Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ORTOGRAFICZNYCH DLA UCZNIÓW KLAS II-III Z WYKORZYSTANIEM METOD MARII MONTESSORI
W centralnym miejscu sali powieszone jesienne drzewo z trudnościami ortograficznymi na „rz”.
1.Powitanie
Przebieg zajęć
2. Piosenka „Krakowiaczek na er zet” (na melodię Krakowiaczka) – przypomnienie zasad pisowni „rz”
Są pewne zasady,gdzie „er zet” się pisze, Chcemy je przypomnieć. Prosimy o ciszę.
Dworzec, bo dworcowy, Lekarz, bo lekarski, Marzec, bo marcowy, Kucharz, bo kucharski.
Rzeka, orzech, rzadko, Twarz, rzodkiewka, wierzba, Warzywa korzenne- Te są niewymienne.
Po literach takich jak: „pe”, „be”, „de”, „te”, „ka”, Cztery nam zostały: „Gie”, „jot”, „wu” i „ce cha”.
Brzoza i przecinek, Patrzeć, spojrzeć, drzewa, Krzew, chrzęst, zgrzyt i wrzesień- Zapamiętać trzeba. Są też wyjątki, Gdzie „szy” piszemy: Kształt, pszenica, pszczoła. Inne pominiemy.
Ortografia nasza Jest co nieco trudna, ale za to wierz mi nie jest taka nudna. Ale za to, wierzcie, Nie jest taka nudna.
3. Jesienne drzewo – zagadki ortograficzne
Nauczyciel czyta zagadki, dzieci, które udzielą prawidłowej odpowiedzi, odszukują wyraz na liściach i przyczepiają do drzewa.
Co jesienią z dębu spada, co ze smakiem dzik zajada?
Królewską dźwiga koronę, koronę barwy zielonej.
Drzewo, co chętnie gałęzie ugina, byś czerwonych korali mógł narwać zwie się ……………..
Roślinę mocno trzyma, pod ziemią się kryje, nim roślina wodę pije.
Kto wyleczy tego zucha, który mamy się nie słuchał, ciągle chodzi bez szalika, teraz będzie syrop łykał?
Twardy do zgryzienia, lecz nie dla wiewiórki, chętnie sobie schowa kilka do komórki.
W ogródku rosną, siejesz je wiosną, najlepsze surowe, w zupie jesiennej też są zdrowe.
To drzewo rozpoznasz po białej korze. Jak się nazywa, czy wiesz już może?
Jaki to miesiąc do szkoły wzywa, rozpoczyna jesień? Czy wiesz jak się nazywa?
Po deszczu na drodze powstaje, jest mała albo duża, żaby się w niej kąpią, po to jest …………….
W lesie go spotkasz i dziwisz się srodze, bo on ma kapelusz, ale gdzie? Na nodze.
4. Ortograficzny alfabet – rozwijanie umiejętności korzystania ze słowników ortograficznych
Uczniowie podzieleni na dwie grupy.
Każda grupa otrzymuje kartę pracy. Liderzy dopisują po jednym wyrazie, rozpoczynającym się na wskazaną literę, w którym występuje „rz”. Uczniowie korzystają ze słowników ortograficznych.
Grupy odczytują swoje propozycje, które są punktowane (zasady jak przy grze w „Państwa, miasta”). Identyczne odpowiedzi po 1pkt, każda grupa inna – 2 pkt, jedna z grup nie ma odpowiedzi- 0 pkt., druga- 3 pkt. Uczniowie mają 6 minut na wykonanie zadania, po tym czasie odczytują swoje odpowiedzi.
5. Dyktando w biegu- upowszechnianie założeń pedagogiki M. Montessori ...