Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęcia otwartego dla Rodziców w grupie 4 – latków – warsztaty plastyczne
Temat: „Zimowo – świąteczne krasnale” - wykonanie postaci, kojarzące się z zimą, świętami – warsztaty z rodzicami.
Cel z innowacji:
Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni w działaniu poprzez dostarczanie dziecku akcesoriów, materiałów, narzędzi i środków oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania;
Cel z programu własnego – „Sztuka ludowa inspiracją dziecka w dziedzinie muzyki, plastyki, tańca”.
Stwarzanie okazji do kontaktów z folklorem – uwrażliwienie na piękno sztuki ludowej, inspirowanie do twórczych działań w dziedzinie muzyki, plastyki, i tańca.
Podstawa programowa
2.6 Rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;
4.1. Wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych
4.11. Wyraża ekspresję twórczą, podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom.
Cel główny: Wprowadzanie dzieci w świąteczny nastrój poprzez naukę pastorałki oraz zachęcanie dzieci do wykonywania ozdób choinkowych inspirowanych sztuką ludową. Rozwijanie precyzji ruchów ręki oraz świadomości napięcia mięśniowego.
Cel poznawczy:
Zapoznanie dzieci z tradycjami świąt Bożego Narodzenia – wykonywanie ozdób.
Zapoznanie z pastorałką „Gdzie Ty mieszkasz mały Jezu”?.
Rozwijanie aktywności twórczej.
Cel kształcący:
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się.
Doskonalenie umiejętności wycinania i łączenia elementów.
Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, wzajemne komunikowanie się.
Cel wychowawczy:
Wywołanie radości z powodu zbliżających się świąt oraz uczestnictwa bliskich osób we wspólnej zabawie,
Wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej i w gronie rodzinnym,
Integracja rodziców, grupy poprzez wspólne zabawy.
Przestrzeganie kontraktu zawartego z nauczycielką.
Metody:
słowne: rozmowa, objaśnienia, polecenia, odpowiedzi na pytania
czynne: zadania stawiane do wykonania, samodzielne działanie, ćwiczenia manualne, rozwiazywanie zagadek
oglądowe: pokaz, obserwacja
Formy:
praca grupowa, zespołowa, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
Zagadki, materiały do wykonania krasnali: szyszki, biały materiał, wata, kolorowe oczka, sznurki, kolorowe pomponiki, kolorowy papier, zszywacz, patyczki kolorowe, instrumenty perkusyjne, odtwarzacz CD, płyty, prezentacja multimedialna.
Przebieg:
1. ,,Uśmiechnij się” - zabawa ilustracyjno - ruchowa ze śpiewem.
Zapoznanie z celem spotkania.
Dziś opowiemy sobie i przybliżymy zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem. Święta Bożego Narodzenia są symbolem zgody i wzajemnej życzliwości.
2. „Jedziemy po choinkę” – zabawa ruchowa przy muzyce klasycznej („Cztery pory roku – zima” A Vivaldi).
3. „Gdzie Ty mieszkasz mały Jezu” – utrwalenie refrenu i zapoznanie z I zwrotką pastorałki.
- nauka I zwrotki na zasadzie echa muzycznego – wspólnie z rodzicami.
4. Rozwiązywanie zagadek – krasnal, choinka, kolęda, wigilia, opłatek
5. „Świąteczna orkiestra wg Bati Strauss” - wspólne muzykowanie z rodzicami – wybór instrumentów perkusyjnych ...