Dodaj publikację
Autor
Michał Bojanowski
Data publikacji
2019-06-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
14

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wykorzystując swoje zdolności i pasje, od wielu lat próbuję aktywnie działać na polu muzycznym. W trakcie pracy w Zakładzie Poprawczym w Gdańsku obserwuję wychowanków niedostosowanych społecznie i stwierdzam, że istnieje możliwość pomocy młodzieży w procesie resocjalizacji, a wykorzystanie technik muzykoterapeutycznych jako pomocniczej formy terapii może mieć korzystny wpływ na zmianę ich postaw i przekonań. W związku z tym, opracowałem program zajęć muzykoterapeutycznych wspomagających proces resocjalizacji dla wychowanków Zakładu Poprawczego w Gdańsku.
 Pobierz (doc, 239,0 KB)

Podgląd treści

ZAKŁAD POPRAWCZY W GDAŃSKU

mgr Michał Bojanowski
wychowawca internatu

Program zajęć muzykoterapeutycznych „MUZA” wspierających
proces terapeutyczno-resocjalizacyjny wychowanków
w Zakładzie Poprawczym w Gdańsku

Gdańsk 2018

„Nie ma nic wstrętniejszego,
niż muzyka bez ukrytego znaczenia”

Fryderyk Szopen

Spis treści 3

Wstęp 4
I. Młodzież niedostosowana społecznie
Strategie, metody i koncepcje oddziaływań resocjalizacyjnych
1. Pojęcie niedostosowania społecznego w kontekście procesu 6
resocjalizacji wychowanka zakładu poprawczego
2. Potrzeby i uczucia młodzieży niedostosowanej społecznie 8
3. Warunki skutecznej resocjalizacji 9
4. Koncepcje wychowania resocjalizującego 11
5. Istota twórczej resocjalizacji 13

II. Koncepcja muzykoterapii jako metody wspomagającej proces psychokorekcji
2.1 Istota muzykoterapii. Rys historyczny 15
2.2 Oddziaływanie muzyki na człowieka 19
3. Koncepcje teoretyczne muzykoterapii 21
4. Terapia przez muzykę jako metoda wspomagająca proces resocjalizacji 23

III. Problematyka i metodologia programu własnego
1. Szczegółowe problemy programu 27
2. Cele programu 27
3. Model, metody i techniki programu 27
4. Charakterystyka grupy objętej programem 28
5. Miejsce realizacji programu 29
6. Organizacja wdrażania programu 30

IV. Program zajęć muzykoterapeutycznych – MUZA 31

Podsumowanie i przewidywane efekty działań 39

Bibliografia 40
Załączniki 42
Wstęp

Kwestia niedostosowania społecznego stanowi patologiczne zjawisko, które mimo że stanowi margines życia społecznego, to jednak dotyka sporą grupę populacji. Problem ten dotyczy w znacznym stopniu dzieci i młodzieży, a więc osób, które są w początkowej fazie procesu demoralizacji. W związku z tym konieczna wydaje się im pomoc w powrocie na drogę pożądaną w społeczeństwie.
Wspomaganie osób niedostosowanych społecznie jest przedmiotem namysłu wielu teoretyków oraz praktyków z dziedziny pedagogiki, psychologii, czy też socjologii. Rozważane są różne koncepcje wychowania resocjalizującego, stosownie do założeń, na których się one opierają.
Jednym z niezbadanych dotąd kierunków resocjalizacji jest oddziaływanie na sferę psychiczną osoby niedostosowanej społecznie za pomocą muzyki, która ze względu na swoje cechy (m.in. pozbawienie warstwy słownej oraz obiektywność i uniwersalność przekazu) potrafi, być może łatwiej i głębiej, dotrzeć do głębi ludzkiej psychiki, a celem takiego działania może być pobudzenie do refleksji a nawet korekcja zachowań.
W Polsce powstało stosunkowo niewiele prac opisujących wykorzystanie muzyki w procesie psychokorekcji. Brakuje zarówno opracowań teoretycznych, jak i programów terapeutycznych, wykorzystujących dodatni wpływ muzyki na człowieka, w szczególności na osobę niedostosowaną.
Przeglądając literaturę tematu muzykoterapii w Polsce, stwierdzam że osoby zajmujące się tym tematem opracowują zestawy ćwiczeń i technik muzykoterapeutycznych przede wszystkim dla odbiorcy w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym. Istnieje niedobór prac poświęconych roli muzyki i jej pomocniczej funkcji w ogólnie pojętym procesie resocjalizacji. Brakuje również kompleksowych programów gotowych do ...