Dodaj publikację
Autor
Ewelina Turek
Data publikacji
2020-03-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
42

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program „Czytanie z ważką Grażką” obejmuje uczniów klas I-III szkoły podstawowej, którzy mają szczególne trudności z czytaniem. Do zajęć wykorzystuję książke pt. „Przygody ważki Grażki”, która to ma pobudzić dziecięcą kreatywność i zachęcać do czytania ciekawych, wesołych przygód bohaterki oraz drobny, intrygujący element rysunku, który dziecko ma dokończyć wedle własnego pomysłu i fantazji.
 Pobierz (pdf, 195,7 KB)

Podgląd treści

PROGRAM AUTORSKI

WSPIERAJĄCYCH UCZNIÓW

Z PROBLEMAMI Z CZYTANIEM

„Czytanie z ważką Grażką”

Ewelina Turek

SP 34 Gdynia

TREŚCI PROGRAMU:

I .Założenia programu

II. Cele programu

III .Treści kształcenia

IV. Procedury osiągania celów

V. Ewaluacja

*KARTA EWALUACJI

*PROPOZYCJE ĆWICZEŃ

I.

Założenia programu:

Program „Czytanie z Ważką Grażką” obejmuje uczniów klas I-III szkoły podstawowej,

którzy mają szczególne trudności z czytaniem. Potrzebę jego zbudowania opieram na

obserwacji moich uczniów i ich trudnościach w czytaniu. Istotą tego programu jest to,

aby zachęcić dzieci do czytania oraz zmniejszenia lęku czytania na głos na forum klasy.

Do zajęć wykorzystuję książke pt. „Przygody ważki Grażki”, która to ma pobudzić

dziecięcą kreatywność i zachęcać do czytania ciekawych, wesołych przygód bohaterki

oraz drobny, intrygujący element rysunku, który dziecko ma dokończyć wedle własnego

pomysłu i fantazji. Nie jest istotna technika oraz poziom wykonania, najważniejsze, że

dziecko rysuje, bazgroli i świetnie się przy tym bawi. Dzięki temu książeczka każdego

dziecka jest inna, bardzo oryginalna i twórcza.

II.

Cele programu:

 usprawnienie motoryki rąk,

 usprawnienie koordynacji wzrokowo –ruchowej, słuchowo –ruchowej, słuchowo-

wzrokowej.

 kształcenie słuchu tonalnego,

 usprawnienie techniki czytania,

 eliminowanie błędów i braków w czytaniu.

III.

Treści kształcenia:

1. Ćwiczenia sprawności manualnej:

rysowanie równocześnie obiema rękami prostych kształtów,

 zamalowywanie farbami płaszczyzny wyznaczonej konturem,

tworzenie własnych rysunków do tematu tekstu.

2. Ćwiczenia rytmiczne:

czytanie tekstu głośno, cicho

czytanie sylab w danym rytmie

3. Analiza i synteza słuchowa wyrazów i zdań:

 wyodrębnianie w zdaniach określonych wyrazów,

 budowanie zdań prostych na temat przedmiotu określonego wg schematu

 budowanie zdań rozwiniętych na temat treści obrazka.

4. Czytanie:

 układanie i czytanie zdań z podanych wyrazów,

czytanie na przemian całych zdań, głośno, cicho,

czytanie między dziećmi na przemian tekstu,

szukanie w tekście odpowiedzi na postawione pytanie.

IV.

Procedury osiągania celów:

1. Cele, które zamierzam osiągnąć powinny być indywidualizowane, dostosowane do

tempa pracy i możliwości ucznia. Bardzo ważne

jest stworzenie przyjaznej,

odpowiedniej atmosfery, by współpraca mogła przebiegać pozytywnie. Konieczne

jest także właściwe stosowanie metod, form oraz środków dydaktycznych. Z

uczniem z trudnościami w czytaniu należy materiał powtarzać, utrwalać

i

doskonalić, motywować, zachęcając tym samym do pracy.

2. Formy i metody pracy zastosowane na zajęciach:

lekcje ćwiczeniowe , mające na celu kształtowanie określonej umiejętności,

samodzielności

 praca w grupach

praca z książką,

lekcje pokazowe, mające na celu utrwalenie poszczególnych umiejętności.

3. Środki dydaktyczne:

 karty pracy

 książka „Przygody ważki Grażki” D.Dziedziewicz, A. Gajda, E. Karwowska

V.

W programie zastosuję następujące metody ewaluacyjne :

 obserwacja dzieci w trakcie zabaw i zajęć,

 kartę ewaluacji.

KARTA EWALUACJI NATURALNEJ NAUKI ...