Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM AUTORSKI
WSPIERAJĄCYCH UCZNIÓW
Z PROBLEMAMI Z CZYTANIEM
„Czytanie z ważką Grażką”
Ewelina Turek
SP 34 Gdynia
TREŚCI PROGRAMU:
I .Założenia programu
II. Cele programu
III .Treści kształcenia
IV. Procedury osiągania celów
V. Ewaluacja
*KARTA EWALUACJI
*PROPOZYCJE ĆWICZEŃ
I.
Założenia programu:
Program „Czytanie z Ważką Grażką” obejmuje uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
którzy mają szczególne trudności z czytaniem. Potrzebę jego zbudowania opieram na
obserwacji moich uczniów i ich trudnościach w czytaniu. Istotą tego programu jest to,
aby zachęcić dzieci do czytania oraz zmniejszenia lęku czytania na głos na forum klasy.
Do zajęć wykorzystuję książke pt. „Przygody ważki Grażki”, która to ma pobudzić
dziecięcą kreatywność i zachęcać do czytania ciekawych, wesołych przygód bohaterki
oraz drobny, intrygujący element rysunku, który dziecko ma dokończyć wedle własnego
pomysłu i fantazji. Nie jest istotna technika oraz poziom wykonania, najważniejsze, że
dziecko rysuje, bazgroli i świetnie się przy tym bawi. Dzięki temu książeczka każdego
dziecka jest inna, bardzo oryginalna i twórcza.
II.
Cele programu:
usprawnienie motoryki rąk,
usprawnienie koordynacji wzrokowo –ruchowej, słuchowo –ruchowej, słuchowo-
wzrokowej.
kształcenie słuchu tonalnego,
usprawnienie techniki czytania,
eliminowanie błędów i braków w czytaniu.
III.
Treści kształcenia:
1. Ćwiczenia sprawności manualnej:
rysowanie równocześnie obiema rękami prostych kształtów,
zamalowywanie farbami płaszczyzny wyznaczonej konturem,
tworzenie własnych rysunków do tematu tekstu.
2. Ćwiczenia rytmiczne:
czytanie tekstu głośno, cicho
czytanie sylab w danym rytmie
3. Analiza i synteza słuchowa wyrazów i zdań:
wyodrębnianie w zdaniach określonych wyrazów,
budowanie zdań prostych na temat przedmiotu określonego wg schematu
budowanie zdań rozwiniętych na temat treści obrazka.
4. Czytanie:
układanie i czytanie zdań z podanych wyrazów,
czytanie na przemian całych zdań, głośno, cicho,
czytanie między dziećmi na przemian tekstu,
szukanie w tekście odpowiedzi na postawione pytanie.
IV.
Procedury osiągania celów:
1. Cele, które zamierzam osiągnąć powinny być indywidualizowane, dostosowane do
tempa pracy i możliwości ucznia. Bardzo ważne
jest stworzenie przyjaznej,
odpowiedniej atmosfery, by współpraca mogła przebiegać pozytywnie. Konieczne
jest także właściwe stosowanie metod, form oraz środków dydaktycznych. Z
uczniem z trudnościami w czytaniu należy materiał powtarzać, utrwalać
i
doskonalić, motywować, zachęcając tym samym do pracy.
2. Formy i metody pracy zastosowane na zajęciach:
lekcje ćwiczeniowe , mające na celu kształtowanie określonej umiejętności,
samodzielności
praca w grupach
praca z książką,
lekcje pokazowe, mające na celu utrwalenie poszczególnych umiejętności.
3. Środki dydaktyczne:
karty pracy
książka „Przygody ważki Grażki” D.Dziedziewicz, A. Gajda, E. Karwowska
V.
W programie zastosuję następujące metody ewaluacyjne :
obserwacja dzieci w trakcie zabaw i zajęć,
kartę ewaluacji.
KARTA EWALUACJI NATURALNEJ NAUKI ...