Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt do lekcji wiedzy o społeczeństwie
TEMAT: Formy demokracji
CELE LEKCJI:Cel ogólnyPoznanie różnych form uczestnictwa obywateli w życiu publicznym w państwie demokratycznym i zrozumienie, że poprzez działalność w takich formach sami możemy wpływać na kształt polityczny i społeczny swojego kraju.Cele szczegółowe:uczeń po skończonej lekcji:- wymienia bezpośrednie i pośrednie formy życia publicznego i potrafi wskazać zasadniczą różnicę między tymi formami - definiuje i charakteryzuje poszczególne formy życia publicznego- potrafi korzystać z materiałów źródłowych: podręcznik, Konstytucja RP, ustawy i teksty źródłowe- potrafi napisać list otwarty i petycję- przedstawia w jaki sposób zamierza w przyszłości uczestniczyć w życiu publicznymMETODY PRACY:- burza mózgów- praca z tekstami źródłowymi- pod kierunkiem nauczyciela
FORMY PRACY- indywidualna- grupowa- zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:PodręcznikMateriały źródłowe -Konstytucja RPTOK LEKCJI1. Sprawdzenie listy obecności2. Przypomnienie definicji demokracji – demokracja to forma ustroju państwa, w którym obywatele tego państwa sprawują władzę w sposób bezpośredni lub za pośrednictwem swoich przedstawicieli.3. Podanie tematu lekcji – „Formy demokracji”4. Burza mózgów – uczniowie odpowiadają na pytanie:W jakich to formach życia publicznego mogą brać udział wszyscy obywatele i w ten sposób rządzić państwem? (odpowiedzi zapisywane są na tablicy)Które z tych form przez was wymienionych są formami bezpośrednimi – czyli takimi, dzięki którym my sami rządzimy państwem, a które zaliczymy do form pośrednich (system przedstawicielski) – czyli takich, w których przedstawiciele przez nas wybrani, podejmują za nas decyzje
5. Proszę w zeszytach w formie tabeli wpisać w jednej kolumnie bezpośrednie formy demokracji, a w drugiej – pośrednie formy demokracji6. Przyjrzymy się teraz bardziej szczegółowo niektórym z tych form, dlatego proszę podzielimy się na grupy – zespoły 3 i4 osobowe, każda grupa dostanie na kartce zadanie do wykonania i materiały źródłowe, z których można korzystać, m. In. Konstytucję i ustawyOdpowiedzi na pytania proszę wpisać na dużej kartce, w krótkiej formieProszę wybrać lidera grupy, który przestawi daną formę demokracji na forum klasyInstrukcje dla zespołów
Grupa I „Referendum”Jesteście grupą ekspertów. Na podstawie tekstu z podręcznika str. 106, art. 125 Konstytucji RP i fragmentu ustawy z dn. 29 czerwca 1995r. opracujcie w formie plakatu informacje na temat przeprowadzania referendum ogólnokrajowego w Polsce. W przygotowaniu plakatu pomogą Wam postawione niżej pytania:1) Co to jest referendum?2) Kto może brać udział w referendum?3) Kto zarządza referendum?4) Kto może złożyć wniosek o poddaniu określonej sprawy pod referendum?5) Jeżeli wniosek składa grupa obywateli, to ile musi najpierw zebrać głosów poparcia dla swojej inicjatywy?6) Kiedy następuje rozstrzygnięcie referendum?7) Jaki organ państwowy został powołany ...