Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Czytanie to najlepszy sposób uczenia się. Czytanie najlepszą nauką.
(Aleksande r Puszkin)
Książki są źródłem niewyczerpanych wrażeń, przeżyć i wzruszeń. Uczą mowy ojczystej, wzbogacają słownictwo dziecka, rozwijają zainteresowania, pomagają dzieciom w przyswajaniu pewnych treści. Poprzez utwory literackie dziecko uczy się odróżniać prawdę od fałszu, dobro od zła. Książka pomaga dziecku zrozumieć świat, i cenić ważne wartości społeczne: koleżeństwo, poszanowanie pracy, poczucie honoru, poszanowanie drugiego człowieka. Pomaga kształtować pozytywne cechy charakteru: uczynność, miłość, opiekuńczość, wrażliwość, tolerancję. Dlatego już od najmłodszych lat powinno się w nim rozbudzać zapał i zamiłowanie do książek. Pierwsze lata edukacji to okres pierwszych fascynacji i nawyków. Czytanie dziecku to jeden z największych podarunków, jakie możemy ofiarować naszym dzieciom ponieważ obcowanie z książką:
- buduje więź pomiędzy rodzicem i dzieckiem,
- zaspokaja potrzeby emocjonalne,
- wspiera rozwój psychiczny dziecka i wzmacnia jego poczucie własnej wartości,
- uczy języka, rozwija słownictwo, daje swobodę w mówieniu,
- przygotowuje i motywuje do samodzielnego czytania,
- uczy myślenia,
- rozwija wyobraźnię,
- poprawia koncentrację,
- ćwiczy pamięć,
- przynosi wiedzę ogólną,
- ułatwia naukę,
- odróżniania dobra od zła, rozwija wrażliwość moralną,
- rozwija poczucie humoru,
- jest znakomitą rozrywką,
- zapobiega uzależnieniu od mediów,
- pomaga w rozwiązywaniu problemów,
- jest zdrową ucieczką od nudy,
- kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy.
Jeżeli więc podejmiemy działania propagujące idee czytelnictwa wśród dzieci i rodziców to istnieje duża szansa , że zaszczepimy w nich miłość do słowa pisanego. Mamy też nadzieję, że nasze pomysły na spotkania z literaturą sprawią, że książki będą zajmować coraz więcej miejsca w życiu dziecka.
Motywacja do wprowadzenia innowacji:
Jako nauczyciele zauważamy, że mimo działań ze strony przedszkola wciąż za mało rodziców czyta dzieciom w domu, niektóre przedszkolaki wykazuję małe zainteresowanie książką, widzimy też potrzebę rozszerzenia zasobu słownictwa naszych podopiecznych. Budowanie w dzieciach wewnętrznej motywacji, poczucia sukcesu oraz inspirowanie do samorozwoju, uczynienie małego dziecka aktywnym, myślącym, twórczym, wrażliwym i otwartym.
Innowacją zostanie objęta grupa dzieci w wieku przedszkolnym – 3 latki
(innowacja będzie kontynuowana przez kolejne lata).
Autorka innowacji:
Realizatorzy innowacji : Dzieci i rodzice z grup nauczycielek wdrażających innowację.
Czas trwania innowacji: wrzesień 2019 - czerwiec 2020
Koszty i źródła finansowania działalności innowacyjnej: zasoby przedszkolne, zasoby własne, wsparcie rodziców
Założenia innowacji
Do opracowania i wdrożenia innowacji była chęć zaangażowania rodziców do codziennego czytania własnemu dziecku, jak również wypracowanie w dziecku nawyku czytania i zapału do książek. Budzenie i kształtowanie zainteresowań czytelniczych u dzieci powinno być wspólną troską nauczycieli i rodziców. Tylko wspólna praca nauczycieli i rodziny przyniesie pożądany efekt w postaci dojrzałego czytelnika. W każdej fazie swego rozwoju dziecko wymaga ...