Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
PROWADZĄCA: Barbara Kalita
DATA: 28.05.2019
GRUPA: 5 latki
MIEJSCE: sala przedszkolna
TEMAT KOMPLEKSOWY: Tajemnice książek.
TEMAT DNIA: Jak powstaje książka?
TEMAT ZAJĘCIA: Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania przy użyciu wiatraka matematycznego.
Treści programowe dla grupy wiekowej z programu edukacji przedszkolnej:
Blok 4. Coraz lepiej rozumiem siebie i swoje otoczenie. – 1. Stwarzanie sytuacji umożliwiającej dzieciom określanie wyniku dodawania i odejmowania oraz dostrzegania efektu zmiany.
Wybrane treści z programu wychowania przedszkolnego Iwony Brody „Od przedszkolaka do pierwszaka” są zgodne z podstawą programową.
Wybrane obszary z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
Fizyczny rozwój dziecka
4. Poznawczy rozwój dziecka
Obszar, numer i nazwa obszaru:
Dziecko uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich, wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne.
4.15 Dziecko przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego.
4. 12 Dziecko klasyfikuje przedmioty według wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt).
4.5 Dziecko odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki.
Cele ogólne:
doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10
utrwalanie kolorów, nazw figur geometrycznych, zapisu cyfrowego liczb
kształtowanie umiejętności współpracy w grupie poprzez słuchanie i wykonywanie poleceń
Cele operacyjne, DZIECKO:
poprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 10 licząc w pamięci lub na liczmanach
podaje wynik działania rozumiejąc jego istotę
rozróżnia i prawidłowo określa nazwy figur geometrycznych, kolorów oraz cyfr
bawi się i aktywnie uczestniczy w zajęciach wykonując polecenia
METODY:
słowne: instrukcje, zagadki
czynne: zadań stawianych do wykonania
oglądowe: pokaz przedmiotu
FORMA: praca jednolita zbiorowa, praca indywidualna, praca w parach
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: wiatrak matematyczny, makaron muszelki, kolorowe karty z treściami zadań do rozwiązania
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Zabawa integracyjna na rozpoczęcie zajęć „Kolorowe kłębuszki” i zapoznanie się z pomocą dydaktyczną – wiatrakiem matematycznym. Nauczyciel stojąc w środku zaprasza do „zwijania się” w kłębuszek, wywołując do siebie dzieci według określonej cechy, np. dzień dobry dzieciom koloru czerwonego, witam cyfry 2 – zorganizowanie grupy do zajęć, utrwalenie kolorów, cyfr i figur.
„Truskawkowy szał” – wiatrak leży na podłodze, dzieci siedzą w ...