Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„TV23”
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Autor: mgr Iwona Bugajniak
nauczyciel dyplomowany
Rodzaj innowacji : dydaktyczna
SPIS TREŚCI
SŁOWO OD AUTORA ................................................................................................................................. 3
WSTĘP ......................................................................................................................................................... 5
IDEA WIODĄCA INNOWACJI ....................................................................................................................... 6
OPIS INNOWACJI ........................................................................................................................................ 6
KLASYFIKACJA OPISANEJ INNOWACJI ......................................................................................................... 7
Według obszaru zastosowań .................................................................................................................. 7
Według stopnia kreatywności: ............................................................................................................... 7
Według kryterium źródła innowacji: ...................................................................................................... 7
CELE OGÓLNE INNOWACJI ......................................................................................................................... 8
OCZEKIWANE EFEKTY ................................................................................................................................. 8
PODSUMOWANIE ....................................................................................................................................... 9
C o p y r i g h t © 2 0 1 7 , I w o n a B u g a j n i a k
2
a
n
o
r
t
S
SŁOWO OD AUTORA
nnowacją
pedagogiczną
prowadzoną w
publicznych
szkołach
i placówkach, zwanych dalej "szkołami", są nowatorskie rozwiązania programowe,
organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły.(…)
Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia
edukacyjne, całą szkołę, oddział lub grupę.(…)1
ziałalność nnowacyjna jest integralnym elementem działalności szkoły.
Zaproponowane w ustawie – Prawo oświatowe regulacje prawne dotyczące
działalności innowacyjnej określają:
➢ konieczność zapewnienia przez system oświaty kształtowania u uczniów postaw
przedsiębiorczości i kreatywności, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu
gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych
rozwiązań programowych organizacyjnych lub metodycznych2,
➢ obowiązek tworzenia przez szkoły i placówki warunków do rozwoju aktywności,
w tym kreatywności uczniów3 ,
➢ możliwość wspierania nauczycieli, w ramach nadzoru pedagogicznego,
w realizacji zadań służących poprawie istniejących lub wdrożeniu nowych
rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu nowatorskich działań
programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie
kompetencji
uczniów
oraz
nauczycieli44.
…………………………
1 (Dz. U. z 2002r. Nr 56, poz. 506)
2 Prawo oświatowe, art. 1 pkt 18
3 Prawo oświatowe, art. 44 ust. 1 pkt 3
4 Prawo oświatowe, art. 55 ust. 1 pkt 4
C o p y r i g h t © 2 0 1 7 , I w o n a B u g a j n i a k
3
a
n
o
r
t
S
ompetencje kluczowe zostały zdefiniowane w Zaleceniu Parlamentu
Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie
kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE)
jako „połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji.
Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji
i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej
i zatrudnienia.”
to nowatorskie rozwiązanie programowe scalające wiadomości
i umiejętności zdobyte na kilku przedmiotach nauczania w klasach 4-8, a przede
wszystkim wdrażające wszystkie kompetencje kluczowe, na które kładzie nacisk
współczesna edukacja: porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie
się w językach obcych, kompetencje matematyczne ...