Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zajęcia świetlicowe z dnia 14.11.2019 r.
Zajęcia opracowała: Róża Kałczyńska
Temat: Skąd się wzięły koziołki na poznańskim ratuszu?
Cele główne:
poszerzenie wiedzy o swojej miejscowości,
doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą,
utrwalenie zasady pisowni nazw miast, rzek wielką literą,
kształtowanie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych
rozwijanie współpracy w grupie
Cele szczegółowe - uczeń:
słucha wierszyka, odgaduje ukrytą w nim zagadkę
wskazuje Poznań na mapie Polski,
odczytuje z mapy nazwę rzeki przepływającej przez Poznań,
wypowiada się na temat znanych mu i ciekawych miejsc w Poznaniu,
ogląda wyszukane w Internecie zdjęcia tychże miejsc,
z uwagą ogląda filmik „Legenda o poznańskich koziołkach”,
odpowiada na pytania nauczyciela dotyczące treści legendy,
wspólnie z kolegą lub koleżanką układa puzzle przedstawiające poznańskie koziołki, przykleja je do kolorowej kartki i koloruje (praca w parach).
Metody:
słowne
oglądowe
działań praktycznych
Formy pracy:
zbiorowa
indywidualna
grupowa jednolita
Środki dydaktyczne: wierszyk o poznańskich koziołkach (zał. nr. 1), tablica multimedialna – mapa Polski na stronie https://www.geografia24.eu/index.php?strona=120_mapa_polski , filmik „Legenda o poznańskich koziołkach” https://www.youtube.com/watch?v=XudcMIswUqg, puzzle „Poznańskie koziołki” – zał. nr 1 (obrazek dzielimy na części – puzzle, dostosowując trudność do wieku oraz umiejętności dziecka), kolorowe kartki, kleje.
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie – odczytanie przez nauczyciela wierszyka-zagadki.
Praca z mapą - odszukanie Poznania na mapie Polski. Określenie jego położenia. Odczytanie nazwy rzeki, która przepływa przez Poznań.
Rozmowa kierowana na temat naszego miasta, jego ciekawych miejsc i zabytków poparta przedstawieniem ich zdjęć wyszukanych w Internecie.
Obejrzenie filmiku pt. „Legenda o poznańskich koziołkach”.
Rozmowa na temat treści legendy.
Praca w parach:
– układanie puzzli „Poznańskie koziołki” (zł. nr 2)
– przyklejenie ułożonego obrazka do kolorowej kartki papieru, pokolorowanie pracy.
Podsumowanie zajęć, wystawa prac.
Załącznik nr 1
„To nie jest bajeczka, możecie mi wierzyć
Dwa małe koziołki mieszkają na wieży.
Kiedy miejski zegar wybije dwunastą,
wychodzą na balkon popatrzeć na miasto.
Tupią kopytkami, kiwają główkami
pocieszne koziołki.
Znaleźć je nie sztuka.
Jest takie miasto nad Wartą
tam koziołków szukaj.”
Załącznik nr 2