Dodaj publikację
Autor
Agata Szykuła
Data publikacji
2020-01-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
22

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program przeznaczony dla wszystkich grup wiekowych w przedszkolu z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.
 Pobierz (doc, 253,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZESPOŁU

TANECZNO – MUZYCZNEGO

TAŃCZĄCE NUTKI

PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 8 W CHEŁMIE

OPRACOWAŁA:

AGATA SZYKUŁA

WSTĘP

Od najwcześniejszych lat dziecko odczuwa potrzebę ruchu, stara się uczestniczyć
w zabawach rytmicznych. Zespół taneczny jest taką formą, która jest kontynuacją zajęć ruchowych. Martin Lather pisał o tańcu „Tańce są po to, aby ludzie uczyli się uprzejmości
w towarzyskim obcowaniu, aby chłopcy i dziewczęta mieli okazję do zawierania znajomości
i przyjaźni”. Taniec zaliczany jest do jednej z najstarszych form sztuki i kulturowej działalności człowieka. Zawsze był i jest nadal jednym ze sposobów przeżywania, przekazywania emocji, formą fizycznego i duchowego odreagowania oraz okazją do zabawy. Uważa się, że taniec towarzyszył człowiekowi od początku istnienia, a kształtowanie form tanecznych następowało w miarę poznawania otaczającego świata, gdy człowiek starał się naśladować przejawy tegoż świata i swoim ciałem wyrażał uczuciowy stosunek do niego. Wspólnym celem zabaw i tańców przy muzyce jest rozwijanie w dzieciach poczucia kolektywizmu oraz zwiększenie odpowiedzialności. Dzięki pracy zespołowej rozwijają się indywidualne zdolności każdego dziecka. Zajęcia tego rodzaju pozwalają ujawnić inicjatywę, aktywność i samodzielność dzieci. Konieczność zapamiętania poszczególnych zmian zachodzących w układach tanecznych zmusza do uwagi, szybkiej orientacji, decyzji, uczy przestrzegać ładu i porządku, podporządkowywać się umownym przepisom, wyrabia pozytywne cechy charakteru, kształci wrażliwość estetyczną. Zabawowa forma działalności tanecznej sprzyja odprężeniu psychicznemu, zmniejsza napięcia i likwiduje źródła frustracji. Dzieci wyzbywają się kompleksów, zahamowań, otwierają się na świat, są spontaniczne i bardzo często odnajdują swoje miejsce w grupie rówieśniczej. Stała obecność melodii powoduje, że ruchy taneczne rytmicznie wykonywane i powtarzane stają się ruchami intensywnymi, przez co poprawiają motoryczność dziecka i jego sprawność ruchową. Taniec kształtuje precyzję ruchów, doskonali ich koordynację i orientację przestrzenną. Ruchom dziecka dodaje lekkości, sprężystości, płynności; poprawia jego gibkość i skoczność. Pozytywnym zmianom ulega postawa ciała dziecka, gdyż estetyka i elegancja ruchów wymagana w tańcu narzuca postawę „prostych pleców”, ściągnięcia łopatek i podniesienia głowy. Także, nie bez znaczenia jest pozytywny wpływ tańca na pamięć dziecka, szczególnie na pamięć ruchową, którą kształtujemy poprzez powtarzanie sekwencji kroków i figur tanecznych. W zależności od proponowanej formy tańca dostarczane dzieciom doznania estetyczne wyzwalają w nich artyzm, sprzyjają improwizacji ruchowej i pobudzają inwencję twórczą. Taniec do muzyki spokojnej o łagodnej linii melodycznej pełni funkcję relaksacyjną, uspokajającą, co jest szczególnie ważne wobec silnych bodźców dostarczanych przez środowisko zewnętrzne. Postawy psychofizyczne można kształtować poprzez stosowanie różnych form tanecznych, jak: taniec ludowy, nowoczesny, klasyczny, formy tańców towarzyskich wykonywanych solowo, w parze, w formacji lub zespole. Dzieci lubią popisywać się przed innymi ...