Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji chemii w klasie VII
TEMAT: Wodorotlenek wapnia – budowa właściwości i zastosowanie
Uczeń wie:
- jak zbudowana jest cząsteczka wodorotlenku wapnia,
- jakie są najważniejsze właściwości wodorotlenku wapnia,
- na czym polega gaszenie wapna,
- czym jest mleko wapienne i woda wapienna,
- gdzie znalazł zastosowanie wodorotlenek wapnia.
Uczeń umie:
- zbudować model oraz napisać wzór sumaryczny i strukturalny wodorotlenku wapnia,
- otrzymać wapno gaszone i napisać równanie reakcji gaszenia wapna palonego,
- zbadać odczyn zasady wapniowej.
Metody pracy:
- indywidualna
- doświadczenie
- elementy wykładu i ćwiczeń
- z tekstem źródłowym
Środki dydaktyczne:
- zeszyt, podręcznik, teksty źródłowe, kart pracy
- kulki styropianowe w trzech rozmiarach, wykałaczki, markery
- CaO, fenoloftaleina, woda
- probówki, słomka
Przebieg zajęć:
1. Część nawiązująca - przypomnienie:
- jakie są wzory wodorotlenku sodu i potasu?
- jaka jest wartościowość grupy wodorotlenkowej?
- od czego zależy ilość grup wodorotlenkowych w cząsteczce?
- w której grupie układu okresowego leży wapń?
- jaka jest wartościowość wapnia w związkach chemicznych?
2. Część właściwa:
- Podanie tematu lekcji
- Budowa cząsteczki wodorotlenku wapnia
•
•
•
rozdanie kulek, wykałaczek i markerów,
zbudowanie cząsteczki przez uczniów (uczniowie sami dobierają rozmiar kulek
i podpisują je odpowiednimi symbolami),
zapisanie wzorów (dodatkowe pytania: z ilu atomów zbudowana jest
cząsteczka wodorotlenku wapnia?, z ilu atomów zbudowane są np.: 3
cząsteczki wodorotlenku wapnia?)
- Otrzymywanie zasady wapniowej
pytania do uczniów
- jak należy się obchodzić z zasadami?
- jak otrzymujemy zasadę sodową i potasową?
•
•
stosując analogię do metod otrzymywania wodorotlenku sodu i potasu
uczniowie proponują metody otrzymywania wodorotlenku wapnia
• Doświadczenie: Czy CaO reaguje z wodą?
◦ wykonanie doświadczenia
◦ obserwacje
◦ wnioski wraz z zapisem równania gaszenia wapna palonego
◦ dodatkowe pytania (gdzie są substraty i produkty?, jaki to typ reakcji?
◦ wprowadzenie pojęć: wapno palone, gaszenie wapna palonego, wapno gaszone,
mleko wapienne, woda wapienna)
- Właściwości i zastosowanie
• Doświadczenie: Czy dwutlenek węgla reaguje z wodą wapienną?
◦ wykonanie doświadczenia
◦ obserwacje
◦ wnioski
• Rozdanie uczniom kart pracy oraz tekstów źródłowych dot. właściwości i
zastosowania wodorotlenku wapnia
samodzielna analiza tekstów i uzupełnienie kart pracy
3. Część podsumowująca:
podsumowanie kart pracy
pytania
◦ czym jest: wapno palone, gaszenie wapna palonego, wapno gaszone, mleko
wapienne, woda wapienna
•
•
•
Zadanie dodatkowe
Jakie inne właściwości wodorotlenku wapnia (oprócz dezynfekujących i grzybobójczych)
wykorzystuje się bieląc drzewka owocowe? Dlaczego ten zabieg wykonuje się zimą lub
wczesną wiosną?
Karta pracy:
Uzupełnij charakterystykę wodorotlenku wapnia:
Wodorotlenek wapnia jest substancją…………………………...o barwie……………………..
Jest……………………..rozpuszczalny w wodzie. Zmieszany z wodą tworzy … ……..……..,
zwaną ………………………….wapiennym. Służy ona m.in. do (2 zast.)……… ……………
……………………………………………………………………………………… ………….
Ca(OH)2 ze względu na swoje właściwości ..………………...………, ………………...……...
znajduje zastosowanie w ……………………………………………………………………….
Nasycony, ………………………….. roztwór wodorotlenku wapnia zwany jest … ………….
wapienną. Wdmuchiwane do niej powietrze z płuc powoduje ...