Dodaj publikację
Autor
Ewelina Kuś-Kręciwilk
Data publikacji
2019-06-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
51

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia maja na celu: • zapoznanie uczniów z terminem wolontariat • przedstawienie kim jest wolontariusz • uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych
 Pobierz (doc, 38,0 KB)

Podgląd treści


Temat lekcji: Wolontariat – służba na rzecz innych.

klasa VII

Ewelina Kuś-Kręciwilk

Cele ogólne:

• zapoznanie uczniów z terminem wolontariat

• przedstawienie kim jest wolontariusz

• uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych

Cele szczegółowe:

Uczeń:

• potrafi wyjaśnić pojęcie wolontariat

• wie kim są wolontariusze

• zna podstawowe idee i zasady wolontariatu

• rozumie potrzebę niesienia pomocy innym

• poda przykłady instytucji, akcji w których uczniowie mogą brać udział jako wolontariusze

Metody zajęć:

• praca w grupach

• pogadanka

• burza mózgów

• grupowanie

Formy pracy:

• indywidualna

• grupowa

• zbiorowa

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, rozsypanka wyrazowa,

Przebieg zajęć

Faza wprowadzająca

1.Powitanie

Powitanie uczestników oraz podanie celów zajęć

2. Opowiadanie

Wyświetlony jest uczniom pierwszy fragment opowiadania pt.”Rachunek”, który samodzielne czytają oraz w grupach dopisują dalszy ciąg.

Fragment 1

Pewnego wieczoru, podczas gdy matka przygotowywała kolację, jedenastoletni syn wszedł do kuchni trzymając kartkę w ręku.
Z miną dziwnie oficjalną dziecko wręczyło kartkę matce. Ta otarła sobie ręce fartuchem i przeczytała, co następuje:
– za oczyszczenie z zielska ścieżki: 20 zł
– za sprzątnięcie mojego pokoju: 50 zł
– za kupienie mleka: 5 zł
– za pilnowanie siostrzyczki (3 popołudnia po 3 godziny): 54 zł
– za dwa stopnie "bardzo dobre": 40 zł
– za wynoszenie śmieci co wieczór: 15 zł
– w sumie: 184 zł

Matka......
Uczniowie dopisują własne wersje zakończenia, prezentują je, rozmawiamy z nimi o przedstawionych propozycjach, wybierając najlepszą.

Następnie wyświetlona jest druga część opowiadania:
Fragment 2
Matka spojrzała czule na syna. Jej pamięć zapełniły wspomnienia. Wzięła długopis i na odwrotnej stronie kartki napisała
– za noszenie ciebie w łonie przez 9 miesięcy: 0 zł
– za wszystkie noce spędzone przy tobie, gdy byłeś chory: 0 zł
– za wszystkie te chwile, w których towarzyszyłam ci, gdy byłeś smutny: 0 zł
– za osuszanie twoich łez: 0 zł
– za wszystkie śniadania, obiady i kolacje, które ci przygotowałam: 0 zł
– za życie, które daję ci codziennie: 0 zł
– w sumie: 0 zł.

Po napisaniu tego mamusia, uśmiechając się podała kartkę synowi. Gdy chłopiec skończył czytać, co mamusia napisała, dwie wielkie łzy pojawiły się w jego oczach. Na stronie, na której znajdował się przez niego wystawiony rachunek napisał: "Zapłacono". Potem rzucił się matce na szyję i mocno ucałował.
Bruno Ferrero, Rachunek, [w:] Śpiew świerszcza polnego, Warszawa 1997

Rozmawiamy z uczniami nawiązując do usłyszanego tekstu. Zadajemy im pytania, np:
- Czy wasze zakończenia różniły się od oryginalnego? Jakie były różnice?
- Czy twój rachunek wyniósłby 0 zł?
- Jak rozumiesz pojęcie bezinteresowności?
- Czy wy kierujecie się w swoim życiu bezinteresownością?
- Czy warto być bezinteresownym?

Rozmawiamy z uczniami o idei wolontariatu ...