Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz innowacji Hejnego
Data i miejsce realizacji: 28.02.2017 r.,
Czas trwania zajęć: 45 minut
Prowadząca: mgr Elżbieta Sadlik
Temat bloku: Klocki Hejnego
Temat dnia: Kolorowa matematyka. Rytm i muzyka
Cele ogólne:
słowne opisywanie ułożonej budowli z klocków,
rozróżnianie poziomów odnośnie ułożenia klocków,
rozpoznawanie metrum wysłuchanych tańców,
układanie klocków zgodnie z osią symetrii.
Cele operacyjne (uczeń):
tworzy schematy z kloców,
słownie opisuje ułożenie klocków z uwzględnieniem poziomów,
układa klocki według usłyszanej instrukcji,
słucha podkładów muzycznych i rozpoznaje tańce (polonez, cza-cza, trojak),
powtarza kroki podstawowe wysłuchanych tańców,
układa z klocków wysłuchany rytm,
kontynuuje i uzupełnia regularności geometryczne,
układa symetryczne obrazki z klocków.
Metody: klocki Hejnego
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne: klocki Hejnego, wycięte z papieru figury geometryczne, podkłady muzyczne tańców.
Przebieg zajęć:
Kontynuowanie regularności geometrycznych
Ucz. dorysowują cztery kolejne figury w taki sposób, aby utworzyć rytm.
................................................................................................
Uzupełnianie brakujących figury.
Ucz. poprawnie zauważają regularność i uzupełniają ją.
, , , , , ........., ,........, ........., .........
Słuchanie melodii i określanie ich metrum
N. odtwarza melodie tańców. Ucz. słuchają ich i starają się rozpoznać metrum utworu. Prezentują rytm za pomocą:
a) klaskania,
b) kroków tanecznych,
c) klocków Hejnego.
Zabawa „Detektywi”
Wybrany ucz. układa dowolną budowlę nie pokazując jej reszcie grupy. Następnie słownie ją opisuje, a pozostali ucz. układają ją z klocków. Porównujemy swoje budowle z pierwowzorem, szukamy podobieństw i różnic. Analizujemy popełnione błędy.
Oś symetrii
Ucz. przypominają czym jest „oś symetrii”. Na kartonie każdy w rytm muzyki robi plamę z farby, a następnie składamy karton na pół. Po obu stronach powstają identyczne obrazki. Zgięcie kartki jest osią symetrii.
Symetryczne wzory
Korzystając z klocków Hejnego, ucz. w parach układają na kartkach różne symetryczne wzory.
Układanie symetrycznego wzoru (epodrecziki.pl)
Korzystając z platformy podręcznika multimedialnego ucz. układają klocki zgodnie z osią symetrii.
Podsumowanie zajęć
Ucz. wymieniają się doświadczeniami na temat treści, które poznały na dzisiejszej lekcji.