Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat lekcji: Wolontariat – służba na rzecz innych.
klasa VII
Ewelina Kuś-Kręciwilk
Cele ogólne:
• zapoznanie uczniów z terminem wolontariat
• przedstawienie kim jest wolontariusz
• uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych
Cele szczegółowe:
Uczeń:
• potrafi wyjaśnić pojęcie wolontariat
• wie kim są wolontariusze
• zna podstawowe idee i zasady wolontariatu
• rozumie potrzebę niesienia pomocy innym
• poda przykłady instytucji, akcji w których uczniowie mogą brać udział jako wolontariusze
Metody zajęć:
• praca w grupach
• pogadanka
• burza mózgów
• grupowanie
Formy pracy:
• indywidualna
• grupowa
• zbiorowa
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, rozsypanka wyrazowa,
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca
1.Powitanie
Powitanie uczestników oraz podanie celów zajęć
2. Opowiadanie
Wyświetlony jest uczniom pierwszy fragment opowiadania pt.”Rachunek”, który samodzielne czytają oraz w grupach dopisują dalszy ciąg.
Fragment 1
Pewnego wieczoru, podczas gdy matka przygotowywała kolację, jedenastoletni syn wszedł do kuchni trzymając kartkę w ręku.
Z miną dziwnie oficjalną dziecko wręczyło kartkę matce. Ta otarła sobie ręce fartuchem i przeczytała, co następuje:
– za oczyszczenie z zielska ścieżki: 20 zł
– za sprzątnięcie mojego pokoju: 50 zł
– za kupienie mleka: 5 zł
– za pilnowanie siostrzyczki (3 popołudnia po 3 godziny): 54 zł
– za dwa stopnie "bardzo dobre": 40 zł
– za wynoszenie śmieci co wieczór: 15 zł
– w sumie: 184 zł
Matka......
Uczniowie dopisują własne wersje zakończenia, prezentują je, rozmawiamy z nimi o przedstawionych propozycjach, wybierając najlepszą.
Następnie wyświetlona jest druga część opowiadania:
Fragment 2
Matka spojrzała czule na syna. Jej pamięć zapełniły wspomnienia. Wzięła długopis i na odwrotnej stronie kartki napisała
– za noszenie ciebie w łonie przez 9 miesięcy: 0 zł
– za wszystkie noce spędzone przy tobie, gdy byłeś chory: 0 zł
– za wszystkie te chwile, w których towarzyszyłam ci, gdy byłeś smutny: 0 zł
– za osuszanie twoich łez: 0 zł
– za wszystkie śniadania, obiady i kolacje, które ci przygotowałam: 0 zł
– za życie, które daję ci codziennie: 0 zł
– w sumie: 0 zł.
Po napisaniu tego mamusia, uśmiechając się podała kartkę synowi. Gdy chłopiec skończył czytać, co mamusia napisała, dwie wielkie łzy pojawiły się w jego oczach. Na stronie, na której znajdował się przez niego wystawiony rachunek napisał: "Zapłacono". Potem rzucił się matce na szyję i mocno ucałował.
Bruno Ferrero, Rachunek, [w:] Śpiew świerszcza polnego, Warszawa 1997
Rozmawiamy z uczniami nawiązując do usłyszanego tekstu. Zadajemy im pytania, np:
- Czy wasze zakończenia różniły się od oryginalnego? Jakie były różnice?
- Czy twój rachunek wyniósłby 0 zł?
- Jak rozumiesz pojęcie bezinteresowności?
- Czy wy kierujecie się w swoim życiu bezinteresownością?
- Czy warto być bezinteresownym?
Rozmawiamy z uczniami o idei wolontariatu ...