Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Wiśniewska
Data publikacji
2020-03-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
10

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Omówienie przyczyn powstawania wad wymowy, na czym polega profilaktyka logopedyczna, w jaki sposób rodzice mogą zapobiegać powstawaniu wad wymowy, okresy rozwoju mowy, omówienie zagadnień związanych z karmieniem piersią, dokarmianiem z butelki, karmienie łyżeczką, pokarm papkowaty, używanie smoczka, pozycja w wózku i łóżeczku, prawidłowe oddychanie, prawidłowe połykanie a artykulacja głosek, pionizacja języka, percepcja słuchowa, słuch fizjologiczny i fonematyczny, rodzaje nieprawidłowości-kiedy zasięgnąć porady u specjalisty.
 Pobierz (docx, 136,2 KB)

Podgląd treści

Agnieszka Wiśniewska , Szkoła Podstawowa w Rzęczkowie

Konspekt zajęć profilaktycznych przeprowadzonych z rodzicami dzieci uczęszczających na terapię oraz pozostałymi rodzicami zainteresowanych tą tematyką.

Omówienie przyczyn powstawania wad wymowy.

Z roku na rok obserwuje się, że dzieci kwalifikujących się na terapię logopedyczną jest coraz więcej. Często rodzice pytają jaka jest tego przyczyna? Dlaczego tak dużo dzieci wymaga pomocy psychologicznej?

Przyczyn tego zjawiska jest wiele (czynniki neurologiczne, upośledzenie umysłowe, zaburzenia rozwoju i inne), ograniczę się do tych przypadków, gdy zaburzenia mowy nie mają głębszego podłoża i nie współwystępują z innymi poważnymi zaburzeniami rozwoju dziecka.

Są to więc takie zaburzenia mowy, których w zasadzie można by uniknąć, gdyby rodzice dłużej przebywali z dzieckiem i bacznie obserwowali jego rozwój (pod każdym względem), w porę dostrzegali, że dziecko może mieć problem i zadziałali profilaktycznie.

Na czym polega profilaktyka logopedyczna?

To działania zapobiegające powstawaniu wad i zaburzeń mowy. Można tu zaliczyć badania przesiewowe słuchu u niemowląt czy badania mowy przedszkolaków. Działaniem profilaktycznym jest też objęcie opieką i wczesne diagnozowanie dzieci z grupy podwyższonego ryzyka np. dzieci z objawami zacinania się, wadami wrodzonymi lub genetycznymi.

Ośrodki mowy

Ośrodek Broca – obszar w mózgu odpowiedzialny za generowanie mowy.

Ośrodek Wernickiego- obszar kory mózgowej inicjujący i kierujący procesami rozpoznawania głosek, wyrazów i zdań oraz czynnościami nadawania mowy.

W jaki sposób rodzice mogą zapobiegać powstawaniu wad wymowy?

Muszą wiedzieć, że mowa kształtuje się już w życiu płodowym, dlatego należy stworzyć matce jak najlepsze warunki w okresie ciąży, aby dziecko mogło się prawidłowo rozwijać. Szczególnie ważny jest pierwszy trymestr ciąży. Wtedy tworzą się narządy mowy (wargi, język, żuchwa, fałdy głosowe), dynamicznie rozwija się mózg, zmysł słuchu. Te elementy są niezbędne i muszą być właściwie rozwinięte, by dziecko w przyszłości prawidłowo mówiło. Duże znaczenie dla rozwoju dziecka, w tym rozwoju mowy, ma przebieg porodu. Najlepiej dla dziecka jeśli jest to poród naturalny, we właściwym czasie. Przejście przez kanał rodny podczas porodu jest dla dziecka rodzajem masażu. Tego doświadczenia nie mają dzieci urodzone przez cesarskie cięcie, bywają więc nadwrażliwe dotykowo, należy je do stymulować np. masażami od najwcześniejszych chwil życia.

Mowa kształtuje się i rozwija w ciągu kilku lat. Proces ten przebiega pewnymi etapami, które mają swoje charakterystyczne cechy i określony czas pojawiania się. Dzieci rozpoczynające naukę szkolną powinny już prawidłowo wymawiać wszystkie głoski, budować logiczne zdania, poprawne pod względem gramatycznym. Jednakże nie u wszystkich dzieci rozwój mowy przebiega harmonijnie i według przyjętych norm. Zaburzenia mowy stanowią poważną przeszkodę w funkcjonowaniu dziecka w roli ucznia ...