Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Maria Pięczykowska – nauczyciel wspomagający, nauczyciel języka polskiego
[pic]
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE IV – KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE
TEMAT: Jak mówić i pisać aby wszyscy mnie zrozumieli? Wprowadzenie pojęcia zdania.
CZAS LEKCJI: 45 minut
CEL GŁÓWNY: Ukazać uczniom praktyczną funkcję (znaczenie i budowa) zdania.
CELE OPERACYJNE:
UCZEŃ:
• potrafi wyodrębnić zdanie z przeczytanego tekstu,
• dowiaduje się do czego służy zdanie,
• poznaje budowę zdania,
• sam tworzy zdania pojedyncze,
• dostrzega, że wyrazy w zdaniu muszą przyjmować określoną formę.
FORMY PRACY: indywidualna, zbiorowa
METODY PRACY: metoda ćwiczeń praktycznych
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty pracy
TOK LEKCJI:
1. Ogniwo wstępne:
• Zapisanie na tablicy i w zeszytach tematu lekcji
• Ćwiczenie 1
Polecenie: Posłuchaj i policz ile zdań przeczytałam.
Nauczyciel głośno, wyraźnie odczytuje uczniom tekst:
Pewnego dnia Dżeppetto przystąpił do rzeźbienia pajacyka. Ku jego zaskoczeniu oczka pajacyka zaczęły się poruszać. Wyrzeźbiony chłopczyk okazał się bardzo niegrzeczny. Pokazał staremu ojcu język. Następnie kopnął go w nos i uciekł z domu.
Odpowiedź ucznia: 5
1a. Skąd wiecie?
Odpowiedź: Ponieważ pani brała 5 razy oddech.
2. Ogniwo zasadnicze:
• Ćwiczenie 2
Polecenie: Popraw tekst. Co zauważyłeś?
Nauczyciel rozdaje karty pracy ze zdaniami pozbawionymi wielkich liter i znaków interpunkcyjnych.
małego łobuza złapał policjant i oddał właścicielowi świadkowie zaczęli współczuć pajacykowi i oskarżać Dżppetta o maltretowanie dzieci w rezultacie stary człowiek trafił do więzienia kiedy zamknięto Dżeppetta w więzieniu chłopiec wrócił do jego domu tam wyszedł mu na spotkanie duży świerszcz który przestrzegał że niegrzeczne dzieci spotykają kary poirytowany pajac cisnął w mądrego owada młotkiem i zabił go
Odpowiedź: Zapisane zdanie zaczyna się wielka literą a kończy kropką.
• Ćwiczenie 3
Polecenie: Z rozsypanki ułóż zdania:
a) jajko, śniadanie, Ania, na
b) rano, wstał, chłopiec, dziś
c) z, chłopiec, domu, szybko
d) szkoły, Pinokio, do
3a. Pytanie nauczyciela: Dlaczego nie można ułożyć niektórych zdań z rozsypanki?
Odpowiedź ucznia: Brakuje czasownika.
3b. Dodajcie czasownik:
Odpowiedź ucznia: je, wybiegł, idzie
Uczniowie w tym momencie dają się przekonać, że nie może istnieć zdanie bez czasownika.
• Ćwiczenie 4
Polecenie: Z rozsypanek ułóż zdania:
a) mama, Marysia, obudzić, rano
b) kulawy, spotkał, chłopiec, lisa
c) prawdziwy, pajac, chłopiec, stał się
d) znalazł, rekina, się, brzuch, bohater, w
4a. Co musiałeś zrobić aby zdania miały sens i przekazywały informację?
Odpowiedź ucznia: Należało zmienić formy i kolejność wyrazów.
Dzięki temu zadaniu uczeń zauważa, że wyrazy tylko nazywają natomiast zdania posiadają funkcję informacyjną.
3. Podsumowanie
Ćwiczenie 5.
Zapisanie na tablicy słowa zdanie i podział na jego funkcje i uzupełnianie z pomocą uczniów. Zapis znajduje się ...