Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opis i analiza (w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów dla nauczyciela i szkoły) sposobu realizacji jednego wymagania wybranego spośród określonych w § 8 ust. 3 pkt 1-3 rozporządzenia:
§ 8 ust. 3 pkt 3 Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych
Organizowałam dla uczniów z naszej szkoły zajęcia pozalekcyjne z piłki siatkowej– rok szkolny 2016/2017 i 2017/2018.
PROWADZENIE ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Z PIŁKI SIATKOWEJ
Z uwagi na zainteresowanie uczniów z naszej szkoły zajęciami dodatkowymi z piłki siatkowej, w roku szkolnym 2016/2017 zajęłam się prowadzeniem takich zajęć.
Celem tych zajęć było: tworzenie strategii alternatyw (,,coś zamiast czegoś”), aby młodzi uczniowie zdawali sobie sprawę, iż mogą aktywnie spędzać czas (działanie profilaktyczne), możliwość osiągania sukcesów, doskonalenie elementów gry w piłkę siatkową.
Sport należy do wspaniałych metod wychowawczych. Stanowi niejednokrotnie doskonały sposób, żeby dotrzeć do dzieci i młodzieży. Jest to rodzaj aktywności psychoruchowej, który realizowany w odpowiedni sposób może przynieść konkretne efekty wychowawcze.
Dodatkowymi jego zaletami jest aspekt zdrowotny a również gra w piłkę siatkową spełnia szereg funkcji o działaniu autotelicznym czyli ,,symulacji gry”. Kształtują one szereg cech osobowościowych młodego człowieka. Do wartości autotelicznych zaliczamy m. in. takie wartości jak:
wartość hedonistyczna - jest to możliwość doznawania radości i przyjemności działania (bogactwo form i środków ruchowych, duża ich zmienność i niepowtarzalność). Rozumiana jako przyjemnościowa wartość gier z piłką ujawniająca się jako ,,szukanie radości dla samej radości”. Określić wartości hedonistyczne można przez to, że chętnie uczestniczymy w nich, powracamy, angażujemy się, wprowadzamy modyfikacje. Wartość hedonistyczna gier poprzez zaangażowanie emocjonalne staje się czynnikiem motywującym do tej aktywności.
wartość empatyczna - rozumiana jako wartość, gdzie mamy możliwość wczuwania się nie tylko w stany emocjonalne współuczestników (uczucia, przeżycia, reakcje, pragnienia, życzenia) gry, ale również w różne role czy funkcje wykonywane podczas tej aktywności. Gry wywołują wiele sytuacji, w których uczestnicy przeżywają podobne uczucia i emocje integralnie związane z empatią. W grach uczniowie odblokowują stłumione zachowania, ukazują spontaniczność np.: sukcesu lub doznawanego niepowodzenia.
wartość asertywna - rozumiana jako umiejętność ,,otwarcia się”, gdzie oprócz aktywności ruchowej następuje uaktywnienie działań społecznych poprzez realizację wspólnego celu grupowego, uczestniczenie i współdziałanie w grupie, prezentowanie własnych walorów, otwarte szczere wyrażanie własnych myśli, odczuć i przekonań a zarazem nielekceważenie uczuć i poglądów innych uczestników gry.
poczucie własnej wartości - uczestnicząc w grach z piłką mamy możliwość dokonywania oceny własnych działań i zdolności, które stanowią determinantę poczucia własnej wartości. Wiąże się ono z oceną innych osób i samooceną. Grając mamy możliwość ,,sprawdzenia się” jako osoba ...