Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Szkoła jest tyle warta,
ile wart jest nauczyciel.
F. A. Diesterweg
Kompetencje nauczyciela we współczesnej szkole
W literaturze pedagogicznej można spotkać różne definicje kompetencji. L.Tkaczyk1
przytacza dwie z nich. Kompetencja to:
zbiór wiedzy, umiejętności, dyspozycji oraz postaw
i wartości niezbędnych
dla skutecznej realizacji założonych zadań (M. Dudzikowa, 1994);
szczególna właściwość podmiotu, wyrażająca się w demonstrowaniu na wyznaczonym
przez społeczne standardy poziomie umiejętności adekwatnego zachowania się,
w świadomości potrzeby
takiego właśnie zachowania oraz
w przyjmowaniu na siebie odpowiedzialności za nie (M. Czerepaniak-Walczak, 1997).
W. Strykowski2 zauważa, że wyróżnia się najczęściej trzy grupy kompetencji nauczycieli,
i konsekwencji
a mianowicie kompetencje:
1. merytoryczne, dotyczące zagadnień nauczanego przedmiotu – nauczyciel
jest
ekspertem i doradcą przedmiotowym;
2. dydaktyczno-metodyczne, dotyczące warsztatu nauczyciela i ucznia, a więc metod
i technik nauczania i uczenia się, zwłaszcza aktywizujących, projektowych i pracy
grupowej – nauczyciel jest doradcą dydaktycznym;
3. wychowawcze, dotyczące różnych sposobów oddziaływania na uczniów; należą
do nich umiejętności komunikacyjne, nawiązywania kontaktów itp. – nauczyciel jest
doradcą wychowawczym i życiowym.
R. Kwaśnica3 wyodrębnia dwie podstawowe grupy kompetencji nauczycielskich, tj.
kompetencje:
1. praktyczno-moralne (interpretacyjne, komunikacyjne, moralne);
2. techniczne (postulacyjne, metodyczne, realizacyjne).
Kompetencje nauczyciela analizuje również S. Dylak4. Jako kryterium ich podziału
stosuje profil zawodowy nauczyciela, traktując go jako układ elastyczny, określający
zasadnicze ramy sylwetki nauczyciela i dopuszczający wypełnianie ich różną treścią,
z których może być układana dowolna konfiguracja. Autor ten wskazuje na kompetencje:
1. bazowe: sprawne działanie przynajmniej niektórych zmysłów, niezbędny poziom
rozwoju intelektualnego i moralnego;
2. konieczne:
interpretacyjne, rozpatrywane w trzech aspektach: wartości pedagogicznych, wiedzy
przedmiotowej, wiedzy i umiejętności pedagogicznych;
1 L.Tkaczyk, Kompetencje wychowawcy klasy w nowej sytuacji edukacyjnej, [w:] Infocen Forum Edukacyjne.
Biuletyn Informacyjny KPCEN we Włocławku, nr 45, 2008, s. 20.
2 W. Strykowski, Szkoła współczesna i zachodzące w niej procesy, [w:] W. Strykowski, J. Strykowska,
J. Pielachowski (red.), Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003, s.23.
3 R. Kwaśnica, Wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju, Studia Pedagogiczne, t. 61,
Wrocław 1995.
4 S. Dylak, Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań 1995, s. 37-38.
realizacyjne – nabywane w toku kształcenia zawodowego;
autokreacyjne – tworzenie samego siebie, samowiedza;
3. pożądane, np. gra na instrumentach, tworzenie dzieł sztuki, zaangażowanie społeczne.
Zdaniem H. Kwiatkowskiej5 niezbędne dla nauczycielskiego warsztatu pracy są:
1. sprawności interpretacyjne, wyrażające się zdolnością nauczyciela do interpretacji nie
tylko zdarzeń i sytuacji, lecz także ich autorów; interpretacji siebie i ucznia;
2. sprawności komunikacyjne jako zdolność posługiwania się językiem zarówno
w sposób skuteczny, jak i dostosowany do sytuacji ze względu na ...