Dodaj publikację
Autor
Iwona Gorczyńska
Data publikacji
2019-05-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
23

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji chemii dot. budowy, właściwości i zastosowania wodorotlenku wapnia. Lekcja opiera się na metodach aktywnych, samodzielnej pracy uczniów, doświadczeniu oraz interpretacji tekstów ze źródeł naukowych.
 Pobierz (pdf, 80,9 KB)

Podgląd treści

Konspekt lekcji chemii w klasie VII

TEMAT: Wodorotlenek wapnia – budowa właściwości i zastosowanie

Uczeń wie:
- jak zbudowana jest cząsteczka wodorotlenku wapnia,
- jakie są najważniejsze właściwości wodorotlenku wapnia,
- na czym polega gaszenie wapna,
- czym jest mleko wapienne i woda wapienna,
- gdzie znalazł zastosowanie wodorotlenek wapnia.

Uczeń umie:
- zbudować model oraz napisać wzór sumaryczny i strukturalny wodorotlenku wapnia,
- otrzymać wapno gaszone i napisać równanie reakcji gaszenia wapna palonego,
- zbadać odczyn zasady wapniowej.

Metody pracy:
- indywidualna
- doświadczenie
- elementy wykładu i ćwiczeń
- z tekstem źródłowym

Środki dydaktyczne:
- zeszyt, podręcznik, teksty źródłowe, kart pracy
- kulki styropianowe w trzech rozmiarach, wykałaczki, markery
- CaO, fenoloftaleina, woda
- probówki, słomka

Przebieg zajęć:

1. Część nawiązująca - przypomnienie:
- jakie są wzory wodorotlenku sodu i potasu?
- jaka jest wartościowość grupy wodorotlenkowej?
- od czego zależy ilość grup wodorotlenkowych w cząsteczce?
- w której grupie układu okresowego leży wapń?
- jaka jest wartościowość wapnia w związkach chemicznych?

2. Część właściwa:
- Podanie tematu lekcji
- Budowa cząsteczki wodorotlenku wapnia


rozdanie kulek, wykałaczek i markerów,
zbudowanie cząsteczki przez uczniów (uczniowie sami dobierają rozmiar kulek
i podpisują je odpowiednimi symbolami),
zapisanie wzorów (dodatkowe pytania: z ilu atomów zbudowana jest
cząsteczka wodorotlenku wapnia?, z ilu atomów zbudowane są np.: 3
cząsteczki wodorotlenku wapnia?)

- Otrzymywanie zasady wapniowej
pytania do uczniów
- jak należy się obchodzić z zasadami?
- jak otrzymujemy zasadę sodową i potasową?

stosując analogię do metod otrzymywania wodorotlenku sodu i potasu
uczniowie proponują metody otrzymywania wodorotlenku wapnia

• Doświadczenie: Czy CaO reaguje z wodą?

◦ wykonanie doświadczenia
◦ obserwacje
◦ wnioski wraz z zapisem równania gaszenia wapna palonego
◦ dodatkowe pytania (gdzie są substraty i produkty?, jaki to typ reakcji?
◦ wprowadzenie pojęć: wapno palone, gaszenie wapna palonego, wapno gaszone,

mleko wapienne, woda wapienna)

- Właściwości i zastosowanie

• Doświadczenie: Czy dwutlenek węgla reaguje z wodą wapienną?

◦ wykonanie doświadczenia
◦ obserwacje
◦ wnioski

• Rozdanie uczniom kart pracy oraz tekstów źródłowych dot. właściwości i

zastosowania wodorotlenku wapnia
samodzielna analiza tekstów i uzupełnienie kart pracy

3. Część podsumowująca:

podsumowanie kart pracy
pytania
◦ czym jest: wapno palone, gaszenie wapna palonego, wapno gaszone, mleko

wapienne, woda wapienna


Zadanie dodatkowe
Jakie inne właściwości wodorotlenku wapnia (oprócz dezynfekujących i grzybobójczych)
wykorzystuje się bieląc drzewka owocowe? Dlaczego ten zabieg wykonuje się zimą lub
wczesną wiosną?

Karta pracy:

Uzupełnij charakterystykę wodorotlenku wapnia:

Wodorotlenek wapnia jest substancją…………………………...o barwie……………………..
Jest……………………..rozpuszczalny w wodzie. Zmieszany z wodą tworzy … ……..……..,
zwaną ………………………….wapiennym. Służy ona m.in. do (2 zast.)……… ……………
……………………………………………………………………………………… ………….
Ca(OH)2 ze względu na swoje właściwości ..………………...………, ………………...……...
znajduje zastosowanie w ……………………………………………………………………….

Nasycony, ………………………….. roztwór wodorotlenku wapnia zwany jest … ………….
wapienną. Wdmuchiwane do niej powietrze z płuc powoduje ...