Dodaj publikację
Autor
Ewa Niezgoda
Data publikacji
2019-06-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
152

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program rewalidacji indywidualnej dla dziecka 6-letniego z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
 Pobierz (docx, 20,3 KB)

Podgląd treści

Program rewalidacji indywidualnej

Imię i nazwisko dziecka: ………………..

Data urodzenia: ………………………

Czas realizacji programu: I półrocze 2018/2019

Diagnoza: niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim

Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej:

stymulowanie rozwoju poznawczego

kształtowanie orientacji przestrzennej i poruszania się

usprawnianie samoobsługi

rozwijanie zainteresowań

rozwijanie umiejętności zabawy naśladowczej

rozwijanie mowy

 Cele główne:

wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia na miarę jego możliwości

wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji

Obszary oddziaływań rewalidacyjnych

 

Rozwijanie mowy i myślenia:

Oglądanie książeczek z obrazkami tematycznymi i nazywanie ich.

Słuchanie i zapamiętywanie prostych rymowanek.

Opowiadanie historyjek obrazkowych.

Słuchanie prostych zagadek słownych, odgadywanie ich.

Odpowiadanie na pytanie „Do czego służy?” w odniesieniu do przedmiotów z najbliższego otoczenia.

Układanie historyjek obrazkowych – ustalenie przyczyny i skutku oraz samodzielnie dokańczanie historyjek.

Odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu czytanego przez nauczyciela.

Opisywanie różnych przedmiotów – zwrócenie uwagi na kolor, kształt, i przeznaczenie.

Rozróżnianie i nazywanie różnych przymiotników na obrazkach i dopasowywanie do nich obrazków przeciwstawnych.

Opowiadanie na temat zadany przez nauczyciela np. opowiedz o wczorajszym dniu, o przedszkolu, o kinie, itp.

Porównywanie ze sobą dwóch przedmiotów, obrazków różniących się między sobą.

Analiza i synteza słuchowa wyrazów; dzielenie wyrazów na sylaby, określanie głosek w nagłosie, wygłosie i w środku wyrazu.

Rozpoznawanie liter drukowanych, czytanie prostych wyrazów.

Zabawy w dokańczanie zdań.

Układanie obrazków według kolejności występowania po sobie: „co było najpierw, a co było potem?”.

Kształtowanie orientacji przestrzennej i poruszania się:

Poznawanie swojego ciała poprzez ćwiczenia metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.

Wskazywanie i nazywanie poszczególnych części ciała.

Różnicowanie prawej i lewej strony ciała.

Zabawy z przemieszczaniem się w przestrzeni względem zajmowanego miejsca.

Wyodrębnianie i nazywanie przedmiotów stojących na półce z zabawkami np. co stoi z przodu?

Ćwiczenia określające położenie przedmiotu w przestrzeni z wykorzystaniem określeń – na, pod, obok, za, pomiędzy, nad, wysoko, nisko.

Porównywanie przedmiotów na zasadzie przeciwieństw.

Rozwijanie umiejętności zabawy naśladowczej

Zabawa naśladowcza przy piosence „Głowa, ramiona, kolana, pięty” – pokazywanie części ciała

Zabawa w naśladowanie zwierząt, przedmiotów, zawodów, itp.

Różne zabawy tematyczne, np. zabawa w dom, zabawa w teatrzyk, odgrywanie ról, przewożenie samochodzikami różnych przedmiotów z jednego miejsca na drugie, zabawy lalkami, itp. – rozwijanie wyobraźni

Zabawy naśladowcze do wierszyków np. zabawa „Koła” – ilustrowanie ruchem treści rymowanki: „Koła małe, koła duże, rączki w bok i rączki w górze,Tak się drzewa kołysały, a tak prosto dzieci stały.”

Naśladownictwo ruchów za nauczycielem

Stymulowanie rozwoju poznawczego oraz rozwijanie zainteresowań:

Uważne słuchanie i omawianie tekstów o różnorodnej treści.

Oglądanie przekazów multimedialnych do pobudzania zainteresowań otaczającym światem.

Oglądanie i rozmowy na podstawie ilustracji, zdjęć, albumów ...