Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ZESPÓŁ SZKÓŁ MECHANICZNYCH
im. Św. Józefa w Białymstoku
Scenariusz lekcji wychowawczej
Ewa Szymańczuk
Temat zajęć
Frekwencja w naszej klasie.
Jak ją poprawić?
Dział
Godzina wychowawcza
Klasa (poziom edukacyjny)
Klasa I
Czas trwania zajęć
1x45 minut
Lp.
Element scenariusza
1
Cel ogólny
Wyjaśnienie przyczyn spadku frekwencji oraz złożenie przez uczniów deklaracji poprawy stanu frekwencji.
2
Cele szczegółowe
Uczeń:
- rozpoznaje przyczyny spadku frekwencji;
- szuka rozwiązań problemu, możliwych do przyjęcia i zastosowania;
- podejmuje osobiste zobowiązanie poprawy własnej frekwencji w czasie zajęć, co w ten sposób wpłynie na stan frekwencji całej klasy;
- uczniowie rozumieją, że frekwencja ma istotny wpływ na wyniki w nauce oraz oceny z zachowania.
3
Formy i metody
- burza mózgów;
- dyskusja,
Formy:
- indywidualna;
- zbiorowa.
4
Środki dydaktyczne
- film;
- arkusze papieru, długopisy/pisaki, taśma klejąca/magnesy.
5
Wprowadzenie do zajęć
Część wstępna:
- czynności porządkowe: przywitanie klasy, sprawdzenie obecności uczniów;
- nauczyciel włącza krótki film (fragment wiadomości) pt. „Uczeń nie opuścił ani jednej godziny w szkole przez 4 lata nauki”
(https://www.youtube.com/watch?v=8CK_JhbaN_w);
- nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
„Czego dotyczyła będzie dzisiejsza lekcja wychowawcza?”,
- uczniowie odpowiadają;
- nauczyciel podaje temat zajęć;
- zapoznanie z celami lekcji;
- wyjaśnienie zasad pracy na lekcji.
6
Przebieg zajęć
Cześć właściwa:
- nauczyciel przedstawia uczniom wyniki frekwencji z ostatnich miesięcy nauki;
- nauczyciel dokonuje podziału uczniów na grupy poprzez odliczenie do 4 oraz wskazuje uczniom miejsce do pracy;
- nauczyciel rozdaje uczniom czyste arkusze papieru i omawia na czym będzie polegać ich zadanie.
- I etap pracy w grupach: poprzez zastosowanie metody burzy mózgów, uczniowie w grupach rozpoznają przyczynę problemu słabej frekwencji w klasie – odpowiadają na pytanie: dlaczego tak się dzieje? Uczniowie wskazują po kilka przyczyn i zapisane kartki przyczepiają do tablicy. Reprezentanci grup odczytują propozycje – przyczyny spadku frekwencji. Nauczyciel zwraca uwagę na powody, które powtarzały się najczęściej.
- II etap pracy w grupach: uczniowie szukają rozwiązań – odpowiadają na pytanie: co należy zrobić, aby poprawić frekwencję? Reprezentanci grup odczytują propozycje grupy, ale tylko te, które nie powtórzyły się w innych grupach, zapisane kartki przyczepiają do tablicy.
- III etap pracy w grupach: uczniowie składają zobowiązanie – odpowiadają na pytanie: co zrobię, aby poprawić swoją frekwencję? Reprezentanci grup odczytują propozycje grupy, ale tylko te, które nie powtórzyły się w innych grupach. Jedna osoba z klasy, zapisuje na bieżąco wszystkie propozycje na tablicy, numerując je.
- Nauczyciel prosi każdego ucznia, aby podszedł do tablicy i uczciwie odznaczył dwie-trzy deklaracje, które według niego są możliwe do zrealizowania, a dzięki którym może nastąpić poprawa frekwencji w klasie.
7
Podsumowanie zajęć ...