Dodaj publikację
Autor
Ewelina Turek
Data publikacji
2020-04-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
43

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program wychowawczy wykorzystujący metodę Pozytywnej Dyscypliny.
 Pobierz (pdf, 116,4 KB)

Podgląd treści

PROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

DOTYCZĄCY ZADAŃ WYCHOWAWCZYCH

Z WYKORZYSTANIEM POZYTYWNEJ DYSCYPLINY

TREŚCI PROGRAMU:

I.

Założenia programu

II.

Cele programu

III.

Formy i metody pracy.

IV.

Treści programu

V.

Procedury osiągania celów

VI.

Ewaluacja

„Dobry wychowawca, który nie wtłacza, a wyzwala, nie ciągnie, a wznosi, nie ugniata, a

kształtuje, nie dyktuje, a uczy, nie żąda, a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych

chwil.”

VII.

J. Korczak


I.

Założenia programu:

Program innowacji pedagogicznej dotyczący zadań wychowawczych i powstał z

myślą o uczniach klas IV -VIII. Potrzebę jego zbudowania opieram na obserwacji moich

uczniów i ich potrzebach wychowawczych i emocjonalnych. Podstawowym założeniem

programu

jest rozwiązywanie problemów wychowawczych

i budowanie klimatu

sprzyjającego uczeniu się. Grupa uczniów w klasie jest duża i zróżnicowana, która spędza ze

sobą wiele godzin dziennie. Zależało mi, żeby pokazać jak bardzo ważna jest więź ze

społecznością oraz szacunek nie tylko ucznia do nauczyciela, ale również nauczyciela do

ucznia. Jak również, żeby odpowiedzieć sobie na pytania: jakich chcemy wychować młodych

ludzi? Czy moje słowa, działania uczą ich życiowych kompetencji? Czy wzmacniamy umiejętności

uczniów by mogli odnieść sukces szkolny? Warto też zastanowić się nad tym jakie są

konsekwencje w stosowaniu wciąż szantażu czy tzw. kar- mam tu na myśli, np. jak będziecie

wciąż gadać zrobię kartkówkę? Czy to przynosi efekt? Czy dzieci przestaną gadać? Co budujemy takim

stwierdzeniem? Czy myślimy długofalowo czy skupiamy się tu i teraz?

Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem metody Pozytywnej Dyscypliny. Książka

„Pozytywna Dyscyplina” autorstwa dr Jane Nelsen i współautorów Lynn Lott , Cheryl Erwin

i innych została stworzona, aby kształcić młodych ludzi do bycia odpowiedzialnymi, pełnymi

szacunku i zaradności członkami społeczeństwa. Pozytywna Dyscyplina dostarcza rodzicom,

nauczycielom gotowych narzędzi i technik do pracy nad sobą i do pracy z dzieckiem, uczniem.

Metoda Pozytywnej Dyscypliny wg Nelsen opiera się na 5 fundamentalnych zasadach:

1.

Pomaga dzieciom poczuć łączność i przynależność, pomaga im poczuć, że są ważne

w rodzinie i społeczności.

2.

Jest jednocześnie pełna szacunku i wymagająca: miękka i zdecydowana w tym

samym czasie, czyli twarda dla problemu i miękka dla osoby.

3. Jest skuteczna długofalowo: bierze pod uwagę to, co dziecko myśli, czuje, czego się

uczy i jakie podejmuje decyzje o sobie samym i o swoim świecie i jak decyduje się

postępować w przyszłości, aby przetrwać i odnosić sukcesy.

4. Uczy ważnych umiejętności społecznych i życiowych: szacunku, dbania o innych,

rozwiązywania problemów, współpracy oraz umiejętności wnoszenia wkładu i bycia

pożytecznym w domu, przedszkolu, szkole i większej społeczności.

5.

Zaprasza ...