Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH
I KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNYCH
DLA UCZNIÓW KLAS I-III
Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Nowej Woli
Opracowanie: mgr Małgorzata Czajka
nauczyciel dyplomowany
edukacji wczesnoszkolnej
Nowa Wola 2018
WSTĘP
Program powstał w celu wyrównania szans edukacyjnych dzieci z brakami
w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych z zakresu edukacji polonistycznej i matematycznej dla uczniów klas I-III. Pierwsze szkolne kłopoty uczniów wynikają bardzo często z trudności w czytaniu, pisaniu oraz liczeniu. Aby je przezwyciężyć najpierw trzeba poznać przyczyny i znaleźć środki zaradcze.
Program powstał po przeprowadzonej wstępnej diagnozie pedagogicznej wiadomości i umiejętności uczniów przeprowadzonej we wrześniu. Celowość realizacji programu wynika także z diagnozy potrzeb opartych na obserwacji uczniów podczas pracy na lekcji, a także z opinii z poradni psychologiczno – pedagogicznej.
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
W ramach przezwyciężania trudności edukacyjnych zajęcia będą realizowane poprzez dwie podstawowe formy, tj.:- pracę korekcyjno – kompensacyjną, której celem będzie eliminacja zaburzeń rozwojowych ujawnionych u uczniów. Zaburzenia te są bezpośrednią przyczyną występowania trudności.- pracę wyrównawczą, która ma zlikwidować luki w wiadomościach i umiejętnościach ucznia.
Na zajęcia przewidziano jedną godzinę tygodniowo. Nauczyciel ustalił terminy spotkań, przedstawił rodzicom cele i sposoby realizacji programu. Zgromadził potrzebne materiały, pomoce dydaktyczne, założył dziennik zajęć. Ponadto opracował zadania także do ćwiczeń w domu. Program zajęć wyrównawczych i korekcyjno – kompensacyjnych dla dzieci z klas I-III z trudnościami edukacyjnymi w zakresie aktywności polonistycznej i matematycznej, jest zgodny z treściami "Podstawy programowej". Powstał w celu wyrównania szans edukacyjnych dzieci z brakami w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych.CELE PROGRAMUCel główny:
Wyrównanie istniejących braków w wiadomościach i umiejętnościach, przezwyciężanie trudności czy niepowodzeń szkolnych, powtarzanie, utrwalanie wiadomości, wdrażanie do posługiwania się zdobytymi umiejętnościami.
Cele szczegółowe:- zapobieganie powstawaniu zaburzeń emocjonalnych.- ułatwienie dziecku umiejętności czytania, pisania i liczenia
- rozwijanie spostrzegawczości,
-usprawnianie koordynacji wzrokowej, rozwijanie percepcji słuchowej.
- kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i samokontroli.
- stworzenie atmosfery bezpieczeństwa i życzliwości.
- wdrażanie do komunikatywnego prowadzenia rozmowy na różne tematy.
- wzbogacanie, aktywizowanie i uściślanie słownictwa.
- kształtowanie wrażliwości estetycznej przez kontakt a twórczością dla dzieci.
- przygotowanie do odbioru dzieł sztuki teatralnej, filmowej, radiowej i telewizyjnej.
- przygotowanie do samokształcenia i korzystania ze środków upowszechniania informacji.
- budzenie miłości do języka ojczystego.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Indywidualizacja - dobór środków i metod w zależności od potrzeb i możliwości uczniów (dla każdego inne)Zasada stopniowania trudności - przechodzenie od prostych zajęć do złożonych.Systematyczność: indywidualizacja i modyfikacja wymagań dostosowanych do możliwości dziecka, eksponowanie osiągnięć dziecka w innych dziedzinach działalności.
Metody i techniki aktywizujące:
- słowna
- oglądowa
- zadań stawianych do wykonania
- doświadczeń
- problemowa.
- burza mózgów - praca z podręcznika- zabawa na ...