Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Brylewicz
Data publikacji
2019-05-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
2

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja została przeprowadzona z uczennicą IV klasy śpiewu szkoły muzycznej II stopnia w specjalności wokalistyka. Dotyczyła pobudzania sugestywnej interpretacji pieśni romantycznych, pogłębiania znajomości stylu, prawidłowego zastosowania ,,rubato".
 Pobierz (pdf, 448,5 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ LEKCJI

Nauczyciel : Agnieszka Brylewicz

Temat : Ekspresja wykonawcza w polskiej pieśni romantycznej na przykładzie
„Dwojaki koniec”- Fryderyka Chopina oraz „Przyczyna” Stanisława Moniuszki

Cel dydaktyczny główny:

Uczeń wykonuje utwory z sugestywną ekspresją, stosując znane elementy techniki wokalnej.

Cele szczegółowe

1.poznawcze:
- uczeń prawidłowo frazuje, zachowując logikę tekstu literackiego
- uczeń poprawne interpretuje jego znaczenie i umie właściwie dobrać środki techniczne
- uczeń zna cechy stylu romantycznego(zmienność dynamiki, barwy i tempa), oraz umie je
właściwie zastosować
- uczeń zna pojecie ,,rubato” i stosuje je prawidłowo

2. kształcące:
- uczeń potrafi poprawnie posługiwać się techniką ,,legato” oraz prawidłową artykulacją
z wykorzystaniem przewagi rezonansu głowowego.
- uczeń rozwija umiejętność płynnej dynamiki od p do f w całej skali głosu w oparciu
o technikę ,,appoggio”
- uczeń pogłębia umiejętność wydobycia odpowiednich rodzajów zabarwienia dźwięku
- uczeń posługuje się prawidłową artykulacją z wykorzystaniem rezonansu poszczególnych
głosek.

3.wychowawcze:

- uczeń poznaje polski dorobek kulturalny
- uczeń rozwija wiedzę na temat wkładu polskich kompozytorów do rozwoju światowej liryki
wokalnej (200-setna rocznica urodzin St. Moniuszki)
- uczeń pobudza wyobraźnię muzyczną i stosunek emocjonalny do wykonywanych utworów
- uczeń podejmuje działania sceniczne

Formy:
- praca indywidualna
- praca z akompaniamentem

Metody:
- wykład problemowy i konwersatoryjny
- ćwiczeniowo - praktyczne
- eksponujące - pokaz
- percepcyjna
- aktywizujące – ekspresji i impresji

Tok szczegółowy lekcji

1. Powitanie

2. Rozśpiewanie

- wprowadzenie wprawek ze skokami o dużym ambitusie

3. Sprawdzenie zadania domowego –

- poprawa techniki ,,legato” przy pokonywaniu dużych interwałów w wybranych fragmentach
utworów

4. Wykład problemowy:

- charakterystyczne cechy Romantyzmu, omówienie

- ,,rubato” jako środek wyrazu w pieśni romantycznej

5. Wykład konwersatoryjny:

- odczytanie tekstu pieśni Fr. Chopina ,,Dwojaki Koniec” i St. Moniuszki ,,Przyczyna”
z zastosowaniem poprawnego frazowania

- wyznaczenie podmiotów logicznych wspólnie z uczniem

- dyskusja na temat treści i poprawności jego przekazu

- rozmowa na temat emocji, jakie powinny towarzyszyć wykonaniu pieśni
,,Dwojaki koniec” i ,, Przyczyna”

- upewnienie się o zrozumieniu przez uczennicę celów realizowanych na lekcji

6.Ćwiczenia praktyczne z towarzyszeniem akompaniamentu przy stałej kontroli
prawidłowej postawy oraz niwelowaniu zbędnych napięć mięśniowych :

- prawidłowej pracy oddechu(,,appoggio”)

- łączenia rejestrów z przewagą rezonansu głowowego

- śpiewu ,,mezza voce”

- wprowadzenia zmienności dynamiki, tempa i zabarwienia dźwięku

- ćwiczenia w ruchu

7. Pobudzenie większej ekspresji w wykonywanych utworach z pomocą:

- wywołania intensywnych emocji

- większej identyfikacji z podmiotem lirycznym

- wprowadzenia prawdziwych intencji oraz elementów ruchu scenicznego

8. Podsumowanie i ocena lekcji

- podkreślenie osiągniętych celów

- wskazanie potrzeby pracy nad słabszymi fragmentami

9. Zadanie pracy domowej

- dalsza praca nad elastycznością dynamiki, tempa i zróżnicowaniem zabarwienia głosu

10. Sposób ewaluacji:

- kryteria: zgodność z podstawą programową

- wskaźniki: rozumienie zadania poprzez sposób jego realizacji przez ucznia