów (dla każdego inne)Zasada stopniowania trudności - przechodzenie od prostych zajęć do złożonych.Systematyczność: indywidualizacja i modyfikacja wymagań dostosowanych do możliwości dziecka, eksponowanie osiągnięć dziecka w innych dziedzinach działalności.

Metody i techniki aktywizujące:

- słowna

- oglądowa

- zadań stawianych do wykonania

- doświadczeń

- problemowa.

- burza mózgów - praca z podręcznika- zabawa na ...