Dodaj publikację
Autor
Beata
Data publikacji
2019-09-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
68

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dzieci już od urodzenia są ciekawskimi badaczami i odkrywcami. Uczą się przez działanie, zbierając swoje doświadczenia „ręką, sercem i głową”. Aktywność poznawcza jest dla nich w pewnym sensie rzeczą naturalną wynikającą z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego. Zazwyczaj przejawia się w zadawaniu przez dziecko pytań. Na niektóre z tych pytań znajdziemy odpowiedź w tej publikacji.
 Pobierz (doc, 92,5 KB)

Podgląd treści


WPROWADZENIE

„Powiedz mi, a zapomnę, 
pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!" 
Konfucjusz
 
Dzieci już od urodzenia są ciekawskimi badaczami i odkrywcami. Uczą się przez działanie, zbierając swoje doświadczenia „ręką, sercem i głową”. Aktywność poznawcza jest dla nich w pewnym sensie rzeczą naturalną wynikającą z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego. Zazwyczaj przejawia się w zadawaniu przez dziecko pytań.
 
Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze, matematyczne i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy tego typu stanowią podstawę wszechstronnego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka. I chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki, a wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji. Zaś zabawy matematyczne wprowadzają dzieci w fascynujący świat liczb, orientacji w przestrzeni, reagowania na dane bodźce, poznawanie świata wszelkimi zmysłami.
 
Realizacja programu z pewnością przyczyni się do ogólnego rozwoju dziecka, umożliwi mu aktywne poznawanie świata zgodnie z jego potrzebami, zainteresowaniami i dążeniami. Wszystkie formy pracy sprzyjać będą kształtowaniu wśród dzieci postaw takich jak: poszanowanie zasad obowiązujących w komunikacji, akcentowanie cennej roli rówieśników w pogłębianiu wiedzy, wspólne odkrywanie „prawd” oraz kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za własny (samodzielny) wytwór i owoc działań zespołu. Program uwzględnia kształtowanie u uczniów kompetencji kluczowych, takich jak: myślenie naukowe (rozumiane jako: umiejętność wykorzystania wiedzy do identyfikowania 
i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach) oraz umiejętność pracy zespołowej.

 Program zawiera:

1.        Założenia programu

2.        Główne cele ogólne i cele szczegółowe

3.        Metody i formy pracy

4.        Przykładowe pomoce dydaktyczne

5.        Plan działalności kółka badawczego - przykładowe działania z dziećmi

6.        Zalety eksperymentowania

7.        Sposoby ewaluacji

8.        Bibliografia

 

1.        Założenia programu:

v  Program jest zgodny z nową Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.

v  Program skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym w wieku 3-4 lat.

v  Program realizowany będzie w ramach koła matematyczno-badawczego w wymiarze 30-45 min tygodniowo od miesiąca października roku szkolnego 2019/2020.
v  Udział w zajęciach będzie dobrowolny i ogólnie dostępny. Wezmą w nich udział wszystkie dzieci, które wykazują zainteresowanie doświadczeniami i eksperymentami.
v  Program zakłada rozwijanie aktywności poznawczej dziecka przez organizowanie warunków do prowadzenia działań badawczych, matematycznych, rozwijania zainteresowań poznawczych, do czerpania radości w odkrywaniu nowego.

v  Zabawy powinny być tak organizowane, aby były ciekawe, pobudzały dziecko do ...