Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM WŁASNY
ODKRYWAM I ROZWIJAM SWOJE ZAINTERESOWANIA
Opracowała Bernadetta Legierska
Przedszkole Publiczne w Dębowcu
Spis treści
Wstęp
Charakterystyka programu
Cel główny
Cele szczegółowe
Cele operacyjne
Procedura osiągania celów
Metody i formy
Ewaluacja działań
Proponowane tematy i treści zajęć w ramach programu
Opis zabaw eksperymentalnych
Przykładowe scenariusz zajęć.
Bibliografia
„Dziecko rodzi się wszechstronnie uzdolnione, z pełną możliwością rozwoju we wszystkich kierunkach, potencjalną wybitną inteligencją i zadatkami na rozwijanie wielkiej twórczości oraz dużym talentem społecznym. Trzeba stworzyć mu możliwości ich maksymalnego rozwoju”.
David Lewis
WSTĘP
W rozwoju człowieka zainteresowania powstają i kształtują się w kontakcie z otaczającym światem. Rozwijanie zainteresowań dziecka sprzyja kształtowaniu się jego osobowości. Dziecięce zainteresowania mają niestały charakter. Zależą od rozwoju umysłowego, emocjonalnego, a także od posiadanego zasobu wiedzy dziecka. Uczucia małego przedszkolaka są krótkotrwałe, zmienne, toteż odbija się to na zaciekawieniu dziecka określonym tematem, wpływając na stan skupienia uwagi oraz cechy wolicjonalne (wytrwałość, opanowanie, cierpliwość). W związku z tym przedszkolak często zmienia swój punk zainteresowań. Dziecko w wieku przedszkolnym interesuje się tylko tym, co jest dla niego dostępne poznawczo, co może dotknąć, dostrzec. Świat zewnętrzny dostarcza dzieciom bodźców, które powodują powstanie pierwszych dziecięcych zainteresowań. Zainteresowania, które zaczynają pojawiać się w życiu młodego człowieka należy podtrzymywać i wzmacniać. Należy organizować takie działania, które pozwolą dziecku odczuć, że w pewnej dziedzinie uzyskało pozytywny efekt. Wiek przedszkolny jest okresem zainteresowań wyraźnie obiektywnych, wtedy dziecko zaciekawia nie tyle sama czynność, co przede wszystkim wytwór, który jest jej skutkiem. W okresie przedszkolnym zainteresowania łączą się też z poszczególnymi zajęciami prowadzonymi systematycznie przez nauczyciela. Mogą być, zatem zainteresowania muzyczne, sportowe, czytelnicze, przyrodnicze…itp.
Charakterystyka programu
Program „Odkrywam i rozwijam swoje zainteresowania” przeznaczony jest dla dzieci 3- i 4-letnich, uczęszczających do Przedszkola Publicznego w Dębowcu. Realizowany będzie w drugim semestrze 2019/2020 roku szkolnego. Opracowany program został oparty o obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
Sporządzony przeze mnie program o odkrywaniu i rozwijaniu dziecięcych zainteresowań i uzdolnień, może stać się przydatny w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, w czasie imprez okolicznościowych oraz w czasie dodatkowych zajęć.
Cele główne:
odkrywanie dziecięcych zainteresowań i uzdolnień,
stwarzanie sytuacji do rozwijania zainteresowańi uzdolnień,
uczenie kreatywności dziecka poprzez wskazywanie możliwości ...