Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
OPIS I ANALIZA PROBLEMU WYCHOWAWCZEGO UCZNIA
Uczeń z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi
Identyfikacja problemu
Chłopiec, którego sytuację chcę poddać analizie to Mateusz W. - uczeń klasy VI, przejawiający ogromne trudności wychowawcze i dydaktyczne. Jest to poważny problem w szkole, ponieważ dotyczy nie tylko niewłaściwie zachowującego się ucznia, ale negatywnie wpływa również na pozostałych uczniów w klasie, atmosferę, poziom bezpieczeństwa i wyniki w nauce, a także komfort pracy nauczyciela. Mateusz od początku nauki sprawiał kłopoty, miał problemy z koncentracją uwagi, przejawiał zachowania agresywne. Chłopiec wymagał szczególnej opieki wychowawczej, specjalnego podejścia i podjęcia wielu działań zaradczych.
2.Geneza i dynamika zjawiska
Gdy powierzono mi stanowisko pedagoga szkolnego Mateusz był w klasie IV. Miałam z chłopcem kontakt podczas pełnienia dyżurów i doraźnych zastępstw gdy któryś z nauczycieli zachorował. Często także prowadziłam z chłopcem rozmowy indywidualne na prośbę wychowawcy klasy i nauczycieli uczących. Od samego początku Mateusz dał się poznać jako chłopiec mający problemy z przestrzeganiem zasad panujących w szkole. Był ruchliwy, hałaśliwy, nie potrafił usiedzieć w ławce, przeszkadzał w prowadzeniu zajęć, czasem zaczepiał inne dzieci. Sprawiał problemy w czasie przerw, dokuczał kolegom i koleżankom, nie reagował na uwagi nauczycieli dyżurujących. Zdarzały mu się ucieczki z ostatnich lekcji i częste spóźnienia na pierwsze lekcje. Do tego dochodziły problemy w nauce. Mateusz czytał powoli, bez zrozumienia. Wypowiadał się niechętnie, krótkimi zdaniami, na ogół po dłuższym zastanowieniu. Pisał bardzo niestarannie i z wieloma różnorodnymi błędami. Nie nadążał za tokiem lekcji, nie wiedział które ćwiczenie trzeba wykonać i co zanotować. Miał kłopoty z rozwiązaniem zadań o niskim stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela.
W związku z utrzymującymi się problemami podjęłam kroki w celu diagnozy jego problemów. W pierwszej kolejności zbadałam środowisko w jakim się wychowywał. Mateusz pochodził z pełnej rodziny i miał młodszą siostrę. Rodzice pochłonięci pracą i opieką nad młodszym dzieckiem nie widzieli problemów jakie stwarzał ich syn. Uważali, że to nie on jest winny, tylko koledzy którzy mu dokuczają i zaczepiają powodują jego niewłaściwe zachowanie. Natomiast jego problemy z nauką spowodowane są tym iż jest on chłopcem mało zdolnym, a oni jako rodzice nie są wstanie mu pomóc w lekcjach.
Po wielu konsultacjach z dyrektorem szkoły, wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi Mateusza, został on skierowany na specjalistyczne badania w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej do której rodzice nie byli w pełni przekonani. Diagnoza wskazała na nieharmonijny rozwój procesów poznawczych i trudności w koncentracji uwagi. Poradni zaleciła dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb ucznia oraz wymieniła szereg wskazań do ...