Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Przysposobienie do prac biurowych”
PROGRAM NAUCZANIA dla uczniów Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy
Opracowała- mgr Anna Sady
Podstawa prawna: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 14 lutego 2017 r. poz. 356 oraz z 31 sierpnia 2018 r. poz. 1679 z późn. zm.).
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE ....................................................................................................................... - 3
OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU......................................................................................... - 4
CELE EDUKACYJNE .................................................................................................................... - 5
REALIZOWANE TREŚCI ............................................................................................................ - 6
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA .............................................................................................. - 8
METODY NAUCZANIA, ŚRODKI DYDAKTYCZNE I FORMY PRACY .......................................................................................................................................................... - 10
OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW ................................................................................................. - 11
WPROWADZENIE
Program nauczania opracowano w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualnąw stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Zgodnie z jej założeniami szkoła specjalna przysposabiająca do pracy ma „przygotować młodzież do pełnienia różnych ról społecznych oraz do autonomicznego (na miarę ich możliwości rozwojowych) i aktywnego dorosłego życia.” Punktem wyjścia tego programu są zagadnienia z podstawy programowej dotyczące przygotowanie do samodzielnego wykonywania prac biurowych, m.in. obsługa podstawowych urządzeń biurowych i multimedialnych oraz wypełnianie podstawowych druków urzędowych. Wynika to z faktu, że dla osoby z niepełnosprawnością intelektualną dom i rodzina to często jedyne środowisko, w którym prowadzi ona aktywne życie społeczne. Celem mojego programu jest więc nabywanie umiejętności pozwalających na samodzielne funkcjonowanie za zewnątrz, w środowisku urzędu czy pracy. Zależy mi, aby uczniowie mieli szansę samodzielnie szukać i poznawać. Nauka w różnych miejscach ma umożliwić im zdobycie szerokiego wachlarza kompetencji społecznych. W pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi bardzo ważne jest wielokrotne powtarzanie nauczanych kwestii i czynności. Uczniowie ci mają bowiem problemy z logicznym myśleniem i wyciąganiem wniosków. Ich percepcja wzrokowa i słuchowa są zaburzone. Występują u nich problemy z porozumiewaniem się za pomocą mowy, kłopoty z zapamiętywaniem, jak również niesprawność manualna. Stąd nie przewiduję sztywnego podziału treści na poszczególne lata nauki, uzależniam tę kwestię od możliwości uczniów.
OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program opiera się na kilku podstawowych założeniach. Po pierwsze- jego podbudowę stanowią treści nauczania realizowane w latach wcześniejszej nauki. Po drugie - przekazywane treści edukacyjne należy wiązać z praktycznym działaniem, a opanowane umiejętności stale utrwalać i odnosić je do realnych sytuacji życiowych. I ...