Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI
Nauczyciel : Agnieszka Brylewicz
Klasa : IV śpiew – szkoły II stopnia, cykl czteroletni, specjalność wokalistyka
Temat :
Synteza umiejętności technicznych na bazie Arii Cornelii „Cessa omai di sospirare! Non è
sempre” z II aktu opery „Juliusz Cezar” Georga Fridricha Händla.
Cel dydaktyczny główny:
Uczeń potrafi wykonać utwór, świadomie posługując się umiejętnościami technicznymi
z poprzednich lat nauki.
Cele szczegółowe
1.poznawcze:
- uczeń prawidłowo fonetycznie posługuje się językiem włoskim.
- uczeń zna poprawne tłumaczenie tekstu, prawidłowo interpretuje jego znaczenie oraz
orientuje się w kontekście całości libretta.
- uczeń zna budowę arii ,,da capo” i umie zastosować zdobnictwo zgodnie z wymogami
stylistycznymi.
2. kształcące: - uczeń potrafi poprawnie posługiwać się techniką ,,legato” i ,,staccato” oraz
prawidłową artykulacją z wykorzystaniem przewagi rezonansu głowowego.
- uczeń rozwija umiejętność śpiewu „mezza voce” w całej skali głosu w oparciu o technikę
oddechową ,,appoggio” i wyrównanie rejestrów.
- uczeń pogłębia elastyczność głosu wykonując melizmaty i koloratury.
3. wychowawcze:
- wzbudzenie poczucia sprawiedliwości, miłości i godności osobistej
- rozwijanie wyobraźni i samodzielnego myślenia
Formy:
- praca indywidualna
Metody:
- wykład problemowy i konwersatoryjny
- ćwiczeniowo - praktyczne
- eksponujące – pokaz
- analityczno - percepcyjna
- aktywizujące – ekspresji i impresji
Tok szczegółowy lekcji
1. Powitanie
2. Rozśpiewanie
3. Sprawdzenie zadania domowego - analizy porównawczej wykonania arii Cornelii
- rozwijanie wyobraźni i samodzielnego myślenia
- kształtowanie prawidłowych wzorców estetycznych, stylistycznych i emocjonalnych
4. Przedstawienie tematu lekcji -wykład problemowy:
- budowa arii ,,da capo”
- rodzaje zdobnictwa barokowego zgodne z wymogami stylistycznymi
-prawidłowe umiejscowienie arii Cornelii w kontekście całości libretta
5. Wykład konwersatoryjny:
- poprawne fonetycznie odczytanie tekstu w języku włoskim
- powtórzenie tekstu przez uczennicę, wyjaśnienie wątpliwości
- przedstawienie poprawnego tłumaczenia
- rozmowa na temat emocji, jakie powinny towarzyszyć wykonywanej postaci
- upewnienie się o zrozumieniu przez uczennicę celów realizowanych na lekcji
6.Ćwiczenia praktyczne z zastosowaniem pokazu przy stałej kontroli prawidłowej
postawy i niwelowaniu zbędnych napięć mięśniowych :
- prawidłowej pracy oddechu(,,appoggio”)
- łączenia rejestrów z przewagą rezonansu głowowego
- śpiewu ,,mezza voce”
- elastyczności głosu przy wykonaniu melizmatów z jednoczesnym zachowaniem ,,legata”
7. Pobudzenie poczucia sprawiedliwości, miłości i godności osobistej w kontekście
kreowanej postaci
- budowanie właściwej postawy moralnej
- wzbudzanie pozytywnych emocji do kreowanej postaci
8. Podsumowanie i ocena lekcji
- podkreślenie osiągniętych celów
- wskazanie potrzeby pracy nad słabszymi fragmentami
9. Zadanie pracy domowej
- dalsza praca nad wydłużaniem oddechu, szczególnie w odcinkach z melizmatami
- rozbudowanie zdobienia w ,,da capo” w obrębie kadencji
10. Sposób ewaluacji lekcji:
- kryteria: zgodność z podstawą programową
- wskaźniki: rozumienie zadania poprzez sposób jego realizacji przez ucznia