Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Agnieszka Budziak
nauczyciel języka polskiego
w Szkole Podstawowej w Słębowie
Jak rozwijać kompetencje polonistyczne i czytelnicze od wieku przedszkolnego poprzez kolejne etapy edukacyjne?
Mała aktywność czytelnicza, trudności uczniów w redagowaniu dłuższych form wypowiedzi, niewystarczająca umiejętność wykorzystania tekstów literackich w funkcji argumentacyjnej – obserwowane w analizach wyników egzaminu, sprawdzianu, wyników nauczania oraz wskazane przez MEN podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa spowodowały opracowanie projektu „Rozwój kompetencji polonistycznych i czytelniczych” realizowanego przez cały rok szkolny 2019/2020 przez uczniów SP w Słębowie.
Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa oraz rozwijanie kompetencji polonistycznych poprzez systematyczne działania. Wraz z każdym zadaniem uczniowie otrzymują dokładne kryteria oceny, które pomagają im utrwalić zasady tworzenia różnych form wypowiedzi oraz rzetelnie wywiązać się z poszczególnych zadań.Projekt obejmuje działania całoroczne wśród uczniów od klasy 0 do VI.
Zróżnicowane zadania zaplanowane na poszczególne miesiące.
Wrzesień
„Narodowe Czytanie”, akcja szkolna. Nauczyciele przez 5 minut dziennie prezentują wzorcową, słowną interpretację utworów literackich.
Październik
Klasy IV-VI – „Sztuka epistolografii”. Uczniowie przygotowują listy do wybranej postaci literackiej.
Klasy 0-III – „Moja ulubiona postać literacka” – praca plastyczna.
Listopad
Klasy III-VI – „Sztuka opisu” – uczniowie dokonują opisu lub/i charakterystyki wybranego bohatera literackiego.
Grudzień
Klasy III-VI – plakat „Szkolna lektura nie musi być zmorą”.
Styczeń
Klasy 0-VI – przebranie się za bohatera literackiego i przedstawienie postaci podczas balu karnawałowego.
Luty
Klasy I-III – „Zakochana zakładka” - młodsze dzieci przygotowują zakładkę do książki o tematyce miłosnej.
Klasy IV-VI – uczniowie próbują pisać wiersze o miłości.
Marzec
Klasy V-VI – wywiad z kobiecą postacią literacką.
Kwiecień
Klasy II-VI – konkurs pięknego czytania.
Klasa VI – konkurs „Mistrz ortografii”
Maj
Klasy IV-VI – komiks jako ilustracja wiersza.
Czerwiec
Chętni uczniowie biorą udział w tzw. Nocy Masowego Czytania - Noc Bibliotek, która odbędzie się w szkole.
Korzyści:
- powszechność w propagowaniu czytelnictwa i rozwijaniu kompetencji polonistycznych,- pozyskanie większej liczby uczniów zainteresowanych książką,
- zachęcenie do czytania książek spoza kanonu lektur szkolnych,- rozwój kompetencji czytelniczych uczniów,- doskonalenie umiejętności redagowania listu, opisu, wywiadu, tworzenie komiksu, plakatu, autoprezentacji,- motywowanie do podejmowania działań twórczych.