Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI
Nauczyciel : Agnieszka Brylewicz
Temat : Ekspresja wykonawcza w polskiej pieśni romantycznej na przykładzie
„Dwojaki koniec”- Fryderyka Chopina oraz „Przyczyna” Stanisława Moniuszki
Cel dydaktyczny główny:
Uczeń wykonuje utwory z sugestywną ekspresją, stosując znane elementy techniki wokalnej.
Cele szczegółowe
1.poznawcze:
- uczeń prawidłowo frazuje, zachowując logikę tekstu literackiego
- uczeń poprawne interpretuje jego znaczenie i umie właściwie dobrać środki techniczne
- uczeń zna cechy stylu romantycznego(zmienność dynamiki, barwy i tempa), oraz umie je
właściwie zastosować
- uczeń zna pojecie ,,rubato” i stosuje je prawidłowo
2. kształcące:
- uczeń potrafi poprawnie posługiwać się techniką ,,legato” oraz prawidłową artykulacją
z wykorzystaniem przewagi rezonansu głowowego.
- uczeń rozwija umiejętność płynnej dynamiki od p do f w całej skali głosu w oparciu
o technikę ,,appoggio”
- uczeń pogłębia umiejętność wydobycia odpowiednich rodzajów zabarwienia dźwięku
- uczeń posługuje się prawidłową artykulacją z wykorzystaniem rezonansu poszczególnych
głosek.
3.wychowawcze:
- uczeń poznaje polski dorobek kulturalny
- uczeń rozwija wiedzę na temat wkładu polskich kompozytorów do rozwoju światowej liryki
wokalnej (200-setna rocznica urodzin St. Moniuszki)
- uczeń pobudza wyobraźnię muzyczną i stosunek emocjonalny do wykonywanych utworów
- uczeń podejmuje działania sceniczne
Formy:
- praca indywidualna
- praca z akompaniamentem
Metody:
- wykład problemowy i konwersatoryjny
- ćwiczeniowo - praktyczne
- eksponujące - pokaz
- percepcyjna
- aktywizujące – ekspresji i impresji
Tok szczegółowy lekcji
1. Powitanie
2. Rozśpiewanie
- wprowadzenie wprawek ze skokami o dużym ambitusie
3. Sprawdzenie zadania domowego –
- poprawa techniki ,,legato” przy pokonywaniu dużych interwałów w wybranych fragmentach
utworów
4. Wykład problemowy:
- charakterystyczne cechy Romantyzmu, omówienie
- ,,rubato” jako środek wyrazu w pieśni romantycznej
5. Wykład konwersatoryjny:
- odczytanie tekstu pieśni Fr. Chopina ,,Dwojaki Koniec” i St. Moniuszki ,,Przyczyna”
z zastosowaniem poprawnego frazowania
- wyznaczenie podmiotów logicznych wspólnie z uczniem
- dyskusja na temat treści i poprawności jego przekazu
- rozmowa na temat emocji, jakie powinny towarzyszyć wykonaniu pieśni
,,Dwojaki koniec” i ,, Przyczyna”
- upewnienie się o zrozumieniu przez uczennicę celów realizowanych na lekcji
6.Ćwiczenia praktyczne z towarzyszeniem akompaniamentu przy stałej kontroli
prawidłowej postawy oraz niwelowaniu zbędnych napięć mięśniowych :
- prawidłowej pracy oddechu(,,appoggio”)
- łączenia rejestrów z przewagą rezonansu głowowego
- śpiewu ,,mezza voce”
- wprowadzenia zmienności dynamiki, tempa i zabarwienia dźwięku
- ćwiczenia w ruchu
7. Pobudzenie większej ekspresji w wykonywanych utworach z pomocą:
- wywołania intensywnych emocji
- większej identyfikacji z podmiotem lirycznym
- wprowadzenia prawdziwych intencji oraz elementów ruchu scenicznego
8. Podsumowanie i ocena lekcji
- podkreślenie osiągniętych celów
- wskazanie potrzeby pracy nad słabszymi fragmentami
9. Zadanie pracy domowej
- dalsza praca nad elastycznością dynamiki, tempa i zróżnicowaniem zabarwienia głosu
10. Sposób ewaluacji:
- kryteria: zgodność z podstawą programową
- wskaźniki: rozumienie zadania poprzez sposób jego realizacji przez ucznia