Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Futyma
Data publikacji
2020-02-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
22

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć "Bystrzaki" kładzie nacisk na rozwijanie strategii myślenia, nabywanie przez dziecko umiejętności analizowania, aktywizowanie go, zachęcanie do działania i tworzenia.
 Pobierz (docx, 17,1 KB)

Podgląd treści

Program zajęć rozwijający umiejętności intelektualne "Bystrzaki"

Autor:mgr Aleksandra Futyma

„Powiedz mi, a zapomnę,

pokaż – a zapamiętam,

pozwól mi działać, a zrozumiem!”

Konfucjusz

WSTĘP

Wiek dzieciństwa cechuje szybkie tempo rozwoju dziecka oraz ciekawość świata. W pryzmacie tego, rozwijanie kluczowych umiejętności, takich jak: logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów, efektywne komunikowanie się, współpraca w zespole, planowanie pracy oraz świadome kierowania procesem swojego rozwoju i uczenia się, umożliwia dziecku osiągnięcie sukcesu edukacyjnego.

Rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się, w tym procesu logicznego myślenia, pomaga dziecku w osiągnięciu głębszego zrozumienia wiedzy i umożliwia wnikliwsze poznawanie otaczającego go świata. Proces ten mobilizuje dziecko do planowania swojej pracy, kreatywnego myślenia i odzwierciedlania zdobytych umiejętności uczenia się w swoim codziennym życiu. Dzieci potrzebują rozwijać strategię myślenia, gdyż umożliwia im to głębsze zrozumienie tematu, pomaga myśleć elastyczniej, analizować problem i poszukiwać najlepszych dla niego rozwiązań. Te umiejętności są potrzebne zarówno w przedszkolu i szkole, jak i w codziennym życiu. Szybki rozwój w okresie wczesnego dzieciństwa jest ogromną szansą edukacyjną dziecka, a także dużym wyzwaniem dla nauczyciela przedszkola. Ważne jest, aby nauczyciel dostrzegł i wykorzystał potencjał dziecka, organizował warunki stymulujące jego rozwój, pobudzał aktywność i twórcze działanie dziecka. Bardzo ważne jest aby przedszkolaki zdobywały wiedzę przez własne działanie, doświadczenia i samodzielne wyciąganie wniosków, a nie przez zapamiętywanie gotowych wiadomości podawanych przez nauczyciela. Zadaniem wychowawcy jest stworzenie dziecku warunków do tego, aby mogło eksperymentować, odkrywać zależności i wyciągać wnioski.

Program "Bystrzaki" kładzie nacisk na rozwijanie strategii myślenia, nabywanie przez dziecko umiejętności analizowania, aktywizowanie go, zachęcanie do działania i tworzenia. Program pozwala dziecku osiągać sukcesy na miarę swoich możliwości, współpracować z rówieśnikami i dorosłymi, zdobywać umiejętności i wiedzę w atmosferze życzliwości, akceptacji i pozytywnego wzmacniania.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Program "Bystrzaki" wzbogaca proces wychowawczy, tak aby dziecko mogło osiągnąć poziom odpowiadający jego możliwościom. Głównym założeniem programu jest wychodzenie naprzeciw potrzebom dziecka oraz rozwijanie, wspomaganie i ukierunkowanie jego zdolności zgodnie z potencjałem i możliwościami. Opiera się na założeniu nauki poprzez zabawę, doświadczenia, eksperymenty i działanie za pomocą konkretów i praktycznych ćwiczeń. W programie ważne jest umożliwianie, wyzwalanie i podtrzymywanie spontanicznej aktywności dziecka, sprzyjanie uaktywnianiu się jego potencjału intelektualnego i twórczego, a tym samym umożliwianie realizowania się indywidualnej linii rozwojowej.

Program zawiera cele, treści, metody i formy pracy które są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego i w spójny sposób uzupełniają ją.

CELE PROGRAMU

- kształtowanie u dziecka twórczej postawy, która wprowadza go w świat nowych doświadczeń- spontanicznych działań w celu promowania aktywnego uczenia się;- doskonalenie myślenia, analizy ...