Dodaj publikację
Autor
Karolina Maślanka
Data publikacji
2019-06-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
92

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacyjne metody pracy dydaktyczno- wychowawczej wspomagające rozwój dziecka w przedszkolu
 Pobierz (docx, 25,0 KB)

Podgląd treści

Innowacyjne metody pracy

dydaktyczno- wychowawczej

wspomagające rozwój dziecka w przedszkolu

Metody aktywizujące to grupa metod nauczania, które charakteryzuje to, że w procesie kształcenia aktywność dzieci przewyższa aktywność nauczyciela. Stosowanie metod aktywizujących w procesie dydaktycznym sprzyja pogłębieniu zdobytej wiedzy, jej operatywności i trwałości. Dzieci muszą myśleć podczas wykonywania podjętych działań. Angażują się emocjonalnie; są aktywne w sferze percepcyjnej, ruchowej, werbalnej i emocjonalno- motywacyjnej. Wykorzystując metody aktywne, uczymy dzieci właściwych stosunków międzyludzkich, zrozumienia, tolerancji. W trakcie przeprowadzania zajęć z wykorzystaniem metod aktywnych należy pamiętać o kilku zasadach:-Nie wykluczamy nikogo z zabawy, dlatego, że czegoś nie wie lub nie potrafi.-Nie dzielimy dzieci na lepsze/ gorsze.-Jeżeli ktoś nie ma ochoty się bawić, nie zmuszamy go.-Nauczyciel także uczestniczy w zabawie.-Każdy ma prawo do popełniania błędów.

Praca metodami aktywizującymi determinuje odmienny charakter procesu dydaktycznego i to zarówno w dziedzinie organizacji oraz przebiegu zajęć, jak i w pojmowaniu roli nauczyciela i dziecka. Przedstawione w niniejszej pracy metody aktywizujące zapewniają dzieciom podmiotowość w procesie nauczania , stosowanie ich daje większą możliwość indywidualnych i twórczych działań zarówno jeśli chodzi o nauczyciela jak i o dziecko. Celem owych systemów jest wszechstronny rozwój osobowości dziecka. Choć wybrane przeze mnie koncepcje opracowane są przez różnych pedagogów i powstały w różnych okresach sądzę, iż można zauważyć w nich pewne wspólne cechy tj.: wychowanie człowieka aktywnego , otwartego, twórczego, zdolnego do samorealizacji i ciągłego rozwoju. Szczególne miejsce we wszystkich wspomnianych metodach aktywizujących zajmuje twórcza aktywność dziecka, cechująca się wewnętrzną motywacją do działania, osobistym, pozytywnym stosunkiem do wykonywanych czynności, poczuciem subiektywnej nowości własnych odkryć. Organizacja pracy polega na przygotowaniu przez nauczyciela odpowiednich materiałów pomocniczych oraz zaaranżowaniu i zapewnieniu dzieciom wystarczającej przestrzeni do działania.

W dalszej części chciałbym przedstawić wybrane metody aktywizujące. Bogactwo i różnorodność tych systemów z pewnością bardzo korzystnie wpłynie na wszechstronny rozwój przedszkolaków, o czym mam nadzieję przekonać się osobiście.Wybrane - aktywne metody pracy z dziećmi w świetle literatury:Metoda opowieści ruchowej J. C. ThulinMetoda ta polega na tym, że nauczyciel przez odpowiedni dobór tematu wymyślonego przez siebie opowiadania, działa na wyobraźnię dziecka, skłaniając je odtwarzania ruchem treści opowiadania, przedstawiania różnych sytuacji, zdarzeń, sposobów poruszania się zwierząt, itp. Opowiadanie musi opierać się na zasadach wszechstronności ruchu, stopniowania wysiłku i zmienności pracy mięśniowej. Można zaproponować następującą tematykę opowiadań: Wyjeżdżamy na wakacje, Zwiedzamy ZOO, Spacer po lesie itp. . Metoda ruchu rozwijającego W. SherborneMetoda ruchu rozwijającego według Weroniki Sherborne ma na celu stworzyć dziecku okazję do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia swojej ...