Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Cis
Data publikacji
2019-06-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
12

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Celem badania było ukazanie opinii nauczycieli nt. roli zabaw w procesie kształcenia i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym
 Pobierz (doc, 153,5 KB)

Podgląd treści


Miejsce i znaczenie zabawy w procesie edukacyjnym dzieci przedszkolnych i w młodszym wieku szkolnym w świetle własnych badań

Przeprowadzenie badań nie zostało niczym zakłócone, a ankietowani chętnie udzielali odpowiedzi na pytania. Widoczne było zainteresowana zarówno kwestionariuszem ankiety, jak i tematyką niniejszej pracy dyplomowej.

W badaniach w niniejszej pracy posłużono się skonstruowaną z 14 pytań ankietą. Odpowiedzi 50 badanych, w tym 25 nauczycieli wychowania przedszkolnego i 25 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej pozwoliły na przeprowadzenie poniższej analizy.

Tabela 6. Częstotliwość stosowania zabaw w pracy dydaktyczno – wychowawczej.
|Częstotliwość włączania zabaw do |PRZEDSZKOLE |SZKOŁA |RAZEM: |
|pracy dydaktycznej | | | |
| |n |% |n |% |n |% |
|Codziennie |21 |84 |18 |72 |39 |78 |
|Kilka razy w tygodniu |4 |16 |7 |28 |11 |22 |
|Kilka razy w miesiącu |- |- |- |- |- |- |
|Kilaka razy w roku |- |- |- |- |- |- |
|Wcale |- |- |- |- |- |- |
|RAZEM: |25 |100% |25 |100% |50 |100% |

Źródła: Badania własne.

W wyniku przeprowadzonej analizy okazało się, że większość pytanych nauczycieli (78%) codziennie stosuje zabawę w swojej pracy dydaktyczno – wychowawczej.
Dane z tabeli wskazują, że 84% nauczycieli wychowania przedszkolnego i 72% nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej codziennie włącza zabawę do pracy dydaktyczno – wychowawczej, natomiast 16% nauczycieli w przedszkolach i 28% nauczycieli w klasach I – III stosuje ją kilka razy w tygodniu.

Tabela 7. Aktywność dzieci w zabawach proponowanych przez nauczyciela.
|RODZAJ PLACÓWKI |PRZEDSZKOLE |SZKOŁA |RAZEM: |
|Czy dzieci chętnie włączają się w |n |% |n |% |n |% |
|organizowane zabawy? | | | | | | |
|Tak |23 |92 |20 |80 |43 |86 |
|Nie |- |- |- |- |- |- |
|Nie wiem |2 |8 |5 |20 |7 |14 |
|RAZEM: |25 |100% |25 |100% |50 |100% |

Źródła: Badania własne.

Z zamieszczonych danych wynika, że większość nauczycieli (86%) uważa, że dzieci chętnie włączają się w organizowane przez nich zabawy.
92% nauczycieli wychowania przedszkolnego i 80% nauczycieli w szkołach podstawowych uważa, że dzieci chętnie biorą udział w proponowanych przez nich zabawach, natomiast 8% nauczycieli w przedszkolu i 20% nauczycieli w szkole nie wie czy dzieci chętnie włączają się w organizowane zabawy.

Tabela 8. Zabawy, które podobają się dzieciom najbardziej.
|RODZAJ PLACÓWKI |PRZEDSZKOLE |SZKOŁA |RAZEM: |
|Zabawy, które podobają się dzieciom |n |% |n |% |n |% |
|najbardziej. | | | | | | |
|Zabawy manipulacyjne |10 |18 |5 |10 |15 |14 |
|Zabawy tematyczne |9 |17 |9 |18 |18 |17 |
|Zabawy konstrukcyjne |12 |22 |10 |19 |22 |21 |
|Zabawy dydaktyczne |8 |15 |7 |13 |15 |14 |
|Zabawy ruchowe |15 |28 |21 |40 |36 |34 |
|RAZEM: |54 |100% |52 |100% |106 |100% |

Źródła: Badania własne.

Jak wynika z badań wg nauczycieli pracujących w przedszkolu dzieciom najbardziej podobają się zabawy ruchowe (28%) oraz zabawy konstrukcyjne (22%), natomiast najmniej zabawy dydaktyczne (15%) i zabawy tematyczne ...