Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Budziak
Data publikacji
2020-01-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
52

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa oraz rozwijanie kompetencji polonistycznych poprzez systematyczne działania. Wraz z każdym zadaniem uczniowie otrzymują dokładne kryteria oceny, które pomagają im utrwalić zasady tworzenia różnych form wypowiedzi oraz rzetelnie wywiązać się z poszczególnych zadań.Projekt obejmuje działania całoroczne wśród uczniów od klasy 0 do VI.
 Pobierz (docx, 9,6 KB)

Podgląd treści

Agnieszka Budziak

nauczyciel języka polskiego

w Szkole Podstawowej w Słębowie

Jak rozwijać kompetencje polonistyczne i czytelnicze od wieku przedszkolnego poprzez kolejne etapy edukacyjne?

Mała aktywność czytelnicza, trudności uczniów w redagowaniu dłuższych form wypowiedzi, niewystarczająca umiejętność wykorzystania tekstów literackich w funkcji argumentacyjnej – obserwowane w analizach wyników egzaminu, sprawdzianu, wyników nauczania oraz wskazane przez MEN podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa spowodowały opracowanie projektu „Rozwój kompetencji polonistycznych i czytelniczych” realizowanego przez cały rok szkolny 2019/2020 przez uczniów SP w Słębowie.

Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa oraz rozwijanie kompetencji polonistycznych poprzez systematyczne działania. Wraz z każdym zadaniem uczniowie otrzymują dokładne kryteria oceny, które pomagają im utrwalić zasady tworzenia różnych form wypowiedzi oraz rzetelnie wywiązać się z poszczególnych zadań.Projekt obejmuje działania całoroczne wśród uczniów od klasy 0 do VI.

Zróżnicowane zadania zaplanowane na poszczególne miesiące.

Wrzesień

„Narodowe Czytanie”, akcja szkolna. Nauczyciele przez 5 minut dziennie prezentują wzorcową, słowną interpretację utworów literackich.

Październik

Klasy IV-VI – „Sztuka epistolografii”. Uczniowie przygotowują listy do wybranej postaci literackiej.

Klasy 0-III – „Moja ulubiona postać literacka” – praca plastyczna.

Listopad

Klasy III-VI – „Sztuka opisu” – uczniowie dokonują opisu lub/i charakterystyki wybranego bohatera literackiego.

Grudzień

Klasy III-VI – plakat „Szkolna lektura nie musi być zmorą”.

Styczeń

Klasy 0-VI – przebranie się za bohatera literackiego i przedstawienie postaci podczas balu karnawałowego.

Luty

Klasy I-III – „Zakochana zakładka” - młodsze dzieci przygotowują zakładkę do książki o tematyce miłosnej.

Klasy IV-VI – uczniowie próbują pisać wiersze o miłości.

Marzec

Klasy V-VI – wywiad z kobiecą postacią literacką.

Kwiecień

Klasy II-VI – konkurs pięknego czytania.

Klasa VI – konkurs „Mistrz ortografii”

Maj

Klasy IV-VI – komiks jako ilustracja wiersza.

Czerwiec

Chętni uczniowie biorą udział w tzw. Nocy Masowego Czytania - Noc Bibliotek, która odbędzie się w szkole.

Korzyści:

- powszechność w propagowaniu czytelnictwa i rozwijaniu kompetencji polonistycznych,- pozyskanie większej liczby uczniów zainteresowanych książką,

- zachęcenie do czytania książek spoza kanonu lektur szkolnych,- rozwój kompetencji czytelniczych uczniów,- doskonalenie umiejętności redagowania listu, opisu, wywiadu, tworzenie komiksu, plakatu, autoprezentacji,- motywowanie do podejmowania działań twórczych.