Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Brylewicz
Data publikacji
2019-05-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
2

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja została przeprowadzona z uczniem IV klasy śpiewu szkoły muzycznej II stopnia, cyklu czteroletniego w specjalności wokalistyka. Dotyczyła ugruntowania umiejętności technicznych zdobytych w poprzednich latach nauki.
 Pobierz (pdf, 444,8 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ LEKCJI

Nauczyciel : Agnieszka Brylewicz

Klasa : IV śpiew – szkoły II stopnia, cykl czteroletni, specjalność wokalistyka

Temat :

Synteza umiejętności technicznych na bazie Arii Cornelii „Cessa omai di sospirare! Non è
sempre” z II aktu opery „Juliusz Cezar” Georga Fridricha Händla.

Cel dydaktyczny główny:

Uczeń potrafi wykonać utwór, świadomie posługując się umiejętnościami technicznymi
z poprzednich lat nauki.

Cele szczegółowe

1.poznawcze:
- uczeń prawidłowo fonetycznie posługuje się językiem włoskim.
- uczeń zna poprawne tłumaczenie tekstu, prawidłowo interpretuje jego znaczenie oraz
orientuje się w kontekście całości libretta.
- uczeń zna budowę arii ,,da capo” i umie zastosować zdobnictwo zgodnie z wymogami
stylistycznymi.

2. kształcące: - uczeń potrafi poprawnie posługiwać się techniką ,,legato” i ,,staccato” oraz
prawidłową artykulacją z wykorzystaniem przewagi rezonansu głowowego.
- uczeń rozwija umiejętność śpiewu „mezza voce” w całej skali głosu w oparciu o technikę
oddechową ,,appoggio” i wyrównanie rejestrów.
- uczeń pogłębia elastyczność głosu wykonując melizmaty i koloratury.

3. wychowawcze:
- wzbudzenie poczucia sprawiedliwości, miłości i godności osobistej
- rozwijanie wyobraźni i samodzielnego myślenia

Formy:
- praca indywidualna

Metody:
- wykład problemowy i konwersatoryjny
- ćwiczeniowo - praktyczne
- eksponujące – pokaz
- analityczno - percepcyjna
- aktywizujące – ekspresji i impresji

Tok szczegółowy lekcji

1. Powitanie

2. Rozśpiewanie

3. Sprawdzenie zadania domowego - analizy porównawczej wykonania arii Cornelii

- rozwijanie wyobraźni i samodzielnego myślenia

- kształtowanie prawidłowych wzorców estetycznych, stylistycznych i emocjonalnych

4. Przedstawienie tematu lekcji -wykład problemowy:

- budowa arii ,,da capo”

- rodzaje zdobnictwa barokowego zgodne z wymogami stylistycznymi

-prawidłowe umiejscowienie arii Cornelii w kontekście całości libretta

5. Wykład konwersatoryjny:

- poprawne fonetycznie odczytanie tekstu w języku włoskim

- powtórzenie tekstu przez uczennicę, wyjaśnienie wątpliwości

- przedstawienie poprawnego tłumaczenia

- rozmowa na temat emocji, jakie powinny towarzyszyć wykonywanej postaci

- upewnienie się o zrozumieniu przez uczennicę celów realizowanych na lekcji

6.Ćwiczenia praktyczne z zastosowaniem pokazu przy stałej kontroli prawidłowej
postawy i niwelowaniu zbędnych napięć mięśniowych :

- prawidłowej pracy oddechu(,,appoggio”)

- łączenia rejestrów z przewagą rezonansu głowowego

- śpiewu ,,mezza voce”

- elastyczności głosu przy wykonaniu melizmatów z jednoczesnym zachowaniem ,,legata”

7. Pobudzenie poczucia sprawiedliwości, miłości i godności osobistej w kontekście
kreowanej postaci

- budowanie właściwej postawy moralnej

- wzbudzanie pozytywnych emocji do kreowanej postaci

8. Podsumowanie i ocena lekcji

- podkreślenie osiągniętych celów

- wskazanie potrzeby pracy nad słabszymi fragmentami

9. Zadanie pracy domowej

- dalsza praca nad wydłużaniem oddechu, szczególnie w odcinkach z melizmatami

- rozbudowanie zdobienia w ,,da capo” w obrębie kadencji

10. Sposób ewaluacji lekcji:

- kryteria: zgodność z podstawą programową

- wskaźniki: rozumienie zadania poprzez sposób jego realizacji przez ucznia