Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć surdologopedycznych
Log16
Dorota Stypułkowska
Imię dziecka: Kacper wiek: 3;5
Diagnoza audiologiczna: wrodzony, obustronny niedosłuch zmysłowo-nerwowy w stopniu umiarkowanym
Diagnoza surdologopedyczna: opóźniony rozwój mowy z powodu niedosłuchu
Opis: wypowiedzi słowne są poniżej normy: wypowiedzi 2-wyrazowe, rzadko wypowiedzi zdaniowe, często agramatyczne, ubogi słownik, rozumienie prawidłowe, w artykulacji zjawiska rozwojowe: substytuty, uproszczenia grup spółgłoskowych, dziecko zaaparatowane w 6m.ż.
Cele zajęć: doskonalenie percepcji słuchowej, utrwalenie rozumienia przyimków, ćwiczenie rozumienia poleceń złożonych, utrwalenie rozumienia i użycia nazw kolorów i form fleksyjnych.
Ogniwa
zajęć
Rodzaje
ćwiczeń
Przebieg ćwiczeń
pomoce
czas
uwagi
wstępne
Ćw. wzbudzające
motywację do ćw. zasadniczych
Rozbudzanie motywacji do zajęć poprzez spontaniczną rozmowę z dzieckiem i wspólne odśpiewanie piosenki pokazując odpowiednie gesty ( na melodię Panie Janie):
Witaj Kacperku, witaj Kacperku,
Jak się masz? Jak się masz?
Wszyscy Cię kochamy , wszyscy Cię kochamy,
Bądź wśród nas, bądź wśród nas.
ok.
5min.
Temat w zależności od sytuacji
zasadnicze
- ćw. słuchowe
-ćw. utrwalające rozumienie przyimków
- ćw. pamięci słuchowej
-ćw. utrwalające rozumienie poleceń złożonych
-ćw. rozwijające formy fleksyjne i nazwy kolorów
Różnicowanie dźwięków: rozpoznawanie nagranych odgłosów zwierząt - dziecko wskazuje właściwą ilustrację, może też naśladować usłyszane zwierzę.
Dziecko otrzymuje 5 ilustracji, prowadząca opisuje relacje miedzy przedmiotami na obrazkach: Tu pies siedzi w budzie. Pies siedzi obok budy. Pies wskoczył na budę. O, tu piesek schował się za budę itd. Następnie dziecko ma za zadanie wskazać odpowiednią ilustrację. Prowadząca mówi: W budzie, za budą itd.
Następnie prowadząca pyta i wskazuje na ilustrację : Gdzie jest pies? A gdzie piesek się schował?
Na stoliku są porozkładane desygnaty. Polecenia: Ułóż po kolei, ułóż w kolejności, jaką słyszysz. Zapamiętaj co jest pierwsze.
Na początku instrukcję wykonuje prowadzący, później zamieniamy się rolami.
Pies, kot, dom
Słoń, choinka, prezent
Piłka , samochód, klocki
Pies, dom, sanki itp
Prowadzący mówi polecenia, dziecko ma z a zadanie wykonać polecenia np.: Weź misia, połóż obok kaczuszki i podaj mi chusteczki”, „zdejmij samochód z półki , włóż go do skrzynki i otwórz drzwi”, „ podejdź do okna, weź klocek i połóż na półce” , „usiądź na podłodze i podnieś ręce” itp.
Z worka dziecko losuje zabawki lub przedmioty jednokolorowe, dziecko losuje i ma za zadanie nazwać przedmiot i kolor , nazywamy w M. lp np. czerwona piłka, zielona kredka, żółty samochód, czarny kot, biała kreda, niebieski samolot, pomarańczowe koło itd.
Po wylosowaniu i nazwaniu wszystkich przedmiotów prowadząca prosi o wrzucanie przez dziecko do worka usłyszanych przedmiotów:
„ Wrzuć do worka: czerwoną piłkę, czarnego kota, białą kredę itd.
Lub przy wrzucaniu do worka ...