Dodaj publikację
Autor
Justyna Kielar
Data publikacji
2020-01-22
Średnia ocena
5,00
Pobrań
67

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to program innowacji napisany przeze mnie i realizowany w obecnym roku szkolnym 2019/2020 w klasach 5 w ramach zajęć fakultatywnych.
 Pobierz (doc, 46,0 KB)

Podgląd treści


Innowacja z przyrody „Pasjonaci przyrody” dla klas 5 i 6

Przyroda jest nieograniczonym źródłem wiedzy. Oddziałuje na nas różnym bodźcami jak dźwiękiem, zapachem, barwą. Wprowadzając niniejszą innowację chcę, by nauka była dla uczniów przyjemniejsza i stała się też przygodą. Ważne jest by dzieci dostrzegały piękno otaczającej nas przyrody, aby nauczyły się z nią obcować, słuchać i poznawać. Chcę aby obserwując, dotykając, eksperymentując - doświadczali przyrody wszystkimi zmysłami, a także łatwiej zrozumieli zjawiska jakie zachodzą dookoła nas. Jest duża grupa uczniów, która interesuje tą dziedziną, a 1 godzina lekcyjna w tygodniu nie daje zbyt dużych możliwości na badanie i odkrywanie zjawisk. To było przyczyną zrodzenia się myśli, by zorganizować takie zajęcia dla uczniów – pasjonatów przyrody.

Głównym celem innowacji

• Rozwijanie chęci poznawczych uczniów

• Budzenie zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi.

• Rozwijanie umiejętności dochodzenia do wiedzy drogą obserwacji, doświadczeń, wnioskowania i uogólniania.

• Uczenie kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów.

• Wykorzystanie wiedzy w praktyce życia codziennego.

Program innowacji „Pasjonaci przyrody” przeznaczony jest do realizacji na II etapie edukacji w szkole podstawowej. Uczniowie, którzy rozpoczynają naukę w klasie 5 mają 1 godzinę biologii w tygodniu, tak samo jest w klasie 6. Program ten adresowany jest do tych uczniów, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania przyrodnicze – biologiczne i byłby realizowany na 1 dodatkowej godzinie w tygodniu. Uczniowie klasy 5 i 6 nie mają już przedmiotu przyroda tylko biologia, z nowym przedmiotem wiąże się wiele ciekawych obserwacji i doświadczeń, które pomagają w rozumieniu zjawisk zachodzących w przyrodzie. Przy wykonywaniu niektórych doświadczeń będzie widać wpływy również innych ważnych przedmiotów takich jak chemia czy fizyka, które pojawią się w późniejszych latach nauki, dlatego innowacja nosi miano przyrodniczej, a nie stricte biologicznej.

Metody i formy pracy

Zastosowane w programie metody i formy pracy mają stymulować aktywność ucznia oraz pogłębiać jego zainteresowania. Będzie to nauka przez badanie, obserwowanie, poszukiwanie i poznawanie. Uczniowie mając instrukcję będą krok po kroku samodzielnie lub w małych grupach wykonywać obserwację lub doświadczenia, a następnie wyciągać wnioski.

W programie wykorzystane będą też metody aktywne takie jak burza mózgu, mapy myśli, a także nauczanie przez rozwiązywanie problemów.

Formy pracy to:

• Ćwiczenia praktyczne – posługiwanie się mikroskopem, wykonywanie preparatów, doświadczenia, obserwacje, zakładanie hodowli roślin,

• Zajęcia terenowe,

• Zajęcia z zastosowaniem aktywnych metod.

Zamierzenie sprzyjające realizacji celów innowacji to:

W czasie realizowania innowacji dokonywana będzie systematyczna ocena osiągnięć pracy uczniów oraz pełna dokumentacja w postaci zapisów w dzienniku elektronicznym.

1. Uczestniczenie w konkursach o tematyce przyrodniczej.

2. Organizowanie wystaw prac uczniów.

3. Zdjęcia i relacje umieszczane na stronie ...