Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ARKUSZ OBSERWACJI (D)
zajęć dydaktycznych
(arkusz dla dyrektora do analizy)
Data 10. 10. 2019
grupa wiekowa/uczestnicy –dzieci 4-letnie „ MOTYLKI”
Nauczyciel prowadzący Karolina Maślanka, Beata Nowicka
Czas obserwacji: 25minut
Rodzaj zajęcia: zajęcie dydaktyczne
Temat kompleksowy: Kształtowania pojęć matematycznych
Temat zajęcia: „ Jaki to klocek?’’. Klasyfikowanie i segregowanie figur geometrycznych według wielkości , kształtu i koloru.
Cele podjętej obserwacji:
← Związek zajęcia z realizowanym programem i ustalenie, czy cele zajęcia dotyczą kompetencji w zakresie wiadomości, umiejętności oraz kształtowania postaw (realizacja podstawy programowej)
← Sposób uwzględniania potrzeb i możliwości dzieci podczas realizacji zajęć (indywidualizacja)
← Tworzone przez nauczyciela warunki m.in. metody i środki dydaktyczne do osiągania założonych celów, aktywizacja dzieci, budowanie samodzielności i kreatywności
← Czas trwania zajęć dydaktycznych,
← Poprawność merytoryczno-metodyczna zajęcia
← Nowatorstwo pedagogiczne i wykorzystanie kompetencji z doskonalenia zawodowego
← Gromadzenie informacji do oceny pracy nauczyciela
|Zamierzenia nauczyciela i uzyskane efekty |
|zaplanowane przez N umiejętności dzieci- cele operacyjne zajęcia |uzyskane efekty |
|-Używa nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt. |tak |
|-Klasyfikuje i segreguje figury według wielkości, kształtu, koloru . |tak |
|-Wychwytuje i kontynuuje powtarzający się rytm. |tak |
|-Koduje regularność rytmiczną – układa szlaczek z figur geometrycznych |tak |
|-Kształtuje odporność emocjonalną na sytuacje trudne. |Tak |
|- Wykorzystuje swoją wiedzę w praktyce |tak |
|Spostrzeżenia w trakcie obserwacji: |
|Zakres analizy D |Spostrzeżenia , uwagi |
|Poprawność formułowania tematu zajęcia |Temat zajęć sformułowany poprawnie. |
|Poprawność formułowania celów zajęcia |Prawidłowy sposób formułowania celów |
|(operacyjność) | |
|Dobór celów do potrzeb i możliwości | Cele zostały dostosowane do możliwości dzieci |
|dzieci | |
|Związek celów z realizowanym programem |Cele założone do zrealizowania podczas zajęcia są zgodne |
| |z założeniami programu wychowania, który został zatwierdzony do realizacji w pracy z dziećmi |
| |uczęszczającymi do oddziału |
|Uwagi na temat organizacji zajęcia |Zajęcia zostały zorganizowane właściwie. |
|(wstęp, cz. główna, podsumowanie, formy|Nauczycielka stosując różne metody, formy pracy i środki dydaktyczne zainteresowała dzieci |
|i zmienność aktywności, aktywność |poruszaną tematyką. Poprzez ciekawe zabawy ruchowe i plastyczne zobrazowała dzieciom w przystępny |
|ruchowa, …) |sposób określoną tematykę. Aktywizowała dzieci do myślenia i działania, poprzez wywoływanie |
| |konkretnych sytuacji. |
|Aktywizowanie wychowanków, w tym |Zachęcanie wszystkich dzieci do działania. Przygotowane środki dydaktyczne przyczyniły się do |
|pomoce dydaktyczne, metody |uatrakcyjnienia przekazywanej treści |
|aktywizujące, multimedia… | |
|Poprawność merytoryczna i metodyczna |Zajęcie zostało przeprowadzone poprawnie pod względem metodycznym i merytorycznym |
|prowadzonych zajęć | |
|Czas trwania zajęć dydaktycznych |25min. |
|Indywidualizacja - sposób uwzględniania| |
|potrzeb , możliwości, zainteresowań |Dostrzeganie i zrozumienie zróżnicowania poziomu rozwoju dzieci w grupie z uwzględnieniem ich |
|dzieci, wspieranie dz., |potrzeb oraz zainteresowań |
|Bezpieczeństwo w trakcie zajęć |Wszelkie zasady bezpieczeństwa podczas zajęć zastały zachowane |
|Komunikowanie się z dziećmi – metody, |N-lka zachęca wszystkie ...