Dodaj publikację
Autor
Dagmara Mokrzycka-Filipowicz
Data publikacji
2020-02-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
146

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji języka polskiego
 Pobierz (pdf, 121,2 KB)

Podgląd treści

Konspekt lekcji języka polskiego

Data: 24.10.2019 r.
Prowadząca –
Klasa – 8a

1. Temat: Korzyści z przemijania (1 jednostka lekcyjna)

2. Cele lekcji

 Poznawcze

Uczeń:
-wie, kto to jest Wisława Szymborska,
-zna innych polskich noblistów z dziedziny literatury,
-zna wiersz Nic dwa razy.
-wie, co to jest egzystencja,
-zna poglądy filozofa Heraklita z Efezu,
-wie, co to jest rytm w wierszu,
-wie, co to jest epitet, porównanie, anafora, kontrast, pytanie retoryczne, apostrofa, powtórzenie, metafora,
przerzutnia
-wie, kto to jest podmiot liryczny.

 Kształcące

Uczeń:
-omawia najważniejsze informacje związane z Szymborską i innymi noblistami,
-odczytuje sens wiersza,
-omawia budowę utworu,
– przyporządkowuje określenia dotyczące życia do właściwych fragmentów utworu,
– omawia kreację osoby mówiącej w wierszu,
-wyjaśnia znaczenie stwierdzenia, że nie można wejść dwa razy do tej samej rzeki i panta rhei,
-tłumaczy, jaka refleksja dotycząca natury świata i losu człowieka jest przedstawiona
w utworze,
-wyjaśnia, na czym polega rytmiczność wiersza,
-odnajduje w wierszu środki stylistyczne i wyjaśnia ich funkcję,
-wyjaśnia, co to jest przerzutnia,
– wyjaśnia sens pojęć: egzystencja, paradoks
– bierze udział w dyskusji na dany temat,
– redaguje notatkę z lekcji.

 Wychowawcze

Uczeń:
-jest zainteresowany tematem zajęć,
-aktywnie uczestniczy w zajęciach,
-wypowiada swoje własne zdanie,
-mówi o swoich uczuciach,
-dostrzega uniwersalność dzieła literackiego, rozpoznaje wartości.
-dba o prawidłową wymowę w takcie głośnego odczytywania wiersza,
-rozwija wyobraźnię poprzez wysłuchanie piosenki,
-zna dorobek kultury polskiej.

3. Metody dydaktyczne
a) Metody słowne:
-podająca – instrukcja, pogadanka podająca, praca z książką
-poszukująca – pogadanka heurystyczna, burza mózgów, dyskusja.
b) Metoda zajęć praktycznych –praca z tekstem, krzyżówka.
c) Metoda oglądowa – nagranie z YouTube'a, fotografie, obrazy.

4. Środki dydaktyczne
podręcznik, tablica multimedialna, piosenka

5. Formy pracy
zbiorowa, jednostkowa, w grupach

I. Ogniwo wstępne

Nauczyciel inicjuje tematykę zajęć poprzez zadanie uczniom pytań:
-Co robiliście wczoraj rano? Proszę wymienić 3 czynności. A dziś rano? Czy te czynności były takie same?
Identyczne? Czy to możliwe? Czy można jeszcze raz przeżyć chwile, które minęły?
- Czy chcielibyście powtórzyć jakieś momenty z przeszłości? Cofnąć czas? Coś poprawić, zmienić, cofnąć jakieś
decyzje?
Nauczyciel zwraca uwagę, że nie jest to możliwe i to właśnie negatywny aspekt upływu czasu. Ale my dziś
zastanowimy się nad jego korzyściami. Zapis tematu lekcji na tablicy.

II Ogniwo centralne

Nauczyciel informuje uczniów, że na dzisiejszej lekcji poznają wiersz Wisławy Szymborskiej. Prosi uczniów o
przypomnienie najważniejszych informacji dotyczących noblistki. Jednocześnie wyświetla na tablicy
multimedialnej zdjęcie poetki oraz pozostałych literackich laureatów Nagrody Nobla, jak również przypomina, że
2 tygodnie temu Olga Tokarczuk została uhonorowana tą nagrodą.

Nauczyciel ...