Dodaj publikację
Autor
HANNA BORUCKA
Data publikacji
2019-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
25

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

zajęcia muzyczno - rytmiczne wg metody rytmiki E. J. Dalcroze'a
 Pobierz (doc, 117,5 KB)

Podgląd treści

Plan pracy dla dzieci 5-6 letnich z zakresu prowadzenia zajęć muzyczno – rytmicznych wg metody rytmiki E. J. Dalcroze’a

Opracowała: Hanna Borucka

KILKA SŁÓW WSTĘPU

Jaką rolę w życiu dziecka będzie odgrywała tak piękna dziedzina sztuki jaką jest muzyka? Czy będzie ona źródłem bogatych przeżyć i wzruszeń, elementem kształtującym wrażliwość dziecka, wyobraźnię, osobowość? Myślę, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na te pytania, ale możemy dołożyć wszelkich starań, aby poprzez różne działania przybliżyć dziecku świat muzyki. Interesując się muzyką i metodami przybliżającymi ten piękny świat dźwięku stworzyłam plan pracy dla dzieci 5 – 6 letnich opracowany na podstawie metody rytmiki.
Emil Jaques – Dalcroze – twórca rytmiki zakłada, że stworzona przez niego metoda ma przede wszystkim prowadzić do wszechstronnego rozwoju człowieka. Celem tej metody jest nie tylko dbanie o rozwój muzyczny, ale także fizyczny, społeczny, psychiczny i emocjonalny. Ma ona uczynić człowieka aktywnym, twórczym, myślącym, wrażliwym i otwartym. Stwarzanie dzieciom możliwości takiego rozwoju następuje już w okresie przedszkolnym. Dlatego rytmika jako metoda wychowania muzycznego jest obecna już w przedszkolu, a praca wg pewnych schematów i koncepcji samego twórcy sprawia obustronny rozwój i radość zarówno nauczycielowi, jak i dzieciom. Poprzez aktywne formy obcowania z muzyką, jak ruch, gra, improwizacja, śpiew, aktywnie wprowadzamy dziecko w świat muzyki. Plan zajęć rytmiki współdziała z programem wychowania w przedszkolu, w kształceniu pozytywnych cech osobowości i pożądanych postaw społecznych oraz przygotowuje dziecko do szkoły.

CELE NAUCZANIA, WARTOŚCI DYDAKTYCZNE I WYCHOWAWCZE RYTMIKI

Jaques - Dalcroze chciał wychować swoich uczniów dla muzyki. Wychować tak, aby rozumieli oni jej piękno, a także równocześnie, by muzyka kształtowała ich osobowość. Najważniejszymi celami metody – według słów samego twórcy - są:
- rozwijanie wrażliwości muzycznej w całym organizmie,
- tworzenie poczucia porządku i równowagi po obudzeniu wszystkich
możliwości motorycznych,
- rozwijanie wyobraźni.
Cała metoda opiera się na następującej zasadzie: praktyka powinna poprzedzać teorię, której prawidła należy podawać dzieciom wówczas, kiedy doświadczyły na sobie zjawiska, z którego prawidła te wypływają. Specjalnie w dziedzinie nauczania muzyki dzieje się tak, że wkłada się dzieciom narzędzie do ręki, zanim jeszcze dowiedzą się, jakie będzie jego zastosowanie. W placówkach przedszkolnych podkreśla się przede wszystkich funkcję wychowawczą rytmiki, która polega na:
- kształceniu poprzez wspólne działanie takich cech jak poczucie
kolektywizmu, odpowiedzialności, dyscypliny, ładu i porządku,
- aktywizowaniu dzieci biernych i nieśmiałych,
- kształceniu umiejętności podejmowania decyzji,
- wykazywaniu się inicjatywą i samodzielnością.
Dzięki temu, że muzyka zostaje połączona z ruchem, który jest pierwszym i podstawowym językiem pozwalającym na wyrażanie przez dziecko różnorodnych stanów emocjonalnych, uczy ona dostrzegać i wyrażać treści zawarte ...