Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WPROWADZENIE
„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!"
Konfucjusz
Dzieci już od urodzenia są ciekawskimi badaczami i odkrywcami. Uczą się przez działanie, zbierając swoje doświadczenia „ręką, sercem i głową”. Aktywność poznawcza jest dla nich w pewnym sensie rzeczą naturalną wynikającą z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego. Zazwyczaj przejawia się w zadawaniu przez dziecko pytań.
Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze, matematyczne i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy tego typu stanowią podstawę wszechstronnego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka. I chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki, a wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji. Zaś zabawy matematyczne wprowadzają dzieci w fascynujący świat liczb, orientacji w przestrzeni, reagowania na dane bodźce, poznawanie świata wszelkimi zmysłami.
Realizacja programu z pewnością przyczyni się do ogólnego rozwoju dziecka, umożliwi mu aktywne poznawanie świata zgodnie z jego potrzebami, zainteresowaniami i dążeniami. Wszystkie formy pracy sprzyjać będą kształtowaniu wśród dzieci postaw takich jak: poszanowanie zasad obowiązujących w komunikacji, akcentowanie cennej roli rówieśników w pogłębianiu wiedzy, wspólne odkrywanie „prawd” oraz kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za własny (samodzielny) wytwór i owoc działań zespołu. Program uwzględnia kształtowanie u uczniów kompetencji kluczowych, takich jak: myślenie naukowe (rozumiane jako: umiejętność wykorzystania wiedzy do identyfikowania
i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach) oraz umiejętność pracy zespołowej.
Program zawiera:
1. Założenia programu
2. Główne cele ogólne i cele szczegółowe
3. Metody i formy pracy
4. Przykładowe pomoce dydaktyczne
5. Plan działalności kółka badawczego - przykładowe działania z dziećmi
6. Zalety eksperymentowania
7. Sposoby ewaluacji
8. Bibliografia
1. Założenia programu:
v Program jest zgodny z nową Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.
v Program skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym w wieku 3-4 lat.
v Program realizowany będzie w ramach koła matematyczno-badawczego w wymiarze 30-45 min tygodniowo od miesiąca października roku szkolnego 2019/2020.
v Udział w zajęciach będzie dobrowolny i ogólnie dostępny. Wezmą w nich udział wszystkie dzieci, które wykazują zainteresowanie doświadczeniami i eksperymentami.
v Program zakłada rozwijanie aktywności poznawczej dziecka przez organizowanie warunków do prowadzenia działań badawczych, matematycznych, rozwijania zainteresowań poznawczych, do czerpania radości w odkrywaniu nowego.
v Zabawy powinny być tak organizowane, aby były ciekawe, pobudzały dziecko do ...