Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć otwartych z rodzicami w grupie dzieci 6-letnich
Cel ogólny: Zapoznanie dzieci ze sposobem segregowania śmieci i ponownego ich
wykorzystywania.
Cele operacyjne: 1. Kształcenie spostrzegawczości.
2. Rozwijanie wyobraźni twórczej.
3. Zachęcanie do dbania o środowisko naturalne.
Środki dydaktyczne: ilustracja czystego i zaśmieconego lasu, plansze: Recykling: papieru, szkła, plastiku, chusta animacyjna, worki na śmieci, kosz, pojemniki do segregacji śmieci, różnego rodzaju odpady, gazety do zabawy, nagranie piosenki ,, Witaj”, ,, Ziemia, wyspa zielona”, muzyka do marszu, wolna, szybka.
Forma: indywidualna, z całą grupą.
Metoda: czynna, słowna, oglądowa, pedagogika zabawy.
Przebieg zajęcia:
Wstęp:
1.Recytacja wiersza na powitanie: ,,Wszyscy w kręgu tu stoimy, każdy czyjąś rękę trzyma. I dzień dobry już mówimy, tak zabawa się zaczyna”.
2.Powitanie z autoprezentacją: dzieci stoją w kole, każda osoba w wyznaczonej kolejności za pomocą tupania wystukuje sylaby swojego imienia, wymawiając je głośno.
3.Zabawa powitalna: ,,Witaj tato, witaj mamo” (pedagogika zabawy) – powitanie rodziców:
,,Witaj tato, witaj mamo, jak się masz, jak się masz?
Wszyscy cię witamy, wszyscy cię kochamy,
bądź wśród nas, bądź wśród nas”.
4.Wprowadzenie tematu za pomocą zagadki:
Sosnowy, dębowy, stary lub młody,
żyją w nim zwierzęta i rosną jagody”.
- Rozmowa na temat: Co to jest las?
Dzieci oglądają dwie ilustracje przedstawiające las czysty i zaśmiecony. wypowiadają się, w którym miejscu chciałyby przebywać.
5.Ćwiczenia oddechowe: nauczyciel rozpyla olejek o zapachu leśnym. Dzieci wąchają, robiąc głęboki wdech powietrza nosem i wydech ustami.
Rozwinięcie:
1.Rozmowa:
- Jakie niebezpieczeństwa grożą lasom ze strony człowieka?;
- Czy tylko lasy należy chronić?
Nauczycielka mówi, że Ziemia jest domem ludzi, którzy powinni o nią dbać. Niestety, często o tym zapominają. Niszczą nie tylko środowisko, zatruwają powietrze, wycinają lasy, zanieczyszczają rzeki, jeziora i morza. Duża ilość śmieci, które ,,produkują” ludzie nie tylko brzydko wygląda, ale też jest zagrożeniem dla przyrody.
- Czym jest śmieć?
Śmieciem jest każda rzecz, której nie chcemy, nawet najpiękniejsza zabawka świata, która nam się znudziła. W tym momencie stanie się ona śmieciem. Za chwilę tym śmieciem już nie musi być, wystarczy ją wyjąć z kosza.
- Czy otacza nas dużo śmieci, czy widać je na ulicach, podwórkach, czy widać przepełnione śmietniki? (wypowiedzi dzieci).
2.Taniec integracyjny ,,Samoloty”:
Dzieci wybierają się na wycieczkę samolotem, aby sprawdzić jaki jest stopień zanieczyszczenia naszej Ziemi. Taniec wśród porozrzucanych śmieci. Dzieci zajmują miejsca na dywanie w kręgu, w środku znajdują się śmieci.
3.Wspólne poszukiwanie rozwiązania, co zrobić ze śmieciami? (propozycje dzieci).
- Gdzie jest miejsce śmieci?
4.Wprowadzenie pojęcia segregacja śmieci (porządkowanie ich ...