Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM AUTORSKI
Czytanie bajek połączone z zajęciami plastycznymi
dla wychowanków Pałacu Młodzieży
„Magiczny świat książek”
mgr Katarzyna Śron
Opracowała:
SPIS TREŚCI
1. Wstęp
2. Założenia programu
3. Cele ogólne
4. Cele szczegółowe
5. Cele wychowawcze
6. Treści nauczania
7. Warunki niezbędne do realizacji programu
8. Oczekiwane osiągnięcia wychowanków
9. Propozycja metod sprawdzania osiągnięć wychowanka
10.Ewaluacja programu
11.Literatura
1. WSTĘP
"Zabawa jest nauką, nauka jest zabawą.
Im więcej zabawy, tym więcej nauki."
Glenn Doman
TYTUŁ PROGRAMU: „Magiczny świat książek”
RODZAJ ZAJĘĆ: Czytanie bajek połączone z zajęciami plastycznymi
NAZWA PRACOWNI: BAJKOLANDIA
SALA: 307
CZAS: 2 godziny dydaktyczne, 1,5 godziny zegarowe
Twórczość plastyczna obok zabawy jest najpowszechniejszym
zjawiskiem w ekspresyjnej działalności dziecka. Dzieci najczęściej z własnej
inicjatywy podejmują tę dynamiczną aktywność, w wyniku której powstają
liczne wytwory plastyczne takie jak: rysunki, malowanki, wydzieranki itp.
Pozostawianie śladów własnych czynności ruchowych na papierze czy innym tle
staje się bowiem dla dziecka źródłem satysfakcji i przyjemności.
Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny to czas, w którym kształtują się jego
nawyki. Konsekwentne promowanie aktywnego czytelnictwa i ekspresji
plastycznej pomoże dziecku w rozwoju i wychowaniu. Jest to proces
terapeutyczny, edukacyjny i dydaktyczny.
Mądre i odnoszące sukcesy w szkole dzieci to często te, które mają
kontakt z literaturą. Naukowcy i praktycy zgodnie twierdzą, że czytanie dziecku
na głos uczy je języka i myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię, przynosi wiedzę
i wzorce moralnych zachowań, wzmacnia poczucie własnej wartości.
Połączenie czytania z zajęciami plastycznymi oraz dobór atrakcyjnych
form aktywności twórczej sprawi, że kontakt dziecka z książką będzie
dla niego fascynujący, stanie się źródłem przyjemnych doznań.
Umożliwi dobrą zabawę również tym dzieciom, które mają problemy z
koncentracją, z przyswajaniem wiadomości i które w słabszym stopniu
opanowały technikę uczenia się.
Aby umożliwić dziecku jeszcze bliższy kontakt z książką opracowałam w
tym celu innowacyjny program edukacji czytelniczej połączony z zajęciami
plastycznymi.
Najważniejszym zadaniem tego planu jest terapeutyczne
wzbogacanie procesów rozwojowych wychowanków poprzez kontakt z
wartościową literaturą połączone z naturalną ekspresją manualną dzieci.
Każde spotkanie zaczynie się od lektury ciekawej i jednocześnie wartościowej
książki dla dzieci, by w jego drugiej części stworzyć pomysłową pracę
plastyczną związaną z jej treścią.
2. ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program „Magiczny świat książek” skierowany jest do dzieci w
wieku przedszkolnym i wczesno-szkolnym uczęszczających na zajęcia do
pracowni plastycznej Bajkolandia w Pałacu Młodzieży w Koszalinie.
Są to zajęcia pozaszkolne dla dziewczynek i chłopców w wieku od 5 do 7 lat.
Założeniem opracowanego programu jest umożliwienie dzieciom
poznawanie utworów literatury dziecięcej i ...