Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM AUTORSKI TEATRALNEGO KÓŁKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO
„English Club”
OPRACOWAŁA:
IZABELA MALINOWSKA
Dolice, 2018 r.
WSTĘP
Współczesne założenia metodyki nauczania języków obcych uczniów w szkole podstawowej, zalecają stosowanie technik teatralnych, wychodzących naprzeciw naturalnej tendencji uczniów do zabawy w odgrywanie ról. Szczególną ich odmianę stanowią inscenizacje, będące świetnym sposobem integracji umiejętności i wiedzy uczniów z różnych dziedzin, a nadto niosą wiele korzyści w zakresie poszerzenia ich kompetencji językowych. Teatr to taka forma pracy, która wspomaga wszechstronną aktywność twórczą dziecka a także ma wpływ na wzrost poczucia własnej wartości, pozwala poznać otaczający świat, a przede wszystkim rozbudzić chęć działania. Dzieci ponadto zdobywają umiejętność analizowania treści utworu, rozwijają pamięć logiczną i wyobraźnię twórczą, wzbogacają czynny słownik poprzez powtarzanie słów i zwrotów, kształcą wyrazistą mowę w toku naśladowania odtwarzanych postaci i umiejętność naśladowania ich stanów uczuciowych: radości, smutku, strachu. Poprzez bezpośrednie uczestnictwo dzieci nabywają umiejętność współdziałania społecznego, uzyskują wzory do samodzielnej zabawy. Tak zwane umiejętności komunikacyjne w języku angielskim uzmysławiają im jak łatwo można porozumieć się z innymi nie tylko bezbłędnie mówiąc, ale także stosując uniwersalny język ciała. Program kółka przedstawiany będzie na uroczystościach szkolnych i międzyszkolnych. Myślę, że taki rodzaj pracy z uczniem wzbogaci ofertę edukacyjną i wychowawczą naszej szkoły, a zajęcia te staną się dla dzieci przyjemnością, zabawą i ciekawym sposobem spędzania wolnego czasu.
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Nowa podstawa programowa z języka angielskiego zaleca organizowanie dzieciom również pozalekcyjnych form nauki języka obcego nowożytnego. Oprócz umiejętności językowych szkoła, poprzez nauczanie języka obcego nowożytnego, powinna również kształtować postawy ciekawości, tolerancji i otwartości wobec innych kultur.
Założeniem programu jest więc wspomaganie rozwoju kompetencji językowych ucznia, rozwijanie ciekawości wobec innych kultur, przygotowywanie do samodzielności w procesie uczenia się języka angielskiego i umacnianie wiary we własne możliwości językowe, co zwiększy motywację do nauki. Uczestnictwo w zajęciach kółka teatralnego zapewni dzieciom dodatkową godzinę w tygodniu kontaktu z językiem, umożliwi stosowanie go jako narzędzia przy odgrywaniu inscenizacji a użycie autentycznych tekstów interesujących dzieci wyzwoli w nich naturalne procesy przyswajania języka.
Na zajęciach realizowany jest program autorski teatralnego kółka języka angielskiego, opracowany przez nauczyciela prowadzącego. Program zakłada pracę z 8 – 15 osobową grupą uczniów.
Program dostosowany jest do warunków i możliwości szkoły. Realizowany będzie w ciągu roku szkolnego w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Zajęcia będą odbywać się w sali lekcyjnej. Program przewiduje przygotowywanie inscenizacji, spektakli teatralnych na forum szkoły oraz innych szkół na terenie gminy. W trakcie spotkań uczestnicy pracują nad perfekcją słowa i ruchu, a także nad umacnianiem wiary w siebie ...