Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Klasa: I Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych Przedmiot: Zasady żywienia człowieka
KONSPEKT LEKCJI
Temat: Normy spożycia węglowodanów i skutki ich niewłaściwego spożycia. Źródła występowania w pożywieniu.
I. Cele lekcji .
Ogólny :
- znaczenie węglowodanów w żywieniu człowieka
Cele szczegółowe:
Po zakończonych zajęciach uczeń:
1.Wiadomości
(cel poznawczy)
- zna normy spożycia węglowodanów – wie, jaki procent dziennego zapotrzebowania na energię pokrywają węglowodany - wie, ile energii (kcal) otrzymujemy ze spalenia 1 g węglowodanów - określa skutki nadmiaru i niedoboru węglowodanów – identyfikuje choroby powstałe na skutek nadmiaru i niedoboru węglowodanów w organizmie człowieka - wymienia źródła węglowodanów w pożywieniu
2. Umiejętności
(cel kształcący)
- wyciąga błędy popełniane w żywieniu młodzieży - oblicza udział węglowodanów, stanowiących źródło energii w całodziennej diecie - oblicza udział węglowodanów w zapotrzebowaniu kalorycznym organizmu. - porównuje zawartość węglowodanów w produktach spożywczych na podstawie tabel składu i wartości odżywczych w produktach spożywczych i wyciąga wnioski - analizuje zawartości poszczególnych produktach spożywczych na podstawie informacji podanej na opakowaniu
3. Postawa
(cel wychowawczy)
- uświadamia rówieśników o skutkach niewłaściwego spożywania węglowodanów - posiada świadomość znaczenia prawidłowego żywienia młodego organizmu
2. Metoda i forma pracy
Metody pracy :
- metoda asymilacji wiedzy (podająca):
- wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
- metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa)
Forma lekcji: lekcja poświęcona opracowaniu materiału, jedna jednostka lekcyjna
3. Środki dydaktyczne - prezentacja multimedialna, projektor, laptop podręcznik: Zasady Żywienia Człowieka, H. Kunachowicz i inni, Wydawnictwo WSiP – karty pracy wraz z notatką do uzupełnienia, - kalkulator, - tabela zawartości węglowodanów ogółem w niektórych produktach spożywczych – opakowania produktów spożywczych
4.Przebieg lekcji
SCENARIUSZ LEKCJI:
Faza przygotowawcza
1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie listy obecności) - 2 minuty
2. Sprawdzenie wiadomości z ostatnich lekcji - 5 minut
Faza realizacyjna
3. Nawiązanie do lekcji związanej rolą jaką spełnia błonnik - 3 minuty
4. Podanie i omówienie nowego tematu – 20 minut
5. Wypełnianie kart pracy ucznia, tworzenie notatki. Zapisanie dyspozycji w zeszycie – 10 minut.
Faza podsumowująca
6. Powtórzenie wiadomości - 5 minut
RAZEM 45 minut
ad. 1. Sprawdzenie obecności według dziennika.
ad. 2 i 3. Sprawdzenie wiadomości z ostatnich lekcji dotyczących:
- roli jaką spełnia błonnik w żywieniu człowieka
Przykłady pytań kierowanych do uczniów w ramach sprawdzenia wiadomości z poprzednich lekcji:
do jakich węglowodanów zaliczamy błonnik, przyswajalnych czy nieprzyswajalnych?
(uzasadnij odpowiedź na pytanie)
Wymień funkcje jaką spełnia błonnik w żywieniu człowieka.
ad. 4. Podanie i omówienie tematu.
Temat lekcji: Normy spożycia węglowodanów i skutki ich niewłaściwego spożycia. Źródła występowania w pożywieniu.
ad.5. Wypełnianie kart pracy ucznia, tworzenie notatki. Załączniki – karta pracy1, karta pracy 2
ad. 6. Powtórzenie wiadomości. Utrwalenie nowego materiału w celu sprawdzenia stopnia ...