Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
organizacyjno-metodyczna
OK ZESZYT
Imię i nazwisko nauczyciela
I. ZAKRES INNOWACJI
1. Zajęcia edukacyjne, które obejmuje innowacja:
• edukacja matematyczna
• edukacja polonistyczna
• edukacja przyrodnicza
• edukacja społeczna
2. Adresaci innowacji:
• uczniowie kl. ….
3. Czas realizacji:
• data wprowadzenia: wrzesień 2019 r.
• data zakończenia: czerwiec 2020 r.
II. UZASADNIENIE POTRZEBY WPROWADZENIA INNOWACJI
Inspiracją do wprowadzenia innowacji są osobiste doświadczenia i refleksje po pilotażowym prowadzeniu okzeszytów przez dwa lata.
W pracy nauczyciela ważne jest reagowanie na zmiany dokonujące się we wszystkich sferach związanych z nauczaniem i wychowaniem. Coraz większe zainteresowanie nauczycieli budzą zagadnienia dotyczące twórczości i możliwości intelektualnych uczniów i dlatego dobrym kierunkiem jest wprowadzanie niekonwencjonalnych form i metod pracy na zajęciach edukacyjnych takich, które wyzwolą w uczniu oraz w nauczycielu motywację i pokłady kreatywnego podejścia do procesu dydaktycznego.
Zadaniem szkoły jest zapewnienie uczniom klimatu bezpieczeństwa i poczucia godności, możliwości wszechstronnego i optymalnego rozwoju wszystkich dyspozycji poznawczych, w tym głównie zdolności twórczego myślenia. Zmieniają się również relacje między uczniem a nauczycielem. Kiedyś nauczyciel był dla dziecka źródłem informacji, a dziś uczeń informacje ma w „zasięgu ręki”.
Współczesny nauczyciel staje się moderatorem zajęć, który czuwa nad procesem uczenia się, uczy myślenia, wskazuje drogę do celu. W praktyce szkolnej nie można wskazać jednego, niezmiennego przepisu na efektywne nauczanie, które skutecznie oddziaływałoby na uczenie się uczniów. Istnieją jednak praktyki, o których wiadomo , że są skuteczne (badania profesora Johna Hattiego*).
Dlatego też, praca nauczycielska wymaga modyfikacji lub zmiany teorii nauczania, korygowania kierunku uczenia się, by umożliwić osiągniecie różnorodnych, wspólnych, konkretnych i stanowiących wyzwanie celów, które zapewniają uczniom rozwijanie strategii uczenia się. Na pewno nauczanie wymaga celowych interwencji, które doprowadzą do zmian poznawczych uczniów. Kluczowe dla współczesnej edukacji jest przeniesienie uwagi z procesu nauczania na proces uczenia się.
Bieżące monitorowania osiągnięć edukacyjnych uczniów wskazują na narastające trudności uczniów z opanowaniem umiejętności złożonych odwołujących się do krytycznego myślenia, elementów abstrakcji, myślenia w kategoriach zjawiska, strategii lub procesu. Umiejętności te są kluczowe dla zrozumienia pojęć i kojarzenia szczegółowych wiadomości, przetwarzania informacji, czy dostrzegania i formułowania związków przyczynowo-skutkowych. Determinują sukces edukacyjny ucznia i w znacznym stopniu wpływają na jego dalsze losy, w tym na samoocenę, motywację do działania, a w starszych klasach wyboru ścieżki edukacyjnej, a następnie odnalezienie się na rynku pracy.
Szansę na świadome uczenie się uczniów, na wzięcie przez nich odpowiedzialności za własny proces uczenia oraz wyposażenie ich w umiejętności niezbędne we współczesnym świecie można zbudować dzięki OK. zeszytowi i narzędziom TOC ( teoria ograniczeń).
Ocenianie kształtujące to nowatorskie spojrzenie na ...