Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć
Przedmiot: zajęcia praktyczne
Klasa: II ZSZ kucharz
Data: 17.05.2018
Czas trwania: 6 godzin
Prowadzący: Marta
Blok tematyczny: Mięso zwierząt rzeźnych
Temat zajęć: Ogólne wiadomości o mięsie. Badanie weterynaryjne i znakowanie mięsa. Cechy mięsa świeżego i nieświeżego. Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem informacji zapisanych w formie tabel i wykresów. Dojrzewanie mięsa. Sposoby utrwalania mięsa na dłuższy i krótki okres.
Cel główny: Uczeń zapozna się z ogólnymi wiadomościami o mięsie zwierząt rzeźnych
Cele operacyjne: - uczeń:
- zna jak dzielimy zwierzęta rzeźne
- potrafi odróżnić stemple weterynaryjne
- wskaże cechy mięsa świeżego i nieświeżego
- wymieni sposoby utrwalania mięsa na krótki i dłuższy okres
- prawidłowo przeprowadzi proces technologiczny produkowanych potraw
- zaplanuje kolejność wykonywanych czynności
- stosuje zasadę oszczędnego gospodarowania surowcami
- dba o dobrą organizację pracy
- potrafi pracować w zespole
- dba o przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
- przestrzega zasad higieny produkcji, próbowania potraw i higieny osobistej
Metody:
Słowne: pogadanka, objaśnienie, rozmowa kierowana
Oglądowe: pokaz, prezentacja
Praktyczne: zajęć praktycznych
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne: podręczniki, artykuły prasowe, ilustracje, tabele i wykresy z charakterystyką mięsa zwierząt rzeźnych, surowce, różnorodne narzędzia i sprzęt kuchenny, receptury, normatywy surowcowe, techniki wykonania
Przebieg zajęć:
Czynności organizacyjno-przygotowawcze:a) powitanieb) sprawdzenie listy obecnościc) sprawdzenie stopnia przygotowania do zajęć ( strój roboczy)
d) zapytanie o samopoczucie uczniów
e) zapisanie tematu do dziennika
f) podział uczniów na grupy
Instruktaż wstępny :
a) wprowadzenie w tematykę nowego bloku tematycznego o mięsie zwierząt rzeźnych
b) sformułowanie tematu i podanie celów lekcji,
c) praca nad nowym materiałem,
d) omówienie techniki sporządzania potraw,
e) omówienie wiodących przepisów BHP,
f) zapoznanie z harmonogramem pracy,
Praca w grupach:
a) zaplanowanie czynności związanych z wykonaniem zadania
b) organizacja stanowiska pracy – zgromadzenie i rozmieszczenie na stanowiskach pracy surowców, narzędzi i urządzeń zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy
c) wykonanie potraw zgodnie z recepturą
Instruktaż bieżący podczas wykonywania zadań przez uczniów zaplanowanych potraw w oparciu o receptury, dokładny, kilkukrotny obchód wszystkich stanowisk pracy na każdym etapie produkcji ze zwróceniem uwagi na:- dokładność i staranność wykonywanych potraw- właściwą organizację i tempo pracy
- przeprowadzenie, w sposób zgodny z zasadami, obróbki wstępnej oraz cieplnej produktów
- kontrola ilościowa i jakościowa surowca - prawidłową postawę przy wykonywanych czynnościach- dobór i prawidłowe posługiwanie się sprzętem - przyglądanie się pracy uczniów i w razie potrzeby udzielanie instruktażu indywidualnego wraz z pokazem prawidłowego wykonania danej czynności- zapobieganie błędom podczas sporządzania potraw- pokaz prawidłowego sposobu podania i dekorowania - zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo i utrzymanie porządku w miejscu pracy
Instruktaż końcowy – podsumowanie i ocena ...