Dodaj publikację
Autor
Ewa Niezgoda
Data publikacji
2019-06-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
233

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opinia o dziecku 6 -letnim z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
 Pobierz (doc, 31,0 KB)

Podgląd treści

 
Opinia nauczyciela o dziecku
 
Imię i nazwisko dziecka: Tomasz
Data i miejsce urodzenia: ……………………….

Opinię opracowano na prośbę matki dziecka.

Charakterystyka dziecka:
Tomek uczęszcza obecnie do grupy sześciolatków. W przedszkolu chłopiec przebywa zazwyczaj od godziny 7:30 do 14:30. Jego wejście do sali jest bezproblemowe, Tomek przychodzi uśmiechnięty. Chłopca przyprowadza i odbiera opiekun, ponieważ Tomek jest dzieckiem dojeżdżającym. Mama chłopca jest w kontakcie z nauczycielem, dopytuje się o zachowanie Tomka w grupie, informuje nauczyciela o stanie zdrowia dziecka oraz o jego nieobecności. Z wywiadu z matką wiadomo, że  Tomek wykazuje w domu zachowania niepokojące - nieposłuszeństwo wobec rodziców, agresywność i nadpobudliwość. Chłopiec często dokucza młodszej siostrze, zdarza mu się używać wulgaryzmów. Niepokojące jest również częste wypróżnianie się (siusianie) dziecka w domu na dywanie, zamiast w toalecie.
W przedszkolu Tomek jest raczej spokojny, cichy, choć zdarza się, że komuś dokuczy bez powodu, czasem nawet uderzy i dzieci na niego skarżą. Chłopiec próbuje szukać kontaktu wśród rówieśników, lecz jest to trudne, udaje mu się to dopiero z pomocą nauczyciela. Czasem zdarzy mu się wygłupiać przed dziećmi, skupiając w ten sposób uwagę na sobie, jednak są to zachowania niewłaściwe, a dzieci się po prostu z niego śmieją. W ostatnim czasie nasiliło się u chłopca stosowanie wyzwisk i wulgarnych słów wobec rówieśników. Chłopiec zaczął również notorycznie podglądać inne dzieci w toalecie.
Podczas zabaw swobodnych, Tomek najczęściej bawi się w pojedynkę, dzieci raczej nie chcą się z nim bawić. Chłopiec preferuje proste zabawy samochodami, klockami, lubi wozić lalki w wózku; unika układania puzzli, innych zabaw i swobodnego rysowania. Interesuje się tym, co robią inne dzieci, ale raczej jako obserwator niż aktywny uczestnik.
Chłopiec sprawia wrażenie nieśmiałego, zapytany przez nauczyciela, unika kontaktu wzrokowego. Często wydaje się, że dziecko nie słyszy tego, co się do niego mówi. Rzadko odpowiada na pytania nauczyciela, zdarza się, że nie rozumie poleceń, często wypowiada się nie na temat. Posiada mały zasób słów i wypowiada tylko proste zdania, często powtarza się. Bardzo rzadko wyraża swoje potrzeby. Da się zauważyć jego niepewność. Przyjmuje postawę uległą, nigdy nie kwestionuje zdania rówieśników lub dorosłych. W sytuacjach, gdy nauczyciel zwróci mu uwagę za złe zachowanie, chłopiec raczej jest karny, jednak często sam powraca do zabawy, bez słowa „przepraszam” i bez pozwolenia nauczyciela.
Tomek nie potrafi utrzymać trwałej uwagi na zadaniach lub zabawach, szybko się rozprasza. Nie wykazuje zainteresowań poznawczych, nie podejmuje prób nauki prostych wierszyków ani piosenek. Zauważono, że chłopiec lubi zabawy ruchowo-muzyczne, chętnie podejmuje próby zadań ...