Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt do lekcji biologii w klasie drugiej liceum ogólnokształcącego.
Temat: Różnorodność i znaczenie protistów.
Czas realizacji: 1 godzina lekcyjna
Materiał nauczania: przegląd i charakterystyka wybranych typów protistów, znaczenie protistów, choroby człowieka wywoływane przez protisty
Cele edukacyjne w kategoriach
Wiadomości – uczeń:
wymienia cechy budowy charakterystyczne dla poszczególnych typów protistów zwierzęcych, roślinopodobnych i grzybopodobnych A
wymienia przedstawicieli poszczególnych typów protistów A
wymienia choroby wywoływane przez protisty i drogi ich zarażenia A
podaje przykłady pozytywnego i negatywnego znaczenia protistów A
określa kryterium klasyfikacji protistów B
porównuje poszczególne typy protistów C
omawia choroby wywoływane przez protisty C
proponuje działania profilaktyczne w celu uniknięcia zarażenia się protistami chorobotwórczymi D
Metody nauczania: praca z tekstem, wykład, pogadanka.
Środki dydaktyczne: podręcznik, multibook, karty pracy ucznia
Przebieg lekcji
FAZA WPROWADZAJĄCA
Sprawy organizacyjno-porządkowe (przywitanie klasy, uspokojenie, sprawdzenie obecności).
Nawiązanie do nowej lekcji (podanie tematu lekcji).
FAZA REALIZACYJNA
Lekcja właściwa:
Omówienie kryteriów klasyfikacji protistów. Krótki wykład połączony z pogadanką na temat protistów chorobotwórczych – prezentacja slajdów z multibook’a. Rozdanie kart pracy ucznia Różnorodność protistów. Praca indywidualna uczniów - rozwiązywanie zadań z kart pracy
i podręcznika na podstawie informacji zawartych w tekście (podręcznik: Biologia na czasie 1 zakres rozszerzony str. 126-131).
FAZA PODSUMOWUJĄCA
Integracja wiadomości z nowej lekcji:
Sprawdzenie poprawności wykonanych zadań. Pogadanka dotycząca bieżącego tematu lekcji.
Załącznik: Karta pracy ucznia Różnorodność i znaczenie protistów
Opracowanie: Sylwia Mikler
Załącznik nr 1
KARTA PRACY UCZNIA
RÓŻNORODNOŚĆ I ZNACZENIE PROTISTÓW
Wymień:
Główne typy protistów zwierzęcych: 1)…………………..2)……………………3)…………………..
4)……………………5)………………………..6)…………………….7)…………………………….. .
Cechy charakterystyczne wszystkich protistów zwierzęcych: 1)…………………………………...
2)……………………. ………………3)……………………………. .
Główne typy protistów roślinopodobnych:1)………………..2)………….…….3)…………………….
4)…………………….5)………………………….. . Cechy charakterystyczne wszystkich protistów roślinopodobnych: 1)……………………………………….2)………………………………………
3)……………………………………………… .
Główne typy protistów grzybopodobnych: 1)……………………………..2)………………………… .
Cechy charakterystyczne wszystkich protistów grzybopodobnych: 1)……………………………….
2)…………….………………..3)………………..…. .
Uzupełnij tabelę
Kryterium porównawcze
Otwornice
Tobołki (bruzdnice)
Sposób odżywiania
Cecha charakterystyczna budowy
Środowisko życia
Znaczenie w przyrodzie
Porównaj budowę orzęsków osiadłych i wolno żyjących, podaj po jednym przedstawicielu należącym do wymienionych grup.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Uzupełnij tabelę
Kryterium porównawcze
Kinetoplastydy
Parabasalia
Sporowce
Ameby
Cecha wyróżniająca typ
Przedstawiciel
A: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………B: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Zaznacz na rysunku i podpisz charakterystyczne dla eugleny zielonej elementy budowy. Wymień jej cechy świadczące o przynależności do protistów roślino podobnych (A) oraz cechy wspólne dla eugleny i protistów zwierzęcych (B).
A: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………B: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Źródło zdjęcia:http://scholaris.pl/zasob/102479
Źródło zdjęcia:
http://scholaris.pl/zasob/102479
Opisz znaczenie brunatnic w przyrodzie i gospodarce człowieka.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wymień 6 chorób człowieka wywoływanych przez protisty.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Uzupełnij tabelę podaj po 2 przykłady protistów pasożytniczych oraz symbiotycznych. Podaj żywicieli wybranych pasożytów oraz ...