Dodaj publikację
Autor
Alicja Fafińska-Celińska
Data publikacji
2019-09-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
34

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Rozpoczynając pracę z tablicą interaktywną warto być świadomym jej skuteczności. Przede wszystkim tablica poprzez możliwość stosowania ćwiczeń interaktywnych pozwala na nauczanie polisensoryczne, wielokanałowe. Nigdy przecież nie jest tak, że uczniowie danej klasy odbierają bodźce ze środowiska za pomocą takiego samego lub tylko jednego systemu sensorycznego. Wśród naszych podopiecznych znajdują się uczniowie z różnymi preferencjami uczenia się. Musimy do każdego z nich dotrzeć tylko innymi drogami.
 Pobierz (doc, 73,0 KB)

Podgląd treści


Tablica interaktywna jako nowoczesny środek dydaktyczny pomocny w nauczaniu języka obcego.

Rozwój nowoczesnych technologii oraz idące za nim potrzeby „digital natives” - czyli młodych ludzi oswojonych z komputerem niemalże od kołyski - doprowadził do rozpowszechnienia się narzędzi interaktywnych. Już pod koniec XX wieku w Stanach Zjednoczonych wprowadzono na rynek pierwszą interaktywną tablicę dotykową. Jej możliwości bardzo szybko zauważono
i zaczęto z niej korzystać w wielu dziedzinach życia. Jedną z nich stała się edukacja. Słowa Craiga R. Barretta najlepiej odzwierciedlają rewolucję
w nauczaniu. „Z pomocą nowoczesnej technologii nauczyciele staną się liderami procesu transformacji szkolnictwa na całym świecie.” Już w 1991 roku potencjał i możliwości tablic interaktywnych z powodzeniem wykorzystano
w nauce czyniąc ją atrakcyjniejszą, łatwiejszą. (Katarzyna Nowak-Woźna, 2011) To dzięki elektronicznej interkomunikacji uczący się może uzyskać błyskawicznie potrzebne informację w dowolnym czasie i w dowolnym miejscu – w wybranych przez siebie i dla siebie komfortowych warunkach. Edukacja interaktywna rozwija się. Najogólniej ujmując edukacja interaktywna to preferowanie takiego sposobu organizowania i prowadzenia procesu nauczania i uczenia się czy też przeuczania, który maksymalizuje zaangażowanie i aktywność uczącego się, daje mu możliwość wyboru metod i dróg poznania i rozwoju, dostosowanych do jego możliwości – dojrzałości społecznej i emocjonalnej. Edukacja interaktywna zapewnia skuteczność nauczania (przeuczania), zwiększa poziom motywacji i satysfakcji uczących się.(„Logopeda“, 2006, s. 15-23) Szczególną rolę w edukacji interaktywnej mają do odegrania media elektronicznie, czyli nauczanie z wykorzystaniem nowoczesnego oprogramowania, tablic interaktywnych, projektorów multimedialnych; komputerów, tabletów i innych urządzeń. (http://www.multiedukacja.pl/Articles/show_one/m,46,a,51 dostępne 20.04.2012)
Korzystając z edukacji interaktywnej ma się na myśli także prowadzenie zajęć za pomocą tablicy interaktywnej w szkole. Jest to mówiąc ‘nowocześnie’ tablica szkolna XXI wieku lub inaczej zestaw narzędzi komputerowych
w jednym urządzeniu. Tradycyjna tablica przechodzi powoli do lamusa. Kredę lub pisak zastąpiły multimedialne pióra czy ludzkie palce. Moduł elektroniczny zbiera dane o położeniu pisaka względem tablicy i dane te wysyła do komputera. W zależności od miejsca położenia pisaka, trybu pracy oraz akcji wywołanej pisakiem następuje określone zdarzenie, a obraz zachodzących zmian, dzięki projektorowi multimedialnemu, rzucany jest na tablicę. Tablica interaktywna jest tańszym rozwiązaniem od przeciętnej pracowni komputerowej a może służyć nie tylko do zajęć z edukacji informatycznej. Zakup samej tablicy interaktywnej to nie lada wydatek. Ceny na polskim rynku kształtują się
od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Pedagodzy, jako pierwsi odkryli możliwości tablicy interaktywnej i zaczęli wykorzystywać ją do tworzenia prezentacji, materiałów dydaktycznych, szkoleniowych i wreszcie w nauczaniu. Obecnie tablice interaktywne są chętnie ...