Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Tablica interaktywna jako nowoczesny środek dydaktyczny pomocny w nauczaniu języka obcego.
Rozwój nowoczesnych technologii oraz idące za nim potrzeby „digital natives” - czyli młodych ludzi oswojonych z komputerem niemalże od kołyski - doprowadził do rozpowszechnienia się narzędzi interaktywnych. Już pod koniec XX wieku w Stanach Zjednoczonych wprowadzono na rynek pierwszą interaktywną tablicę dotykową. Jej możliwości bardzo szybko zauważono
i zaczęto z niej korzystać w wielu dziedzinach życia. Jedną z nich stała się edukacja. Słowa Craiga R. Barretta najlepiej odzwierciedlają rewolucję
w nauczaniu. „Z pomocą nowoczesnej technologii nauczyciele staną się liderami procesu transformacji szkolnictwa na całym świecie.” Już w 1991 roku potencjał i możliwości tablic interaktywnych z powodzeniem wykorzystano
w nauce czyniąc ją atrakcyjniejszą, łatwiejszą. (Katarzyna Nowak-Woźna, 2011) To dzięki elektronicznej interkomunikacji uczący się może uzyskać błyskawicznie potrzebne informację w dowolnym czasie i w dowolnym miejscu – w wybranych przez siebie i dla siebie komfortowych warunkach. Edukacja interaktywna rozwija się. Najogólniej ujmując edukacja interaktywna to preferowanie takiego sposobu organizowania i prowadzenia procesu nauczania i uczenia się czy też przeuczania, który maksymalizuje zaangażowanie i aktywność uczącego się, daje mu możliwość wyboru metod i dróg poznania i rozwoju, dostosowanych do jego możliwości – dojrzałości społecznej i emocjonalnej. Edukacja interaktywna zapewnia skuteczność nauczania (przeuczania), zwiększa poziom motywacji i satysfakcji uczących się.(„Logopeda“, 2006, s. 15-23) Szczególną rolę w edukacji interaktywnej mają do odegrania media elektronicznie, czyli nauczanie z wykorzystaniem nowoczesnego oprogramowania, tablic interaktywnych, projektorów multimedialnych; komputerów, tabletów i innych urządzeń. (http://www.multiedukacja.pl/Articles/show_one/m,46,a,51 dostępne 20.04.2012)
Korzystając z edukacji interaktywnej ma się na myśli także prowadzenie zajęć za pomocą tablicy interaktywnej w szkole. Jest to mówiąc ‘nowocześnie’ tablica szkolna XXI wieku lub inaczej zestaw narzędzi komputerowych
w jednym urządzeniu. Tradycyjna tablica przechodzi powoli do lamusa. Kredę lub pisak zastąpiły multimedialne pióra czy ludzkie palce. Moduł elektroniczny zbiera dane o położeniu pisaka względem tablicy i dane te wysyła do komputera. W zależności od miejsca położenia pisaka, trybu pracy oraz akcji wywołanej pisakiem następuje określone zdarzenie, a obraz zachodzących zmian, dzięki projektorowi multimedialnemu, rzucany jest na tablicę. Tablica interaktywna jest tańszym rozwiązaniem od przeciętnej pracowni komputerowej a może służyć nie tylko do zajęć z edukacji informatycznej. Zakup samej tablicy interaktywnej to nie lada wydatek. Ceny na polskim rynku kształtują się
od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Pedagodzy, jako pierwsi odkryli możliwości tablicy interaktywnej i zaczęli wykorzystywać ją do tworzenia prezentacji, materiałów dydaktycznych, szkoleniowych i wreszcie w nauczaniu. Obecnie tablice interaktywne są chętnie ...