Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program rewalidacji indywidualnej
Imię i nazwisko dziecka: ………………..
Data urodzenia: ………………………
Czas realizacji programu: I półrocze 2018/2019
Diagnoza: niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim
Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej:
stymulowanie rozwoju poznawczego
kształtowanie orientacji przestrzennej i poruszania się
usprawnianie samoobsługi
rozwijanie zainteresowań
rozwijanie umiejętności zabawy naśladowczej
rozwijanie mowy
Cele główne:
wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia na miarę jego możliwości
wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji
Obszary oddziaływań rewalidacyjnych
Rozwijanie mowy i myślenia:
Oglądanie książeczek z obrazkami tematycznymi i nazywanie ich.
Słuchanie i zapamiętywanie prostych rymowanek.
Opowiadanie historyjek obrazkowych.
Słuchanie prostych zagadek słownych, odgadywanie ich.
Odpowiadanie na pytanie „Do czego służy?” w odniesieniu do przedmiotów z najbliższego otoczenia.
Układanie historyjek obrazkowych – ustalenie przyczyny i skutku oraz samodzielnie dokańczanie historyjek.
Odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu czytanego przez nauczyciela.
Opisywanie różnych przedmiotów – zwrócenie uwagi na kolor, kształt, i przeznaczenie.
Rozróżnianie i nazywanie różnych przymiotników na obrazkach i dopasowywanie do nich obrazków przeciwstawnych.
Opowiadanie na temat zadany przez nauczyciela np. opowiedz o wczorajszym dniu, o przedszkolu, o kinie, itp.
Porównywanie ze sobą dwóch przedmiotów, obrazków różniących się między sobą.
Analiza i synteza słuchowa wyrazów; dzielenie wyrazów na sylaby, określanie głosek w nagłosie, wygłosie i w środku wyrazu.
Rozpoznawanie liter drukowanych, czytanie prostych wyrazów.
Zabawy w dokańczanie zdań.
Układanie obrazków według kolejności występowania po sobie: „co było najpierw, a co było potem?”.
Kształtowanie orientacji przestrzennej i poruszania się:
Poznawanie swojego ciała poprzez ćwiczenia metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
Wskazywanie i nazywanie poszczególnych części ciała.
Różnicowanie prawej i lewej strony ciała.
Zabawy z przemieszczaniem się w przestrzeni względem zajmowanego miejsca.
Wyodrębnianie i nazywanie przedmiotów stojących na półce z zabawkami np. co stoi z przodu?
Ćwiczenia określające położenie przedmiotu w przestrzeni z wykorzystaniem określeń – na, pod, obok, za, pomiędzy, nad, wysoko, nisko.
Porównywanie przedmiotów na zasadzie przeciwieństw.
Rozwijanie umiejętności zabawy naśladowczej
Zabawa naśladowcza przy piosence „Głowa, ramiona, kolana, pięty” – pokazywanie części ciała
Zabawa w naśladowanie zwierząt, przedmiotów, zawodów, itp.
Różne zabawy tematyczne, np. zabawa w dom, zabawa w teatrzyk, odgrywanie ról, przewożenie samochodzikami różnych przedmiotów z jednego miejsca na drugie, zabawy lalkami, itp. – rozwijanie wyobraźni
Zabawy naśladowcze do wierszyków np. zabawa „Koła” – ilustrowanie ruchem treści rymowanki: „Koła małe, koła duże, rączki w bok i rączki w górze,Tak się drzewa kołysały, a tak prosto dzieci stały.”
Naśladownictwo ruchów za nauczycielem
Stymulowanie rozwoju poznawczego oraz rozwijanie zainteresowań:
Uważne słuchanie i omawianie tekstów o różnorodnej treści.
Oglądanie przekazów multimedialnych do pobudzania zainteresowań otaczającym światem.
Oglądanie i rozmowy na podstawie ilustracji, zdjęć, albumów ...