Dodaj publikację
Autor
Dorota Frątczak
Data publikacji
2020-03-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
24

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Niniejszy artykuł stanowi próbę dokonania syntezy różnych podejść do zawodowych kompetencji nauczyciela będących kluczem do efektywnej edukacji.
 Pobierz (pdf, 196,8 KB)

Podgląd treści

Szkoła jest tyle warta,
ile wart jest nauczyciel.
F. A. Diesterweg

Kompetencje nauczyciela we współczesnej szkole

W literaturze pedagogicznej można spotkać różne definicje kompetencji. L.Tkaczyk1

przytacza dwie z nich. Kompetencja to:

 zbiór wiedzy, umiejętności, dyspozycji oraz postaw

i wartości niezbędnych

dla skutecznej realizacji założonych zadań (M. Dudzikowa, 1994);

 szczególna właściwość podmiotu, wyrażająca się w demonstrowaniu na wyznaczonym

przez społeczne standardy poziomie umiejętności adekwatnego zachowania się,
w świadomości potrzeby
takiego właśnie zachowania oraz
w przyjmowaniu na siebie odpowiedzialności za nie (M. Czerepaniak-Walczak, 1997).
W. Strykowski2 zauważa, że wyróżnia się najczęściej trzy grupy kompetencji nauczycieli,

i konsekwencji

a mianowicie kompetencje:

1. merytoryczne, dotyczące zagadnień nauczanego przedmiotu – nauczyciel

jest

ekspertem i doradcą przedmiotowym;

2. dydaktyczno-metodyczne, dotyczące warsztatu nauczyciela i ucznia, a więc metod

i technik nauczania i uczenia się, zwłaszcza aktywizujących, projektowych i pracy
grupowej – nauczyciel jest doradcą dydaktycznym;

3. wychowawcze, dotyczące różnych sposobów oddziaływania na uczniów; należą

do nich umiejętności komunikacyjne, nawiązywania kontaktów itp. – nauczyciel jest
doradcą wychowawczym i życiowym.

R. Kwaśnica3 wyodrębnia dwie podstawowe grupy kompetencji nauczycielskich, tj.

kompetencje:

1. praktyczno-moralne (interpretacyjne, komunikacyjne, moralne);
2. techniczne (postulacyjne, metodyczne, realizacyjne).
Kompetencje nauczyciela analizuje również S. Dylak4. Jako kryterium ich podziału
stosuje profil zawodowy nauczyciela, traktując go jako układ elastyczny, określający
zasadnicze ramy sylwetki nauczyciela i dopuszczający wypełnianie ich różną treścią,
z których może być układana dowolna konfiguracja. Autor ten wskazuje na kompetencje:

1. bazowe: sprawne działanie przynajmniej niektórych zmysłów, niezbędny poziom

rozwoju intelektualnego i moralnego;

2. konieczne:

interpretacyjne, rozpatrywane w trzech aspektach: wartości pedagogicznych, wiedzy
przedmiotowej, wiedzy i umiejętności pedagogicznych;


1 L.Tkaczyk, Kompetencje wychowawcy klasy w nowej sytuacji edukacyjnej, [w:] Infocen Forum Edukacyjne.

Biuletyn Informacyjny KPCEN we Włocławku, nr 45, 2008, s. 20.

2 W. Strykowski, Szkoła współczesna i zachodzące w niej procesy, [w:] W. Strykowski, J. Strykowska,

J. Pielachowski (red.), Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003, s.23.

3 R. Kwaśnica, Wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju, Studia Pedagogiczne, t. 61,

Wrocław 1995.

4 S. Dylak, Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań 1995, s. 37-38.

realizacyjne – nabywane w toku kształcenia zawodowego;

 autokreacyjne – tworzenie samego siebie, samowiedza;

3. pożądane, np. gra na instrumentach, tworzenie dzieł sztuki, zaangażowanie społeczne.
Zdaniem H. Kwiatkowskiej5 niezbędne dla nauczycielskiego warsztatu pracy są:
1. sprawności interpretacyjne, wyrażające się zdolnością nauczyciela do interpretacji nie

tylko zdarzeń i sytuacji, lecz także ich autorów; interpretacji siebie i ucznia;

2. sprawności komunikacyjne jako zdolność posługiwania się językiem zarówno

w sposób skuteczny, jak i dostosowany do sytuacji ze względu na ...