Dodaj publikację
Autor
Iwona Rosa
Data publikacji
2020-01-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
20

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

"Traktat o łuskaniu fasoli " Myśliwskiego to wspaniała lektura obfitująca w wiele wątków , przez co staje się doskonałym punktem wyjścia do powtórzenia zagadnień przed maturą. Omawiając "Traktat..." w ten sposób ( proponuję metodę projektu) niemalże niezauważalnie podróżujemy z młodzieżą po terenie szeroko ujętej sztuki .
 Pobierz (doc, 20,5 KB)

Podgląd treści


Problem: Dlaczego traktat? Czy można sobie wyobrazić traktat o łuskaniu fasoli? Czy można przypisać tej czynności jakieś metafizyczne znaczenie?
Burza mózgów.
Omawiamy wskazane przez młodzież zagadnienia, np.:

1. Śmierć
a) z kim rozmawia bohater? Dlaczego można przypuszczać, że to śmierć?
np. człowiek dokonuje bilansu życia przed śmiercią
- nie widzę u Pana ani jednego siwego włosa
- Dlaczego się Pan dopiero teraz zjawia?
- nie wychodzi Pan na zdjęciach…
- nie wie pan, czy ona żyje? A któż by inny oprócz pana..
- a pan często zmieniał pracę? Nigdy?

b)rozprawka: np.:Jaką postawę przyjmuje człowiek wobec śmierci? Omów zagadnienie, odwołując się do …….. Przywołać tu można różne teksty - od Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, Kwiatków św. Franciszka poprzez poezję dekadencką, Chłopów, Dżumę, Wywiad Białoszewskiego, Naciśnij enter Lipskiej czy O śmierci bez przesady Szymborskiej.
Malarstwo-
Film-

2. Pamięć : zależymy od pamięci, stworzeni jesteśmy przez pamięć ; np.:

a) co to znaczy, że „Żyje się tyle, ile w ludzkiej pamięci”?, ( odnawianie tabliczek na grobach,
o pamięć prosi siostra z odzdziału partyzantów, przeczuwając swoją śmierć );

b) pamięć o dzieciństwie pozwala przeżyć coś drugi raz,co się w dziecństwie zapamiętało, na zawsze sie pamięta;

c) zdjęcia są rodzajem utrwalania pamięci , np. zdjęcia ślubne utrwalają szczęśliwe chwile, zdjęcia rodzinne

d) pamięć jako pokuta ( „ Bóg za ławo przebacza”, ojciec spowiada się więc przed synem jako rodzaj ekspiacji, oczyszczenia z czasu wojny);

e) pamięć jako przekleństwo ( kobieta nie chce pamiętać pobytu w obozie )

f) pamięć jako miara życia („Powinno się żyć tyle, na ile pamięć nam pozwala i jakie wyznacza nam granice. A zna pan inną miarę życia?” )

g) pamięć- sny ( pamięć jest w człowieku, niekiedy głęboko skrywana i sny przywołują ją do zycia, może bym sobie nigdy tego kapelusza nie przypomniał, gdyby mi się nie przyśnił”)

h) rozprawka, np.:Jaką rolę w życiu człowieka odgrywa pamięć? Omów…… Pamięć- przekleństwo czy błogosławieństwo dla człowieka? Omów….. Przywołać tu można m.in. teksty wojenne, Miłosza Kóry skrzywdziłeś, Campo di Fiori;
Malarstwo-
Film-

3.Przypadek- Czy życie to tylko ciąg przypadków?

a) jaki wpływ na życie bohatera miał przypadek? ( np.- spotkanie magazyniera, który przed wojną był saksofonistą ; dostrzegł w narratorze talent; od niego otrzymał saksofon i bezcenne lekcje gry,
sprzedawał w pociągu lemoniadę i dzięki temu spotkał mężczyznę, który mu zaproponował naukę,
„przez szklankę mleka poznałem swoją żonę”)

b) rozprawka , np.: Co rządzi ludzkim losem? Fatum , przypadek, opatrzność, człowiek? Rozważ problem….. Przywołać tu można teksty od Antygony, Króla Edypa poprzez Pana Tadeusza, Lalkę, Ludzi bezdomnych aż ...