Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
5 najważniejszych korzyści z czytania
Osoby, które na co dzień zajmują się rozwojem dziecka, w sposób szczególny podkreślają wpływ czytania na aktywizację pięciu obszarów kompetencyjnych: komunikacji, odpoczynku, inteligencji emocjonalnej, koncentracji i emocji.
Niestety w obecnych czasach książka nie jest dla dzieci ani jedynym źródłem informacji, ani atrakcyjnym źródłem rozrywki. Są jednak dzieci, które chętnie sięgają po książki. To nam, rodzicom, powinno zależeć, aby to robiły jak najczęściej.
Pierwszy obszar - komunikacja
Od zawsze nauczyciele języka polskiego powtarzali, że czytanie poszerza doświadczenia językowe dziecka, rozwija jego zasób słów, uczy precyzyjnie wyrażać myśli i rozumieć innych ludzi. Im bogatszy język, tym lepsze wyrażanie własnego zdania, doskonalsza umiejętność werbalizowania przeżyć. Poznane w powieściach wydarzenia uczą dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych i wyciągania wniosków. Jednym słowem, czytanie kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia i wyrażania potrzeb i myśli. A są to kompetencje niezbędne do właściwego funkcjonowania społecznego w obecnych czasach.
Drugi obszar - odpoczynek
Niestety, znaczna część dzieci boryka się z problemem nadpobudliwości ruchowej, trudnościami z wyciszeniem, odpoczynkiem od nadmiaru bodźców z zewnątrz. Bywają przez to chaotyczne w działaniu, nie odnajdują ukojenia. Otóż jednym z najlepszych sposobów relaksu jest czytanie książek. Ta swoista wyprawa do świata wyobraźni przynosi spokój i tak potrzebną współczesnym dzieciom ciszę, zwłaszcza po zbyt długim oglądaniu filmów czy graniu na telefonie, tablecie.
Trzeci obszar - inteligencja emocjonalna
Jeśli dziecko jest wytrwałe i samodzielnie czyta książki, to osiągnie cel – przeczyta książkę do końca. Wyrabia to w dziecku cierpliwość i umiejętność oczekiwania na nagrodę odroczoną w czasie. Dziecko ma poczucie satysfakcji, wie, że na nagrodę zapracowało samo. Realizowanie przez dzieci takich zadań wpływa pozytywnie na rozwój ich inteligencji emocjonalnej, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania psychicznego. Jeśli dziecko nie potrafi płynnie czytać, trenuje umiejętność samodzielnego czytania, kształtuje postawę cierpliwości, skupienia i refleksji nad tym, co robi.
Czwarty obszar - koncentracja
Brak koncentracji u dzieci małych jest czymś naturalnym. Obecnie jednak psychologowie, wychowawcy, a także rodzice napotykają coraz większe trudności w pracy z dzieckiem starszym nad umiejętnością skupiania uwagi. Jest to efektem rosnącej liczby bodźców, jaka otacza je w życiu. Dzieci bywają nadmiernie pobudzone, pełne niespożytej energii. Nie skupiają się na rzeczach istotnych, trudno znoszą porażki. Ćwiczenie koncentracji uwagi to bardzo trudne zadanie, ale niezbędne do prawidłowego rozwoju intelektualnego. Wszyscy powinniśmy pomagać dzieciom w treningu wydłużania czasu koncentracji. Jedną z takich aktywności jest właśnie nauka czytania.
Piąty obszar - emocje
Jeśli dziecko przeczytało książkę, warto by rodzice znali jej treść, by porozmawiać z nim na jej temat. Młody czytelnik ma wtedy okazję opowiedzieć o ...