Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Cicha
Data publikacji
2019-06-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
18

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zabawy dla dzieci niewidomych w szkole i w domu
 Pobierz (doc, 79,5 KB)

Podgląd treści

RODZAJE GIER I ZABAW DLA DZIECI Z INWALIDZTWEM WZROKU, CECHY ZABAWEK

Agnieszka Cicha,

Tyflopedagogika, III semestr

Gry i zabawy dla małych dzieci w domu

U dzieci z uszkodzonym wzrokiem jeszcze bardziej niż u zdrowych istotny jest rozwój sensoryczny. Im wcześniej taka edukacja się rozpocznie, tym korzystniej, dlatego rodzice zanim jeszcze poślą swoje pociechy do szkoły mogą udostępnić im wiele pomocy w formie zabawek, a jeśli dodatkowo zapewnią im kontakt z rówieśnikami i sami poświęcą czas na zabawę z nimi – dziecko prawidłowo rozwinie wszystkie pozostałe zmysły, skutecznie kompensując sobie brak wzroku. Dziecko, które otrzymało wystarczająco wsparcia i miłości we wczesnym dzieciństwie, nie będzie borykać się z blindyzmami, a przede wszystkim ma dużą szansę na niezależność w przyszłości i funkcjonowanie w społeczeństwie jak każda zdrowa osoba: mieć pracę, rodzinę, spełniać marzenia i zwyczajnie być szczęśliwym.

Niewidomemu dziecku potrzebna jest bardziej niż innym dzieciom, ciągła obecność rodziców, należy do niego mówić, śpiewać mu, brać je na ręce, podawać do ręki różne zabawki i przedmioty. Należy bawić się z nim w zabawy dotykowo - ruchowe; naśladowcze, połączone ze słowami, takie jak: "kosi, kosi, łapki", czy paluszkowe: i”dzie kominiarz po drabinie”. Wykonując rączkami dziecka ruchy klaskania, czy ruchy podnoszenia rąk, rodzice przyzwyczajają je do samodzielnego dowolnego wykonywania ruchów, przy odpowiednich słowach, zanim jeszcze dziecko dokładnie pojmie ich znaczenie.

Rodzice powinni podawać dziecku proste, ale urozmaicone zabawki - grzechotki, kuleczki, łyżeczki. Należy je kłaść blisko jego rąk, wieszając je obok niego. Należy również przesuwać różne przedmioty do stóp dziecka, by i nóżki pobudzać do ruchu.

Dziecko także cieszyć będą zabawki dźwiękowe, które po 2 roku życia można dziecku wprowadzać kładąc je na stoliku obok łóżeczka, podając dziecku tasiemkę lub pasek, do których przywiązane są te przedmioty. W ten sposób nauczy się posługiwać narzędziem i sięgnie do rzeczy oddalonych.

Niezastąpioną zabawką przez cały okres dzieciństwa jest też piłka. Piłka pobudza dziecko do rzucania, chwytania, odbijania, szukania w pobliżu siebie i daleko od siebie (pod stołem, krzesłem itp.)

Podobnie jak innym dzieciom, tak i niewidomym, należy podawać książeczki do ręki, najlepiej z kartonu. Niewidome dzieci lubią otwierać książki i zamykać je, ustawiać je i kartkować. Obecnie na rynku są już także w sprzedaży specjalne książeczki dla dzieci niewidomych:

[pic]

http://oculino.com/kolobajki-ksiazki-dotykowe/

Można także dawać dzieciom papierowe torebki i pudełka do otwierania i zamykania. Dziecko najpierw przewraca i dotyka torebkę, czy pudełko ze wszystkich stron, zanim nauczy się otwierać i wyjmować to, co jest wewnątrz.

Rodzice nie powinni ...