Dodaj publikację
Autor
Aneta Szczęsna
Data publikacji
2020-04-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
115

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Karty pracy ucznia do tematu lekcji: Normy spożycia węglowodanów i skutki ich niewłaściwego spożycia. Źródła występowania węglowodanów w pożywieniu.
 Pobierz (docx, 14,5 KB)

Podgląd treści

KARTA PRACY UCZNIA 1.

Temat: Normy spożycia węglowodanów i skutki ich niewłaściwego spożycia. Źródła występowania w pożywieniu.

I. Uzupełnij po wysłuchaniu krótkiej prezentacji brakujące miejsca w notatce.

1. Zapotrzebowanie na węglowodany:

- Węglowodany powinny dostarczać dziennie 45 - 65 % całkowitej spożytej z dietą energii.

- z czego cukry proste i dwucukry nie powinny być spożywane w ilości powyżej ……….%.

- zalecane spożycie błonnika 20 - 40 g/ dzień

- 1 g węglowodanów po spaleniu w organizmie człowieka dostarcza … kcal energii.

2. Nieprawidłowe spożycie cukrów to: - nieprawidłowe proporcje pomiędzy węglowodanami prostymi i złożonymi

- nadmiar …………..……….. i ………………………..

- małe spożycie …………………………pokarmowego

3. Skutki nieprawidłowego spożycia cukrów:

a) zbyt duże spożycie węglowodanów przewyższa potrzeby organizmu. Nadmiar jest zamieniany w tłuszcz i odkładany w tkance tłuszczowej: - skutek: …………… , ……………, ……………., ………………….

b) nadmiar zawartości c. prostych i dwucukrów - ………………….

c) małe spożycie błonnika - ………………., ………………………………..

d) zbyt duże spożycie błonnika ogranicza:

- wchłanianie związków mineralnych

- spożycie nadmierne prowadzi do …………………..

4. Profilaktyką jest: - ograniczenie spożywania jedno-i dwucukrów, na korzyść żywności bogatej w węg. przyswajalne i nieprzyswajalne.

5.WYSTĘPOWANIE WĘGLOWODANÓW: 1. Produkty zawierające jednocukry i dwucukry: cukier, miód, słodycze i inne wyroby cukiernicze, przetwory owocowe, owoce. 2. Produkty bogate w wielocukry przyswajalne: (produkty zbożowe, makarony, kasze, ryż, mąki, pieczywo), suche nasiona roślin strączkowych, ziemniaki. 3. Produkty bogate w błonnik,- produkty zbożowe z pełnego przemiału, otręby, nasiona roślin strączkowych, niektóre owoce (porzeczki, maliny, czarne jagody, agrest) i warzywa ( chrzan, brukselka, fasolka szparagowa, kapusta włoska).

Korzystanie z tabel składu i wartości odżywczych w produktach spożywczych – podręcznik str. 332 - 335

KARTA PRACY UCZNIA 2

I. ZADANIA OBLICZENIOWE - Obliczanie spożywanej ilości węglowodanów.

1. Oblicz ile gramów węglowodanów powinna zawierać dieta, jeśli mają one dostarczyć 55% energii, a zapotrzebowanie energetyczne danej osoby wynosi 2000 kcal/dobę.

2. Oblicz w procentach, ile energii dostarczają węglowodany, jeśli dieta zawiera 406 g węglowodanów i ma wartość energetyczną 2500 kcal.

ODPOWIEDZI

KARTA PRACY UCZNIA 1

1. Zapotrzebowanie na węglowodany:

- Węglowodany powinny dostarczać dziennie 45 - 65 % całkowitej spożytej z dietą energii.

- z czego cukry proste i dwucukry nie powinny być spożywane w ilości powyżej 10%.

- zalecane spożycie błonnika 20 - 40 g/ dzień

- 1 g węglowodanów po spaleniu w organizmie człowieka dostarcza 4 kcal.

2. Nieprawidłowe spożycie cukrów to:

- zbyt wysokie spożycie węglowodanów ogółem - nieprawidłowe proporcje pomiędzy węglowodanami prostymi i złożonymi

- nadmiar sacharozy i monosacharydów

- małe spożycie błonnika pokarmowego

3. Skutki nieprawidłowego spożycia cukrów:

a) zbyt duże spożycie węglowodanów przewyższa potrzeby organizmu. Nadmiar jest zamieniany w tłuszcz i odkładany w tkance tłuszczowej: - skutek: nadwaga, otyłość, cukrzyca, miażdżyca

b) nadmiar zawartości c. prostych i dwucukrów ...